Permalänk

Utorrent Port Problem

Hej alla kunniga. Nu har jag suttit och klurat över samma problem i en vecka så jag vänder mig till er. Jag har en 50kb/s limit i Bittorrent och kan inte öppna en jädrans port för att dela med mig filer (lagliga ofc!)

Jag har följt instruktionerna på www.portforward.com, skaffat en statisk IP och öppnat port 55498 som används av Bittorrent, men ändå lyckas jag inte. Jag har Nod32 som inte har inbyggd brandvägg (tror jag, iaf använder jag windows brandväggen som är avstängd...)

VAD SKALL JA TA MIG TILL :(????

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
och skaffat statisk ip? har du satt det i routern eller i windows?

Har du öppnat både UDP och TCP/IP så bör det funka.

Annars kan du alltid prova att köra den sista utvägen och sätta DMZ (demilitarised zone) eller va de står för som tar bort typ alla spärrar i port väg för just ett ip.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

jag har provat det, för min statiska IP adress (DMZ) och tom det funkade inte. Jag har en Belkin F5D723-1 router.

btw, för att min statiska adress ska funka, måste jag ändra den i min Router konfugeration (192.168.1.0)???

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har just den statiska adressen du pekat om porten till?

Har du startat om bittorrent, annars kommer det inte uppdateras om du bytt port.

Var kollar du om porten verkligen inte redan är öppen? På trackern? Då måste du bryta sessionen för att det ska uppdateras.

Vissa portar är blacklistade. Om du har en udda tracker som blockat den porten, öppna testa en annan!

Katastrofala hastigheter beror inte enbart på att man inte har en öppen lyssningsport. Finns väldigt mycket som spelar in när det gäller hastigegheter och torrents. Mitt tips är att du byter ut din klient till att börja med och sen börjar felsöka på riktigt!

Permalänk
Medlem

Re: Utorrent Port Problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
Hej alla kunniga. Nu har jag suttit och klurat över samma problem i en vecka så jag vänder mig till er. Jag har en 50kb/s limit i Bittorrent och kan inte öppna en jädrans port för att dela med mig filer (lagliga ofc!)

Jag har följt instruktionerna på www.portforward.com, skaffat en statisk IP och öppnat port 55498 som används av Bittorrent, men ändå lyckas jag inte. Jag har Nod32 som inte har inbyggd brandvägg (tror jag, iaf använder jag windows brandväggen som är avstängd...)

VAD SKALL JA TA MIG TILL :(????

Tänk på att inte bara öppna en port utan en serie portar.
Normalt har torrent portarna 6881-6999 öppna så du bör öppna minst port 55498+100 portar.

Personligen kör jag med 1000 portar då jag har Utorrent inställt på 1000 simultana anslutningar.
Jag har inga problem att maxa min 24Mbit lina med torrent.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

det står att min Ip4 adress är 192.168.2.136 (static)

jag har skapat en virtuell server för den adressen där jag har öppnat portar 50000-60000 (Utorrent använder 54398) kan det vara windows brandväggen? fast jag har gjort utrorrent ett undantag där.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Långar tråden. Porten i uttorent är inte öppen.

Problem med portar i uttorrent. prövat 50 olika portar.
Avaktirverat dht bla.
brandväggen har "allow" på uttorrent.

"UPDATE"
"ingen router"
"comhem bredband"

Ikonen är beige triangel istället för grön.

"Inga inkommande anslutningar"
"Fel på nätverksinställningar"

hjälp tack.

Permalänk

Har du en router? I så fall måste porten "öppnas" (eller snarare forwardas) där också.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Nej ingen router. Glömde skriva.

comhem bredband.
installerat windows på ny hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hero12
Långar tråden. Porten i uttorent är inte öppen.

Problem med portar i uttorrent. prövat 50 olika portar.
Avaktirverat dht bla.
brandväggen har "allow" på uttorrent.

"UPDATE"
"ingen router"
"comhem bredband"

Ikonen är beige triangel istället för grön.

"Inga inkommande anslutningar"
"Fel på nätverksinställningar"

hjälp tack.

Vet inte om ni har fått rätt på problemet än, som skrivit i denna tråd. Hur gjorde ni i så fall?

Jag har bra hastighet enligt bredbandskollen, men inte när jag tankar torrent. Det är port-problem. Har testat med två olika modem från Comhem, två olika klienter (utorrent+Vuze), två olika brandväggar (Windows inbyggda i Vista+Zonelabs).

Av någon anledning vill inte porten öppnas, även om jag har utorrent inställt på att låta Windows-brandväggen öppna automatiskt samt öppnar manuellt, eller säger åt ZL att öppna den.

Jag tycker också att jag får "Fel vid sidhämtning" lite misstänkt ofta när jag surfar (Firefox 3).

Nu kan jag inte ta emot mail via "Windows Mail" längre heller, men det går om jag kör på webben: Gmail.

Att port-forwarda har aldrig behövts tidigare. Jag vet inte heller om det är aktuellt för mig; jag har bara modemen från Comhem - ingen separat router. Jag tänkte hursomhelst göra det, enligt Comhems guide för port-forward, men fastnade vid "skriv in valt lösenord". Jag vet inte vad de syftar på (personnummer, password på undersidan av modemet för WiFi, kundnummer, lösen för inloggning på Comhem - inget av dessa fungerar).

Jag har skrivit till Comhem om problemet, men man har ju enormt bättre erfarenhet av Swec:ares hjälp än Comborts.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

bartil: Testa att bara tryck på enter när lösenordet kommer upp, det fungerade för mig, sedan kunde jag byta lösenord.

Förstår däremot inte varför du måste gå in i modemet och öppna upp portar för uttorent? För mig fungerar just den delen automatiskt (med port 61730).

Permalänk

bartil: har samma problem som dig, 7 Mb enligt bredbandskollen men ~50kB/s med utorrent.

Saktar ner övrig använning vilket gör det i princip omöjligt att använda internet (firefox 3), skype, msn mm. Utan utorrent påslaget funkar detta felfritt. Port forwarding utan resultat.

Använder Norton internet security. Vad som irriterar mig är att det har fungerat tidigare, ett par månader sedan hade jag 2Mb och då låg dl speed på ungefär 200-250kB/s.

MVH

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Utorrent Port Problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Tänk på att inte bara öppna en port utan en serie portar.
Normalt har torrent portarna 6881-6999 öppna så du bör öppna minst port 55498+100 portar.

Personligen kör jag med 1000 portar då jag har Utorrent inställt på 1000 simultana anslutningar.
Jag har inga problem att maxa min 24Mbit lina med torrent.

Du vet att uTorrent och andra program använder endast en port va?
Du har 999 onödiga luckor i din brandvägg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas129
bartil: Testa att bara tryck på enter när lösenordet kommer upp, det fungerade för mig, sedan kunde jag byta lösenord.

Förstår däremot inte varför du måste gå in i modemet och öppna upp portar för uttorent? För mig fungerar just den delen automatiskt (med port 61730).

Haha, det gick! Men jag har inte testat än; jag tror inte heller egentligen att det skulle avhjälpa problemet. I inlägget nedan har tobbe forwardat utan resultat. Och det har ju aldrig behövts tidigare.
Men jag kanske testar ändå, det börjar snart luta åt en formatering annars, vilket ju inte är så kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbetobbelito
bartil: har samma problem som dig, 7 Mb enligt bredbandskollen men ~50kB/s med utorrent.

Saktar ner övrig använning vilket gör det i princip omöjligt att använda internet (firefox 3), skype, msn mm. Utan utorrent påslaget funkar detta felfritt. Port forwarding utan resultat.

Använder Norton internet security. Vad som irriterar mig är att det har fungerat tidigare, ett par månader sedan hade jag 2Mb och då låg dl speed på ungefär 200-250kB/s.

MVH

Jag såg nyss din tråd och tänkte fråga om du har Comhem.

Även jag har haft det helt fungerande tidigare, det är väl en vecka eller något som det varit skit. Jag tror problemet började för mig när jag drog ut telefonkabeln till modemet.

Vi kan iallafall utesluta att det beror på val av modem, brandvägg eller torrentklient. EDIT: Även testat med både WinXP och Vista./EDIT Jag kollade nyss efter driftstörningar, inga problem där enligt Comhem, fast det ar det ju aldrig enligt Comhem.

Just nu slog mina tangentbord om till engelsk layout, helt utan anledning. Omstart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag vet inte hur jag bör göra för att få bort den gula triangeln med utropstecken i?
Jag seedar ingenting via utorrent vilket jag vill kunna göra.
Är väldigt novis när det gäller portar o allt vad det heter. Nån som har nåt "quick fix" som jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Tänk på att inte bara öppna en port utan en serie portar.
Normalt har torrent portarna 6881-6999 öppna så du bör öppna minst port 55498+100 portar.

Personligen kör jag med 1000 portar då jag har Utorrent inställt på 1000 simultana anslutningar.
Jag har inga problem att maxa min 24Mbit lina med torrent.

Tror inte det är så det funkar. Det man gör är att ge klienten en range som den kan välja att lyssna på, alltså, den lyssnar på 1 av de portarna som finns i rangen. Det har inget med simultana anslutningar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte det är så det funkar. Det man gör är att ge klienten en range som den kan välja att lyssna på, alltså, den lyssnar på 1 av de portarna som finns i rangen. Det har inget med simultana anslutningar att göra.

Wow 11 år gammal necro, snyggt och nej det är inte så det funkar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av bartil:

Haha, det gick! Men jag har inte testat än; jag tror inte heller egentligen att det skulle avhjälpa problemet. I inlägget nedan har tobbe forwardat utan resultat. Och det har ju aldrig behövts tidigare.
Men jag kanske testar ändå, det börjar snart luta åt en formatering annars, vilket ju inte är så kul.

Jag såg nyss din tråd och tänkte fråga om du har Comhem.

Även jag har haft det helt fungerande tidigare, det är väl en vecka eller något som det varit skit. Jag tror problemet började för mig när jag drog ut telefonkabeln till modemet.

Vi kan iallafall utesluta att det beror på val av modem, brandvägg eller torrentklient. EDIT: Även testat med både WinXP och Vista./EDIT Jag kollade nyss efter driftstörningar, inga problem där enligt Comhem, fast det ar det ju aldrig enligt Comhem.

Just nu slog mina tangentbord om till engelsk layout, helt utan anledning. Omstart.

Tyvärr så kör ComHem traffic shapening, alltså att den kollar över vad för trafik du kör ut, och är det p2p bittorrent trafik så har dom börjat nerprioritera denna trafik, åtminstonde sa en av teknikerna detta till mig.