Jag köper aldrig mer en ASUS. Läs om hur Asus support fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
...

Killen du pratade med på supporten verkar inte utbildad, "Top Case" är den del som Touchpaden sitter på, inte toppen på LCD-locket.

t.ex. http://estore.asus.com/images/13-ncc1ap047.jpg är ett Top Case

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Killen du pratade med på supporten verkar inte utbildad, "Top Case" är den del som Touchpaden sitter på, inte toppen på LCD-locket.

t.ex. http://estore.asus.com/images/13-ncc1ap047.jpg är ett Top Case

Jag frågade uttryckligen "Topcase, är det den delen man har handlederna på när man skriver?" och fick till svar att nej, det är locket som syns när datorn är stängd.

Ytterligare ett bevis på deras inkompetens. Hursomhelst så är "top case" inte bytt för den delen heller.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Haha vilket skämt, sista gången jag köper ASUS-produkter till min dator garanterat om dom inte ens vet hur de skall behandla kunderna ordentligt. Vart köpte du datorn någonstans? Jag skulle vända mig till återförsäljaren då det kanske går lite smidigare.

Permalänk
Medlem

Det dumma är att asus oftas tillverkar bra och stabila produkter. Känns som att det är Nordiska supporten plus service stället i holland det felar på. Skulle ju vara vettigt att dra iväg ett mail till Asus HQ i fjärran östern och be dom se över den nordiska delen. Verkar ju vara många som är snea på dem!

EDIT: Tänkte lägga till en kul sak om Acer supporten, detta hände dock för flera år sedan och jag har hört att deras support blivigt mycket bättre. Ringde faktiskt dem i dag och dom var trevliga och hjälpsamma. Så se detta inte som kritik utan mer som en kul grejj.

Efter 6mån skickade jag inte min acer laptop för att den överhettades helatiden vid spelande. Allt hängde sig och bilden på skärmen stannade och färgerna började smeta ut sig i konstiga mönster. Allt var normals efter omstart. Skickade in min dator 3 gånger innan jag fick pengarna tillbaka av webhallen. men efter varje gång den blev inskickad fick jag en lapp dör det stod vad som återgärdats.

1. Cleaning the fans
2. Recovery of OS
3. Testing the system, OK

Dom reparerade altså inget, känns rätt självklart att det inte har testat den tillräckligt. Så här stod det efter varje reparation(3).
Tillslut fattade webhallen och gav mig pengar vilket var nice.
Ibland undrar man om apor utför service ärendena då det klart och tydligt efter första försöket inte hjälper med att ta bort dammet ur fläkten!

Som sagt detta var typ 5 år sen så bli inte avskräckta!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri0n3
Haha vilket skämt
Jag skulle vända mig till återförsäljaren då det kanske går lite smidigare.

Datorn är inte inköpt i Sverige, utan jag har åberopat Asus internationella garanti. (Two year world wide guarante)

Fortfarande inget svar från Supportens Chef. Dåligt, mycket dåligt. Nu är det Onsdag kväll och fortfarande inget svar, fyra arbetsdagar sen jag skickade mejlet.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Killen du pratade med på supporten verkar inte utbildad, "Top Case" är den del som Touchpaden sitter på, inte toppen på LCD-locket.

t.ex. http://estore.asus.com/images/13-ncc1ap047.jpg är ett Top Case

Jag kallar den vid dess (i min lilla värld och en del andras) rätta bemärkelse.
Där touchpaden sitter heter plastlocket Palmrest. Mycket trevligare klang i det

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

För det första, detta kan hända vilken kund som helst som köper vilken bärbar dator som helst. Alla tillverkare har alltid liknande fall där det går åt pipsvängen. Det spelar ingen roll om det är HP, DELL, Acer, Sony eller Asus, chansen att den pajjar finns alltid och chansen är att just ditt service ärende går åt skogen finns alltid.

Desvärre så får man räkna med dryga månaden utan sin dator om man ska skicka in den för service, inte acceptabelt, men man får acceptera det. Dock så ska du ju inte behöva skicka in den två gånger, du har ju trots allt tämligen simpla fel på din dator.

Vidare, att försöka kräva dem på ersättning tror jag bara är dumt, då du framstår som en sur och gnällig kund. Var ödmjuk och frågvis istället, om de tycker att du förtjänar ersättning så kommer du få det.

Slutligen vill jag bara säga det att jag personligen ser mycket Asus produkter i arbetet och vill skulle vilja påstå att de har en lägre felprocent än andra konkurenter. Så att om jag skulle bygga en dator idag, eller köpa en bärbar, skulle jag inte tveka på att välja Asus på grund av just den här incidenten. Eftersom vad jag erfar så kan det hända vem som helst och vilken tillverkare som helst.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
För det första, detta kan hända vilken kund som helst som köper vilken bärbar dator som helst. Alla tillverkare har alltid liknande fall där det går åt pipsvängen. Det spelar ingen roll om det är HP, DELL, Acer, Sony eller Asus, chansen att den pajjar finns alltid och chansen är att just ditt service ärende går åt skogen finns alltid.

Desvärre så får man räkna med dryga månaden utan sin dator om man ska skicka in den för service, inte acceptabelt, men man får acceptera det. Dock så ska du ju inte behöva skicka in den två gånger, du har ju trots allt tämligen simpla fel på din dator.

Vidare, att försöka kräva dem på ersättning tror jag bara är dumt, då du framstår som en sur och gnällig kund. Var ödmjuk och frågvis istället, om de tycker att du förtjänar ersättning så kommer du få det.

Slutligen vill jag bara säga det att jag personligen ser mycket Asus produkter i arbetet och vill skulle vilja påstå att de har en lägre felprocent än andra konkurenter. Så att om jag skulle bygga en dator idag, eller köpa en bärbar, skulle jag inte tveka på att välja Asus på grund av just den här incidenten. Eftersom vad jag erfar så kan det hända vem som helst och vilken tillverkare som helst.

Hej,

Asus tillverkar bra datorer, detta är min tredje Asus bärbara och den enda som strulat. Det oacceptabla i sammanhanget är att datorn returerades till mig i samma skick som jag skickade den, till råga på allt utan någon rimlig förklaring eller anledning. Det är den bristfälliga informationen: Ingen ursäkt eller förklaring som gör att man som kund tappar förtroendet för supporten.

Angående ersättning så har jag inte krävt dom på detta; jag ställde en direkt fråga om dom inte tyckte det var lämpligt med någon typ av ersättning eftersom deras bristande service slutat med att jag måste strula ytterligare timmar och vänta ytterligare veckor innan jag får tillbaka en fungerande dator.

Jag kan tillägga att jag äntligen fått mejlsvar av "Support-chefen" som meddelade att han försökt ringa mig men inte lyckats då han varit på tjänsteresa i Asien. Jag har på hans egen begäran tagit bort hans efternamn från tråden då han inte vill bli "uthängd".

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Hej,

Asus tillverkar bra datorer, detta är min tredje Asus bärbara och den enda som strulat. Det oacceptabla i sammanhanget är att datorn returerades till mig i samma skick som jag skickade den, till råga på allt utan någon rimlig förklaring eller anledning. Det är den bristfälliga informationen: Ingen ursäkt eller förklaring som gör att man som kund tappar förtroendet för supporten.

Angående ersättning så har jag inte krävt dom på detta; jag ställde en direkt fråga om dom inte tyckte det var lämpligt med någon typ av ersättning eftersom deras bristande service slutat med att jag måste strula ytterligare timmar och vänta ytterligare veckor innan jag får tillbaka en fungerande dator.

Jag kan tillägga att jag äntligen fått mejlsvar av "Support-chefen" som meddelade att han försökt ringa mig men inte lyckats då han varit på tjänsteresa i Asien. Jag har på hans egen begäran tagit bort hans efternamn från tråden då han inte vill bli "uthängd".

Jag håller med dig och förstår dig, menade inte mitt inlägg som någon kritik till dig utan mer som tips. Samt information till allmänheten.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Jag kan tillägga att jag äntligen fått mejlsvar av "Support-chefen" som meddelade att han försökt ringa mig men inte lyckats då han varit på tjänsteresa i Asien. Jag har på hans egen begäran tagit bort hans efternamn från tråden då han inte vill bli "uthängd".

Men på IDG har han inga problem att bli uthängd?
http://www.idg.se/2.1085/1.107288 ?

Eller vänta, det var ju där han ville stämma folk som pratat skit om företaget...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yanagi

Jag kallar den vid dess (i min lilla värld och en del andras) rätta bemärkelse.
Där touchpaden sitter heter plastlocket Palmrest. Mycket trevligare klang i det

Visst, Palmrest är också helt rätt, men Top Case är lika rätt det

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Nu händer det grejor. fick mejl från Asus chefen (="support chefen"):

Han skriver bland annat

* Han tycker det är konstigt att datorn fortfarande är i samma skick trots alla delar som uppges ha bytt och datorn testats OK, dock tror han mig.

* Han ska ta reda på exakt vad som gått fel och han har även kontaktat RMA chefen i Holland för att få en förklaring. Detta för att ta undersöka om servicen kan förbättras så detta inte sker i framtiden.

* Mitt ärende ska få högsta prioritet.

* Målet är att alla kunder ska känna sig nöjda efter inköp och service

* Han kommer skicka mig några varor som kompensation.

Äntligen en reaktion och ett löfte om förklaring.
Att folk på Asus kunde vara såhär förstående och hyggliga känns nästan dumt nu för min del efter all dålig PR dom fått. Kanske kan en snabbare och ett mer förstående bemötande redan i supportens telefon bespara dom ytterligare missnöjda kunder.

Just nu känner jag mig mycket hoppfull om att få problemet löst och fixar dom detta på ett bra sätt kommer jag fortsätta även i framtiden att köpa Asus.

Datorn är nu ivägskickad och just nu har jag goda förhoppningar.

EDIT: Asus chefen (="support chefen")

Visa signatur

mvh

Permalänk
Avstängd

Fint att det löste sig

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fint att det löste sig

Nu är det bara att vänta och se.
Löst sig har det gjort när jag har datorn reparerad och klar och jag har den i handen...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd! Flljer den med spänning och förvänting! Har själv en Asus sen fem mån tillbaka som börjar bli lite varm. Värmepikar är nog ett bättre uttryck. Vet inte om det är ett petigt fel att skicka in den för....

Håll oss uppdaterade! Lycka till!

//R

Permalänk

Supporten hörde även av sig idag på chefens begäran. De ville bara berätta att chefen hör av sig på måndag och att han har ärendet under uppsikt.

Nu blev det fart på dom allt... Känns tryggare att någon tar ansvar när något gått snett.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Skönt att höra

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Då köper man aldrig ASUS då.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Bra tråd!

Då köper man aldrig ASUS då.

Vi ska se hur dom löser detta först och främst..

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Jag fruktar för att skicka in min, orkar nog höra tjejen's klagan i 1mån för att hon inte har någon dator. Känns som om deras touchpad's inte riktigt håller måttet, exakt samma fel som på min förra Asus fast då var det andra knappen.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

lando vilken modell?
Mina föregående Asus (tex A6J) hade ganska hårda knappar, men det går knappt att jämföra med hur jäkla hårda V1ans ´knappar är..

Visa signatur

mvh

Permalänk

Märkligt att det ska behövas "dålig publicitet" innan man gör rätt för sej. Ännu ett företag jag aldrig tänker köpa något mer av...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HughJanus
Märkligt att det ska behövas "dålig publicitet" innan man gör rätt för sej. Ännu ett företag jag aldrig tänker köpa något mer av...

Precis vad jag tänkte.
Utan dålig publicitet vet jag ärligt talat inte om jag hade fått denna positiva särbehandling. Men som sagt vi får se hur dom löser det här, för mig är det bara att invänta datorn, kommer nog någon gån under nästa vecka.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Jag som varit så grymt intresserad av en eeePC och så läser man det här. Vilken story asså, jag ställer mig till raden av användare som inte kommer köpa en ASUS ever samt inte rekomendera deras datorer till polare som vill ha hjälp.

Permalänk

Lite onödigt att säga att man inte ska köpa en Asus ever.
Förhoppningsvis så förstår de allvaret och kommer bättra sig i fortsättningen.
Blir det strul så är det bara att skriva på Swec. Finns ju trots allt 118 000 registrerade medlemmar här. Ifall en tredjedel är aktiva så är det ändå 39 000 datorentusiaster. Vårat ord väger tungt. Därför säger jag som Blue_Moon_ , vänta och se vad de gör.

Alla kan bli bättre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Trög support?

Sony vaio skickar sina grejer till Frankrike eller Polen beroende på fel.. och deras service tid e ca: 6 veckor..

problemet e nog inte Asus i sig utan det företag som har hand om deras service i Sverige.. och ska det skeppas utomlands tjaaaaaaaa.... det taaaaaaaar liiiiiiite tiiiiiiiid..

ursäkta stavingen hehe..

problemet med stora företag som tjänar för mycket pengar är just att dom inte bryr sig så mycket.. och folk lyssnar i regel inte till andra för dom råkar ju inte ut för samma sak..

starta en tråd där det finns en bra snabb support som hjälper kunden till 100%...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Jag får väl snabbt berätta om min kontakt med asus support då

Jag köpte en Asus laptop för ett par år sen. Efter ungefär ett halvår började denna strula. Det gick inte att lyfta datorn utan att batteriet trillade ut. Datorn blev så varm att gummifötterna trillade av, eftersom att limmet släppte. Tangenter fastnade vid nedtryckning och värst av allt, Skärmen blev grön och oläsbar till och från, något som jag misstänkte vara värmeproblem, då det bara inträffade efter längre tids spelande, och till en början försvann om man lät datorn vila lite. Noggranna felbeskrivningar och även fotodokumentation av alla fel gjordes och bifogades.

Fick skicka in datorn på service. Efter 5 veckor kom den tillbaka. Det enda som var åtgärdat var tangentbordet. Allt annat var i samma felaktiga skick.
Efter ett gäng arga mail och telefonsamtal skickades datorn iväg för ny service. Denna gången bytades bara batteriet.

Efter ytterligare några månader, när datorn hade blivit totalt oanvändbar direkt från uppstart, pga det gröna flimret på skärmen, så skickades den återigen in på service. Efter 2 månader ringer jag och frågar vad som händer, och skriker att jag det inte rimligtvis kan ta såhär lång tid att laga min dator. Då visar det sig att de inte fått någon dator, och det uppdagas att transportföretaget de anlitat har slarvat bort datorn. Att komma fram till detta tar ytterligare 2-3 veckor, och sen tar det några veckor till innan Asus meddelar att jag ska få en ny dator.

Modellen, som nu var snart 2 år gammal finns inte längre i lager, och de mailar specifikationer på en ersättardator de vill ge mig. En betydligt sämre dator än den som slarvats bort på alla punkter. Jag berättar att jag inte accepterar datorn de vill ge mig, och de mailar info på en annan lite bättre dator de kan tänka sig att skicka. Detta var dock "det sista de kunde erbjuda". Jag svarar argt att bara för att modellen är nyare så är det fortfarande en sämre dator. Asus har slarvat bort min dator, och jag kräver en dator som är _minst_ lika bra som den jag hade. Har de inte samma modell längre så är det inte jag som måste kompromissa. En "high end" laptop, som trots att den är 1 ½ år gammal, är fortfarande betydligt bättre än en ren budgetdator. "men den här har ju mycket större hårddisk" fick jag som svar. Ja just ja
Till slut erbjuds jag en tredje dator. Denna gången låter det som att supportkillen har fått sälja sin mor och fått gå med på lägre lön och andra uppuffringar. Laptopen som jag slutligen accepterade Hade sämre CPU än min förra, lika mycket minne, och något bättre grafikkort.

Av de 2 år som datorn var i min ägo så hade jag den hemma tillgänglig i ungefär 5 månader. Utbytningsdatorn som jag till slut fick för att min dator var bortslarvad kom i princip utan garanti (är det 2 år totalt?), eftersom garantin från den gamla datorn fördes över på den nya.

Jag hade aldrig en och samma person på Asus support som hade hand om mitt ärende, utan jag fick förklara hela historien på nytt för varje samtal jag gjorde. Jag blev aldrig meddelad av asus om hur mitt ärende fortlöpte, utan jag fick ringa 1 gång i veckan för att uppdatera mig om vad som hände.

I alla fall, jag håller mig nog borta från asus datorer i fortsättningen. Inte för att jag tror att allt de gör är skit, utan p.ga den genomusla supporten.

Visa signatur

tihi

Permalänk

Talat med Chefen

Idag har jag talat med den ansvarige på Supporten.
Den stora nyheten var att han erbjöd mig att byta ut datorn helt och hållet till en ny bättre maskin, något jag nappade på.

Efter att ha funderat en stund hittade jag en dator som är lite snabbare än min men saknar tex HDMI, extra batteri samt har lite lägre skärmupplösning. Dock är den på 14.1" så jag bad att få en sådan som kompensation. Blev då informerad om att just den datorn är svårtillgänglig idagsläget eftersom det är en relativt ny modell.

Eftersom jag skaffat mig en ersättningsdator nu undertiden så förklarade jag att jag kan vänta tills de får in modellen i lager, ca 1-2 månader ungefär.

Chefen verkar väldigt mån om att lösa problemet och han verkar vara förstående. Jag upplever det som mycket bra service att han engagerar sig på det här viset.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
lando vilken modell?
Mina föregående Asus (tex A6J) hade ganska hårda knappar, men det går knappt att jämföra med hur jäkla hårda V1ans ´knappar är..

Jag vill minnas att det är en Asus F9F, 13.3" inte helt 100:a dock. Sitter på jobb nu så jag kan inte kolla just nu.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Blev igår föreslagen en dator som hade jämfört med min nuvarande en långsammare hårddisk (dock 50gb större), samma CPU, 2gb mindre RAM minne, inget extra batteri, ingen HDMI utgång, ingen ESATA.
Det stod inget om grafikkort på den föreslagna datorn.

Då jag blev lovad en snabbare utbytesdator så nekade jag förslaget.

Vilken soppa det här är.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Blev igår föreslagen en dator som hade jämfört med min nuvarande en långsammare hårddisk (dock 50gb större), samma CPU, 2gb mindre RAM minne, inget extra batteri, ingen HDMI utgång, ingen ESATA.
Det stod inget om grafikkort på den föreslagna datorn.

Då jag blev lovad en snabbare utbytesdator så nekade jag förslaget.

Vilken soppa det här är.

Haha, de verkar inte helt friska.

Gör gärna ett inlägg på fairshopping.se för att få lite mer fart på dem.

Så här ska det inte gå till.