Nvidia lanserar Geforce 9800-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce 9800-serien

Under slutet av mars och början av april släppte Nvidia sina nya 9800-kort på marknaden. Från och med då var det tillåtet för press världen över att släppa information om korten, och de var dessutom tillgängliga att köpa för konsumenter. Men först nu, nästan tre veckor efter lanseringen av 9800GX2, släpper Nvidia ett pressmeddelande om de nya korten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

En mer spekulativ teori är att Nvidia helt enkelt känner att 9800-serien inte är tillräckligt nyhetsvärdig och därför inte vill förmedla den.

En tillverkare som inte vill göra reklam för sina nya produkter..? :S

EDIT: Woho, först ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Konstigt, de brukar väl vara så att om en produkt inte är så himla bra så gör man asmycke reklam för att sälja. En riktigt bra produkt behöver inte speciellt mycke reklam för de säljs jävligt bra ändå. Så har de alltid varit me allting.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd

9800 serien är en riktig blunder av nvidia.. hade ej sagt nå om det hade varit 512bits bus och mera minne på kortena...

Permalänk
Medlem

Som sagts här förut, G9x skulle varit 9xxx-serien. Nu blev det varken hackat eller malet.

Någon som vet vad det är för möjligheter 790i Ultra har tillsammans med 9800-serien ??
Vore ju kul att veta nu när man har ett sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
9800 serien är en riktig blunder av nvidia.. hade ej sagt nå om det hade varit 512bits bus och mera minne på kortena...

Men de behöver ju inte prestera mer heller. Skapligt bra av nVidia att med en "blunder-serie" skapa ett så prisvärt kort som 9600GT och ett så ruggigt överlägset 9800GX2 bland annat. Ingen annan tillverkare har något att kontra med i alla fall oavsett om det handlar om prisvärdhet eller ren prestanda.

Det är lite obefogat de har fått serien kallad blunder. Det man kan kritisera är namnen på de första korten med G92-kärnorna. Där skulle de ha introducerat 9000-serien alternativt 8900-serien. Men om man bortser från namnen på korten , som i ärlighetens namn är totalt ointressant egentligen, så är 9000-serien bättre än vad som tidigare har funnits. Men den är inte så bra som 8000-serien var när den kom så klart, men det var en otrolig serie grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men de behöver ju inte prestera mer heller. Skapligt bra av nVidia att med en "blunder-serie" skapa ett så prisvärt kort som 9600GT och ett så ruggigt överlägset 9800GX2 bland annat. Ingen annan tillverkare har något att kontra med i alla fall oavsett om det handlar om prisvärdhet eller ren prestanda.

Det är lite obefogat de har fått serien kallad blunder. Det man kan kritisera är namnen på de första korten med G92-kärnorna. Där skulle de ha introducerat 9000-serien alternativt 8900-serien. Men om man bortser från namnen på korten , som i ärlighetens namn är totalt ointressant egentligen, så är 9000-serien bättre än vad som tidigare har funnits. Men den är inte så bra som 8000-serien var när den kom så klart, men det var en otrolig serie grafikkort.

Du har helt rätt. Hade de hetat 8900 så hade jag iallafall inte haft något att säga emot.

Då hade det funnits en logisk förklaring till varför 8900GT och 8900GTS presterar i en annan klass än 8800-korten.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är egentligen 9800 GX2 jämfört med 8800 Ultra? Finns det några tester som jämför dessa två?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Nvidia skäms väl lite iom att dom lanserar en "ny" serie, som egentligen är likadan som den gamla förutom triple-SLI stöd typ.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Hur mycket bättre är egentligen 9800 GX2 jämfört med 8800 Ultra? Finns det några tester som jämför dessa två?

Finns massvis med tester och det skiljer ungefär 60%, alltså 9800GX2 är ungefär 60% bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Hur mycket bättre är egentligen 9800 GX2 jämfört med 8800 Ultra? Finns det några tester som jämför dessa två?

Vad jag har märkt så presterar GX2:an sjukt mycket bättre i högre upplösningar om man inte har en processor som flaskhalsar. Det är några som har en GX2:a och är inte nöjda med resultatet, som främst beror på processorn.

En jämförelse med 8800 kan jag inte göra dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Hur mycket bättre är egentligen 9800 GX2 jämfört med 8800 Ultra? Finns det några tester som jämför dessa två?

Ja det finns en hel del tester och givetvis så piskar 9800x2 ultra ganska hårt. Men man kan säga att Ultra fortfarande är det snabbaste singel gpu kortet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jepp och spelar man i 1920x1200 så är 512mb minne per gpu och endast 256 bit bus lite väl klent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Jepp och spelar man i 1920x1200 så är 512mb minne per gpu och endast 256 bit bus lite väl klent.

Det hade ju vart bättre med 384 bitar men 9800GX2 fixar ju nästan alla spel gallant idag i 1920*1200 med max ingame quality.

Assassins Creed är ett spel och bevis för hur snyggt ett spel kan vara utan att kräva massor. Jag maxar spelet utan problem på min dator. Jämför man med Crysis så suger verkligen Crysis tanke på hur dåligt allting presterar i Crysis.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

När jag jämförde CoD 4, Crysis och World in conflict så presterade Crysis mycke sämre vid samma upplösning som de andra. knapt att de gick att köra på mitt Herkules 9800 pro 128. men CoD 4 och WiC Flyter på över vad jag hade förväntat mej med ett så gammalt gaffe.

Och jag är väl medveten om att mitt gaffe är as gammalt, men om de e nån som har nått tipps på ett pris värt ati gaffe med AGP 8x så skicka gärna ett PM.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Crysis är ju iofs väldigt dåligt optimerat om man säger så... Känns som det går segare än vad det bör göra.

Dock har jag märkt att det flyter på ganska bra med Gx2an ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

Och jag är väl medveten om att mitt gaffe är as gammalt, men om de e nån som har nått tipps på ett pris värt ati gaffe med AGP 8x så skicka gärna ett PM.

3850HD 512 tror jag är det bästa AGPkortet,(vilket inte säjer mycket) och det är väll det som får rekomenderas

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
När jag jämförde CoD 4, Crysis och World in conflict så presterade Crysis mycke sämre vid samma upplösning som de andra. knapt att de gick att köra på mitt Herkules 9800 pro 128. men CoD 4 och WiC Flyter på över vad jag hade förväntat mej med ett så gammalt gaffe.

Och jag är väl medveten om att mitt gaffe är as gammalt, men om de e nån som har nått tipps på ett pris värt ati gaffe med AGP 8x så skicka gärna ett PM.

Fast hade det inte varit bättre att starta en egen tråd på grafikorts delen om ditt grafikkort? geforce 9800 är ju en bit ifrån ATI 9800.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Äntligen ett grafikkort som ser snyggt och stilrent ut! Är så trött på plastiga klistermärkskort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Äntligen ett grafikkort som ser snyggt och stilrent ut! Är så trött på plastiga klistermärkskort...

ja det är viktigast, prestandan är mindre viktig för jag sitter hellre och stirrar på mitt nya graffe...:)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja det är viktigast, prestandan är mindre viktig för jag sitter hellre och stirrar på mitt nya graffe...:)

Japp, fönster på chassit och BTX moderkort is the shiet. Antingen det eller ställa datorn upp och ner så man ser det stilrena grafikkortet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if