Bästa hemmabio systemet, MAX 7000kr

Permalänk
Hedersmedlem

köp inga datorhögtalare. (ex logitech)
Gå till en hifibutik och fråga/testlyssna.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Tja varför är HIFI förespråkare svåra att resonera med

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tja varför är HIFI förespråkare svåra att resonera med

Vi har upplevt skillnaden och vill bara hjälpa andra

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Köpte nyss Z5500 och jag kan ju säga att ljudmässigt var det inte mycket att hurra för. Mellanregistret var inge vidare heller. Betalade dock endast 1600 kr. Har ett Dali 5.0 system hemma också som jag kan jämföra med. Att få in digitalt ljud på dessa är än så länge en omöjlighet. Står bara No Digital Data fast jag kopplat in både Coax och Optisk. Efter ett stund med Direct så började volymen gå i dalar (ni som hört detta vet vad jag snackar om). Sammanfattningsvis var det under förväntningen, men det är fortfarande mycket bättre än mina Creative T3000. Om någon vet hur man löser gåtan med det digitala ljudet så säg till, annars lämnar jag tillbaka grejerna.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Köpte nyss Z5500 och jag kan ju säga att ljudmässigt var det inte mycket att hurra för. Mellanregistret var inge vidare heller. Betalade dock endast 1600 kr. Har ett Dali 5.0 system hemma också som jag kan jämföra med. Att få in digitalt ljud på dessa är än så länge en omöjlighet. Står bara No Digital Data fast jag kopplat in både Coax och Optisk. Efter ett stund med Direct så började volymen gå i dalar (ni som hört detta vet vad jag snackar om). Sammanfattningsvis var det under förväntningen, men det är fortfarande mycket bättre än mina Creative T3000. Om någon vet hur man löser gåtan med det digitala ljudet så säg till, annars lämnar jag tillbaka grejerna.

Beror ju helt på vad du har för stärkare och ljudkort.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Beror ju helt på vad du har för stärkare och ljudkort.

Nae jag löste problemet, och det var inga problem med Z-5500. Men jag var iaf besviken på ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Nae jag löste problemet, och det var inga problem med Z-5500. Men jag var iaf besviken på ljudet.

Vaddå besviken? Jag har fantastiskt ljud på mitt logitech som förövrigt piskar många kända märken på fingrarna i ljudkvalitet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Vaddå besviken? Jag har fantastiskt ljud på mitt logitech som förövrigt piskar många kända märken på fingrarna i ljudkvalitet.

Jag tror inte du har särskilt höga krav.
Håller med Joeghurt helt. Ljudet från 5500 imponerar verkligen inte. I mitt fall så hamnade den i sovrummet. Där har jag inga krav om man sitter och slötittar på en film.

Permalänk
Medlem

Jovisst, skall nån gång testa lite HIFI grejer och se om de kan prestera en wow känsla hos mig. Återstår att se

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men det beror på vad du ska ha och dina ljudpreferenser. Hifi- produkter spelar inte som leksaker, ej heller ämnade för det - eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ställ upp logitech systemet med ett par B&W eller Dali Ikon högtalare så kommer nog även du att höra skillnaden

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ställ upp logitech systemet med ett par B&W eller Dali Ikon högtalare så kommer nog även du att höra skillnaden

Jo men samtidigt har man väl pris i åtanke kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pantheus:
Det handlar ju mycket om tycke och smak när det gäller ljud och det är mycket möjligt att Z5500 är bra/idealiskt för DIG (och säkert för många andra), men det har definitivt inte ett rent, klart och neutralt ljud som man brukar förknippa med hifi. Faktum är att det går att få väldigt mycket mer hifi för de pengar som Z5500 kostar.

En kombination av Trends TA-10.1
http://www.eksitdata.com/shp/shp_showproduct.asp?prdid=628309...
och Dynavoice Challanger S-5
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=1527
överstiger vida Z5500 om man ser till de kriterier man normalt brukar prioritera förknippa med hifi. Detta förutsatt att rummet inte är allt för stort, eftersom basen då kommer att bli för svag med ett par så små högtalare.
Vill man ha lite djupare/mer bas och/eller klara sig i större rum kan man byta S-5:orna mot M-65 istället, fast då blir det ju lite dyrare, såklart.

För att svara på den ursprungliga frågan:
Om musik är prio men att systemet även kommer användas för film skulle jag skaffa ett par stereohögtalare av golvmodell, då dessa normalt går lite djupare i basen och man får bättre känsla vid filmtittande än man skulle få med ett par stativhögtalare. Då behöver man inte nödvändigtvis en sub.
Alternativet kan ju vara att köra på stativare och en sub och sedan komplettera med ett par större stativare vid senare tillfälle, om man vill köra flerkanal.
Själv kör jag med QLN 604 Mk II (http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=785) som jag tycker är väldigt prisvärda och de ligger rätt bra till i pris med tanke på budgeten på 7kkr.
Förstärkare till dem kan tex vara H/K 970 för dryga 3000kr eller Cambridge Azur 540A för ca 3000kr. Cambridge 340A kan åxå vara ett alternativ om man vill komma något billigare undan.
Trends TA-10.1 skäms definitivt inte för sig och ska man inte spela jättehögt skulle jag välja den. (Driver själv mina med en Super-T-Amp, som är baserad på samma chip.)

Permalänk
Medlem

Tittade lite ifall man som i mitt fall har en budget på absolut max 3000 kr, helst 2000 kr.

Vad tror ni om det här? http://www.billebro.se/show_prod.php?prod=2014
Värt att gå dit och provlyssna?

Alternativt dessa: http://www.billebro.se/show_prod.php?prod=2248
Värt att gå och provlyssna? Söker något med mellanregister på typ 5" istället för Z-5500'ans 2"-mellanelement.

Jag ska alltså använda dessa som datorhögtalare och maxhöjden ska väl ligga runt 50 cm (53 cm är okej, hyllan går att höja upp).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men samtidigt har man väl pris i åtanke kanske?

Nu tog jag ett extremet exempel. Meningen var att väldigt många tycker det låter bra om ett par talare. Men om mans edan direkt jämför med några dyrare så hör man direkt att det är en helt annan klass.

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Medlem

Jag är mycket intresserad av musik och musikprylar, förstärkare, cd-spelare, högtalare you name it Jag ger mitt råd och hoppas det är ett gott sådant.

Min åsikt är:

Ska du ha ett system för att lyssna på musik i så finns det ingen anledning att köpa ett fädigt surroundpaket. Det slutar ändå med att du spelar med bara 2 av de 5 kanaler du har eftersom det låter så dåligt för musik annars och det är inte direkt prisvärt. Samtidigt är det viktigt att veta vad du är ute efter. Många förknippar bra ljud med mycket bas och visst är det så att basen är själva basen i musiken Jag kör själv på en subwoofer för 5k och den gör hela skillnaden i musik, allt låter mycket bättre. Men samtidigt är basen inte allt, långt ifrån. Utan ett tydligt ljud i övrigt och utan en tydig artikulerad bas som hänger med så spelar det ingen roll hur mycket bas du öser på med, det låter inte bra.

Jag har själv Trends Audio TA-10.1 och ska du spela musik finns det inget som slår den. Den är extremt bra. Ska du koppla till datorn eller en cd-spelare och spela musik så köp den. Vill du kunna koppla in flera källor samtidigt så köp den inte då den bara har ett par ingångar, den har bara volymkontroll, men för musik krävs inget mer.

Ett alternativ är att köpa en hyfsad surroundreceiver, det finns en myt att de skulle vara dåliga för musik, men faktum är att nuförtiden låter de, om man väljer rätt mycket bra. Det finns ingen anledning att köpa en vanlig stereoförstärkare för samma pris. Vet du att du vill ha surroundljud senare köp en sådan. Kör du bara musik köp en TA-10.1.

Det absolut viktigaste för att spela musik anser jag vara högtalarna. De gör den allra största skillnaden.

Där gäller det att lyssna sig fram. Ett vettigt paket för musiklyssnande skulle vara ett bra ljudkort med RCA-utgångar, TA-10.1 som förstärkare, och ett par schyssta stativhögtalare, mer välljud/krona får du INTE på något annat sätt, det kan jag garantera. Men då gäller det att du spelar musik från datorn, det är väl det som gäller nuförtiden iofs.

Här har du två schyssta ljudkort, för musik, ej för spel, surround:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=46681
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=44507

Förstärkare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=158268

Högtalare är svårt att ge exempel då de har lite olika ljudkaraktär och de flesta i prisklassen 1500-4000 vilket jag tycker är en bra nivå att lägga sig på, har bra ljud.

Det viktiga är att känsligheten inte är för låg. Med den förstärkaren blir det bättre ju högre känslighet du har. Med låg känslighet kommer du inte kunna spela jättehögt. Jag använder KEF Cresta och de är mycket bra, men jag är inte säker på att de är bäst. Jag har hört att Klipsch ska ha ett skönt ljud med denna förstärkare, men det bästa är att LYSSNA på olika högtalare.

MITT RÅD OM DU SKA LYSSNA PÅ MUSIK. KÖP:ett bra ljudkort, TA 10.1 och ett par schyssta stativare så kan du sitta i Itunes och spela vad du vill =). Och allt kommer låta bra!

EDIT: Håller med föregående talare, golvhögtalare är heller inte fel, då de ger mer bas. Kanske något att fundera på istället. TA-10.1 spelar tillräckligt högt om du har känslighet på 90dB/W eller högre.

Svårt att gå fel med dessa, har inte lyssnat på dem dock så reserverar mig för det, men tror på dem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125933

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31462

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=72001

LYCKA TILL

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Inaktiv

Skulle dock satsat på en begagnad DAC och ett ljudkort med digital ut istället för ett ljudkort med RCA ut. Finns många bra begagnade dacar för bra priser. Jag hade å andra sidan köpt allt begagnat i denna prisklassen. Och EKK kablage.

ytterligare en gång: www.hifimagasinet.com

Permalänk
Medlem

är det bara min dator som fått för sig att man alltid har ngt inkopplat på digital ut?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tänkte hjälpas lite extra:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16135

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16834

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16651

Surroundförstärkaren har inbyggd dac så allt du behöver är ljudkort med digitalt ut och ett par högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Vill du kunna koppla in flera källor samtidigt så köp den inte då den bara har ett par ingångar, den har bara volymkontroll, men för musik krävs inget mer.

Det finns ju en lösning på allt...

Jag har själv en sånhär till min Super-T-Amp:
http://www.phonopreamps.com/tc754pp.html
Recension:
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-preamp_e.html

De har en billigare variant åxå, utan RIAA-steg, men den har jag inte nån erfarenhet av.
http://www.phonopreamps.com/tc716pp.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det finns ju en lösning på allt...

Jag har själv en sånhär till min Super-T-Amp:
http://www.phonopreamps.com/tc754pp.html
Recension:
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-preamp_e.html

De har en billigare variant åxå, utan RIAA-steg, men den har jag inte nån erfarenhet av.
http://www.phonopreamps.com/tc716pp.html

Jag har funderat på den pre-ampen, i såna fall den med Phono. Vad tycker du om den du testat? Den gör väl ingen skillnad i ljudet direkt utan bara fler ingångar? är det inte jobbigt att volympoten är stegad? Vore intressant att höra lite.

Apropå DAC

Jag har själv funderat på en separat DAC till mitt ljudkort. Men det blir ofta rätt dyrt och jag vet inte hur stor skillnaden blir. Det sitter ofta bra DACar på många billiga ljudkort.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort några direkta A-B-jämförelser, men jag har inte märkt någon direkt skillnad i ljudkvalitet med eller utan. RIAA-steget låter dessutom väldigt bra för pengen, IMO.
Man kan väl sammanfatta det med att det är en preamp som ger hög ljudkvalitet och som matchar priset på T-Amp:arna bra. Däremot kanske det inte riktigt går att jömföra med de riktigt dyra och exklusiva förstegen.
Personligen har jag ändrat volymen på "slutsteget" och bara haft preamp:en på max.

Ang. DAC så är det ju inte bara själva DAC:en som styr hur det låter, utan även dess kringkomponenter och där använder man kanske inte alltid de bästa komponenterna på vanliga konsumentljudkort. Väljer man däremot ett musiker-kort finns det nog sällan anledning att köra digitalt ut med en extra DAC. Särskilt inte om man köper ett externt som ansluts via USB eller firewire.

Permalänk
Medlem

Är inte 10/15W väldigt lite? Man ska väl förstärka med någon 100/110W-stärkare?

Vad blir skillnaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror på vad man har för högtalare, men det är ganska sällan man passerar 10W vid normal lyssning. Med mina högtalare tycker jag det börjar bli väl högt vid kl 12 med min Super-T-Amp...

Permalänk
Medlem

Men om man har högtalare på 250W då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då vet man att högtalarspolen tål 250W innan den brinner upp/smälter.

Permalänk

Klenare stärkare klipper tidigare. Hur mycket förstärkareffekt man behöver beror ju dock på hur känsliga högtalare man har och hur högt man vill spela. Spelar man dynamisk musik med mycket transienter så tror jag att förstärkare klipper oftare än vad många tror, men i stort sett all modern pop och rock faller ju bort under den definitionen. Personligen känner jag mig tveksam till förstärkare på 10-15 W, men hur man vill förhålla sig får vara upp till var och en utifrån sina egna förutsättningar.

Tillägg: Jag tror mest på aktiv monitor-spåret som ljudlösning för joeghurt. Det finns rätt så stort utbud om man tittar runt lite.

Permalänk
Inaktiv

Någon har länkat XTZ Class A-100 D II bland produkterna ovan

Använder själv en sån till ett par Audiovector M1 Signature och kan rekommendera den, där finns en bra inbyggd dac i den och den är strömstark så det räcker. Ett riktigt kvalitetsbygge så för 2 kanaler rekommenderar jag den. Dock har du bara 1500 kvar till högtalare osv då så det blir lite dyrt men jag hade nog vågat satsa på den i alla fall. Spara ihop ett par tusen extra till ett par fina begagnade högtalare så har du ett riktigt bra system.

Permalänk
Medlem

W|ckerMan:
Även om XTZ Class A-100 II verkar vara en bra förstärkare (jag har själv ögnat lite på den) så skulle jag definitivt hellre fördela tvärt om. Lägga merparten på högtalarna och köpa en billigare förstärkare. Förstärkaren påverkar såklart ljudet, men inte alls i den omfattning som högtalarna gör. Högtalarna, tillsammans med rummet påverkar ljudet otroligt mycket. Bara rummet kan de toppar och dalar på 15-20dB över frekvenskurvan, och högtalarna kan ofta ge ganska stora toppar eller dalar de åxå, särskilt om det är lite billigare högtalare. En förstärkare däremot, brukar inte skilja mer än +-3dB mellan 20Hz och 20kHz om vi skippar de allra billigaste SIBA-paketen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Klenare stärkare klipper tidigare. Hur mycket förstärkareffekt man behöver beror ju dock på hur känsliga högtalare man har och hur högt man vill spela. Spelar man dynamisk musik med mycket transienter så tror jag att förstärkare klipper oftare än vad många tror, men i stort sett all modern pop och rock faller ju bort under den definitionen. Personligen känner jag mig tveksam till förstärkare på 10-15 W, men hur man vill förhålla sig får vara upp till var och en utifrån sina egna förutsättningar.

Det handlar ju inte bara om effekt. Hade det bara handlat om det hade det inte varit nån konst att bygga en jättekraftig förstärkare. Det är bara att likrikta 230V direkt från vägguttaget. 320V genom 8 ohm ger 12800W, men då måste man åxå kunna leverera 40A. Sjunkar impedansen till 4 ohm, vilket inte är så ovanligt för en högtralare märkt 8 ohmm måste vi kunna leverera 80A för att bibehålla samma effekt.

Nej, det handlar om mycket mer än så. Som i exemplet ovan måste förstärkaren kunna leverera tillräckligt med ström så att effekten bibehålls även om impedansen sjunker.
Därtill kommer själva konstruktionen av förstärkaren, där man bla väljer hur mycket återkoppling man ska ha osv osv.
Allt sådant sammataget kan en förstärkare märkt med 10W mycket väl spela både högre och bättre än förstärkare märkt 100W, med bibehållen frekvensgång.

Super-T-Amp (2x10W) totalt utklassar min H/K (2x80W), både vad gäller detaljupplösning och kontroll på basen (som ju ofta är det problematiska området då impedansen ofta sjunker med sjunkande frekvens). Det enda som kan sägas till H/K:ns fördel är att den har lite mer driv om man vill spela riktigt högt. Med ett par högtalare som har känslighet på 90dB eller högre är det dock inte några problem att spela så högt att man måste skrika till varandra i ett normalstort vardagsrumt, med 10W.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
W|ckerMan:
Även om XTZ Class A-100 II verkar vara en bra förstärkare (jag har själv ögnat lite på den) så skulle jag definitivt hellre fördela tvärt om. Lägga merparten på högtalarna och köpa en billigare förstärkare. Förstärkaren påverkar såklart ljudet, men inte alls i den omfattning som högtalarna gör. Högtalarna, tillsammans med rummet påverkar ljudet otroligt mycket. Bara rummet kan de toppar och dalar på 15-20dB över frekvenskurvan, och högtalarna kan ofta ge ganska stora toppar eller dalar de åxå, särskilt om det är lite billigare högtalare. En förstärkare däremot, brukar inte skilja mer än +-3dB mellan 20Hz och 20kHz om vi skippar de allra billigaste SIBA-paketen...

Ja det har du absolut rätt i. Visst är det överdimensionerat i trådskaparns prisklass men det är ju framtidssäkert också och han får sig en inbyggd dac på köpet! Den avvägningen får dock trådskaparn göra.