Permalänk
Medlem

"WebDrive"

Jag går i tankarna att införskaffa en så kallad netbook (antagligen en Asus Eee). Denna kommer alltså användas för att kolla/skriva mail, ta anteckningar vid föreläsningar, surfa, programmera osv.

Dock medför det ett problem: att föra över filer från min stationära till bärbara och vice versa kommer bli ett helvete. Speciellt med mailen; jag har nämligen 5 mail-konto. Jag använder Thunderbird och har lagt in alla i den och tycker det funkar utmärkt! I alla fall, om jag skulle sätta upp två likadana profiler på båda datorerna men låter bärbara lämna kvar en kopia av mailen på servern så skulle det fungera hjälpligt... Dock blir problemmet att jag inte kan se skickade mail på den datorn jag inte skrev det, och annat strul.

Men drog mig till minnes att jag hade sett typ "virtual hard drive", alltså serverutrymme som datorn tolkar som vanligt hårddiskutrymme... Detta borde väl kunna lösa mina problem? Om jag lägger Thunderbird-profilen på den borde jag kunna använda samma profil till båda datorerna... (Och om datan cacheas borde inte bandbredden vara något större problem heller)

Nu till min fråga, vilka lösningar finns det för detta? Jag har en liten server som kör ubuntu som jag tänkte köra server-programmet på... Vidare kör jag Vista på min stationära och tänkte köra Ubtuntu (eller annan linux-dist) på den bärbara, så klienten/lösningen bör klara båda operativsystemen...

Hittade denna, som verkar gratis men buggig och denna, som inte är gratis. Problemmet är att de bara stödjer Windows... Finns det något liknade till linux?

Andra lösningar och allmänna kommentarer är också välkomna!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Använd IMAP så långt det går så ser du dina skickade mail på båda datorer.

Permalänk
Medlem

kan du inte använda en ftp-server och sedan montera den i linux med hjälp av tex http://sourceforge.net/projects/lufs/ eller googla på ftpfs

Permalänk

Låter annars som att WebDAV skulle passa dig.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

har du möjlighet så är imap din lösning, imap är underbart

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Stödjer de flesta ISP mail Imap?
jag vet inte mycket om mail men egentligen varför ska man ha en klient som thunderbird eller outlook egentligen?
Ända fördelen är möjligen att man kan läsa mail även offline (vilket man nästintill aldrig är idag) ) jag tycker man bör satsa på 100% webbaserat .

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Många uppslag att undersöka!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Stödjer de flesta ISP mail Imap?
jag vet inte mycket om mail men egentligen varför ska man ha en klient som thunderbird eller outlook egentligen?
Ända fördelen är möjligen att man kan läsa mail även offline (vilket man nästintill aldrig är idag) ) jag tycker man bör satsa på 100% webbaserat .

Av fler anledningar, som sagt har jag 5 mail-adresser pågrund av olika uppdrag osv och vill därför kunna skicka mail från dessa adresser (så vidarebefodring är inget alternativ). Då blir det inte så smidigtg eftersom jag i det fallet måste logga in på 5 olika webbmailklienter för att kolla mailen. Vidare har jag inte stött på någon riktigt bra webbmailklient, g-mail är helt ok, men slår absolut inte thunderbird eller outlook... vidare: kontrollen... Jag vet var jag har mina mail ät osv och om jag skulle vilja byta mailadress (t.ex. om den förra blir spam-attackerad) är det lätt som en plätt att ändra i konto-inställningen och ha kvar samma mailbox... Jag gör thunderbird hela tiden och den kolla mailen var 10:e minut så så fort jag får ett mail poppar det till (vilket jag inte har sett någon lösning för på webmail)... Sen även utrymme, men det brukar inte vara något problem nuförtiden, men de mailen jag har på egna hemsidor vill jag inte att det ska äta hårddisk från mina webbsidor... Till sist, plug-in möjligheter... som i Thunderbird har jag även min kalender i samma program (vilket är underbart!)

Men antar att det handlar om vad man prioriterar, och van vid... Men självklart är det underbart med webbmailen att man kan nå den var än man är!