Klonernas återkomst

Permalänk
Melding Plague

Klonernas återkomst

I slutet av 90-talet släppte Apple licenser till andra tillverkare att producera datorer med MacOS precis som IBM gjorde i början av 80-talet. Trots att Mac-klonerna blev en hit togs licenserna bort av Apple efter ett litet slag och klonerna dog ut. Trots att Apple inte har licensierat ut tillverkandet av Apple-datorer har en klon tillverkats av tillverkaren Psystar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha! Trodde företag hade växt upp och slutat med sånt här..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

orly

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Bring on ze lawyers apple!

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska fult gjort utav PsyStar.. det enda de har gjort är att ta hårdvara som man vet är kompitabel med MacOS X och sen skapat en restore-image till disken som innehåller en EFI-emuleringsprogramvara som är utvecklad utav OSx86-communityn som används för att installera MacOS X på just vanliga PCs. Denna programvara är gratis och mycket enkel att installera och använda själv..

Så de har bara tagit EFI-emuleringsprogrammet och lagt in på de diskar som sitter i datorerna de säljer. De säljer den dessutom utan någon direkt support... De lever alltså på Apples och OSX namn och OSx86-communityns skicklighet. De gör inget själv och tycker att dom bör tjäna pengar på det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Mmm, detta kan bli roligt att följa ^^

Visa signatur

---

Permalänk

Bara jag som undrar hur dom tänker när dom jämnför med MacMini?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Men oj så fett det vore om man inte behövde köpa en overpriced genuine Mac för att få OSX.

Undrar hur dom tänkte när dom gjorde den där burken. Måste väl vara uppenbart att dom kommer bli stämda liksom. :s

Permalänk

Haha, fan va bra. Det kanske baserar sig i något land som de inte kan kommas åt av apples advokater. Hoppas att detta pressar ner priset på Apples löjligt dyra datorer.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Bra gjort, Apple behöver inse att det är skräpdatorer de säljer och inte guld.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Men oj så fett det vore om man inte behövde köpa en overpriced genuine Mac för att få OSX.

Undrar hur dom tänkte när dom gjorde den där burken. Måste väl vara uppenbart att dom kommer bli stämda liksom. :s

Köp en PC med hårdvara som motsvarar en Mac och köp
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RS...
Ladda sen ner EFI-emuleringen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Undrar hur dom tänkte när dom gjorde den där burken.

förmodligen ungefär såhär:
jippi, jag kom på en sak att tjäna pengar på

Permalänk
Medlem

Trodde att det var någon ny StarWars rulle xD . Men det kommer att bli roligt att se när apple sparkar i luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Bara jag som undrar hur dom tänker när dom jämnför med MacMini?

Priset självklart.
Då MacMini är Apples billigaste modell, och denna dator är ännu billigare, fast med högre prestande, borde det ju vara ett rätt intressant alternativ för de som önskar gå över till Mac men saknar resurser.

Permalänk
Inaktiv

Billiga komponenter i ett billigt chassi, och släng med ett Mac OS? Okej..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Billiga komponenter i ett billigt chassi, och släng med ett Mac OS? Okej..

Och Apples datorer har ju ännu sämre komponenter i ett chassi som jag inte vill uttala mig om, men till ett betydligt högre pris.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Och Apples datorer har ju ännu sämre komponenter i ett chassi som jag inte vill uttala mig om, men till ett betydligt högre pris.

Apples chassi är iaf någorlunda snyggt.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

"You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so."

Betyder det att jag bara behöver sätta på ett av dom klistermärken jag får med när jag köper en "riktig" mac på min PC för att inte bryta licens avtalet?

Tror iaf. att Psystar kommer att bli stämda på löjligt mycket. ;p

Permalänk
Medlem

Är väl antagligen så att detta är en smart grej av Psystar. De får ju en väldig massa gratis publicitet...

Permalänk

"Why spend $1999 to get the least expensive Apple computer with a decent video card when you can pay less than a fourth of that for an equivalent sleek and small form-factor desktop with the same hardware."

Vilka andra anledningar finns det att köpa en MAC?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker det är ganska fult gjort utav PsyStar.. det enda de har gjort är att ta hårdvara som man vet är kompitabel med MacOS X och sen skapat en restore-image till disken som innehåller en EFI-emuleringsprogramvara som är utvecklad utav OSx86-communityn som används för att installera MacOS X på just vanliga PCs. Denna programvara är gratis och mycket enkel att installera och använda själv..

Så de har bara tagit EFI-emuleringsprogrammet och lagt in på de diskar som sitter i datorerna de säljer. De säljer den dessutom utan någon direkt support... De lever alltså på Apples och OSX namn och OSx86-communityns skicklighet. De gör inget själv och tycker att dom bör tjäna pengar på det.

Vadå fult? Apple slänger ihop datorer. De utvecklar inga egna processorer eller annan hårdvara. De är med i UEFI Forum tillsammans med många andra. Varför skulle inte någon annan få sälja datorer med samma eller kompatibel hårdvara?

Det är väl snarare Apple som är "fula" när de försöker låsa in kunder på ett meningslöst sätt? På ett sätt som bryter mot den inbyggda egenskapen hos en generell datormaskin med generell och standardiserad hårdvara.

Idag, när Apple-datorer är i princip samma sak som PC-datorer har Apple inga "rättigheter" eller "licenser" att släppa, så det borde vara fritt fram för "kloner", även i juridisk mening (men man ska aldrig säga aldrig, "juridik" är något påhittat som inte har någon motsvarighet i den verkliga världen ).

Vad tror du hade hänt om IBM faktiskt hade stämt skiter ut Compaq när det begav sig? Compaq kopierade inte BIOS, utan skrev ett eget kompatibelt så att de kunde tillverka en IBM-kompatibel dator, det vi nu kallar för "PC". Det är tack vare denna kompatibilitet som persondatormarknaden kunde utkristallisera PCn och såväl hård- som mjukvara kunde följa någon form av öppen standard. Idag har IBM inget att göra med BIOS-skrivandet. Det utförs av företag som Award, AMI och Phoenix.

Det enda som är "unikt" med Apple idag är EFI som utvecklades av HP och Intel och som går utmärkt att införa i en vanlig PC.

Det Apple kan "äga", "ha rätt till" eller "licens för" är deras logos, design, formfaktor och liknande. Ingen kan hindra någon från att bygga en dator baserad på standardiserad hårdvara som "råkar" kunna köra OSX eller liknande.

Edit: Det är just tack vare dylika initiativ som vi har PCn som vi idag känner den, i stället för att varje företag ska ha sina egna inkompatibla produkter med proprietära protokoll, proprietära operativsystem, proprietära nätverk, proprietär hårdvara osv...

Edit: "Design" var ordet jag sökte...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker det är ganska fult gjort utav PsyStar.. det enda de har gjort är att ta hårdvara som man vet är kompitabel med MacOS X och sen skapat en restore-image till disken som innehåller en EFI-emuleringsprogramvara som är utvecklad utav OSx86-communityn som används för att installera MacOS X på just vanliga PCs. Denna programvara är gratis och mycket enkel att installera och använda själv..

Så de har bara tagit EFI-emuleringsprogrammet och lagt in på de diskar som sitter i datorerna de säljer. De säljer den dessutom utan någon direkt support... De lever alltså på Apples och OSX namn och OSx86-communityns skicklighet. De gör inget själv och tycker att dom bör tjäna pengar på det.

De lever på Apples anala inställning till sina produkter och kunder samt hur OSS-världen fungerat sedan dag ett. Med andra ord: Apple är sjukt irriterande som inte licensirerar ut sin programvara och OSS-världen har aldrig haft något emot att kommersiella intressen använt OSS-lösningar för att tjäna pengar. Kort och gott är PsyStars agerande hellugnt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Är väl antagligen så att detta är en smart grej av Psystar. De får ju en väldig massa gratis publicitet...

Gratis publicitet? Snarare mycket dålig publicitet som leder till att folk inte vill ha deras produkter. Du minns väl bluff-företaget Medison med "tusenkronorslaptopen"? Nu betraktar jag inte Psystar som ett bluff-företag men det verkar ju inte direkt seriöst om jag vill påstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker det är ganska fult gjort utav PsyStar.. det enda de har gjort är att ta hårdvara som man vet är kompitabel med MacOS X och sen skapat en restore-image till disken som innehåller en EFI-emuleringsprogramvara som är utvecklad utav OSx86-communityn som används för att installera MacOS X på just vanliga PCs. Denna programvara är gratis och mycket enkel att installera och använda själv..

Så de har bara tagit EFI-emuleringsprogrammet och lagt in på de diskar som sitter i datorerna de säljer. De säljer den dessutom utan någon direkt support... De lever alltså på Apples och OSX namn och OSx86-communityns skicklighet. De gör inget själv och tycker att dom bör tjäna pengar på det.

Haha, jaja antar att det är Apple som gjort denna hårddisk också, och inte bara kallar den sin. Kan ju dock ha fel, men tvivlar, hur som helst ett jävla överpris.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RS...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Finns det något förbud att instalera mac osx på vilken dator man vill om man har en licens ?

Permalänk

eller så har dom kommit överrens men håller det hemligt för att sidor som Sweclockers ska ge dom gratis publisitet

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Blir lite förvånad över bilden på första sidan där det står att deras dator kostar $499, konfigurerar man en dator på deras sida med samma innehåll kostar det $509.99. Ska du sedan ha Leopard från deras sida (någonting som ingår från Apple) hamnar priset på $664.99.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Priset självklart.
Då MacMini är Apples billigaste modell, och denna dator är ännu billigare, fast med högre prestande, borde det ju vara ett rätt intressant alternativ för de som önskar gå över till Mac men saknar resurser.

Fast denna dator är också så otroligt mycket större, en MacMini är kanske bara runt 1/20 utav storleken. Samt att MacMinin också är tystare, strömsnålare och snyggare.
Känns lite fel att jämföra dem.

Permalänk
Medlem

Jag fattar verkligen inte grejen med att köra Mac nu för tiden, samma hårdvara som en PC med annan klisterlapp och ett annat OS som kan köras på vilken PC som helst. Nog för att deras skärmar, chassin och laptops är jävligt nice

EDIT: Haha! Saxat från Psystars hemsida!

"
the drive on the Open Computer can be upgraded to a 400GB model for file sharing and media editors."

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är det väl inte olagligt att bryta mot en EULA?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Haha kul att se att det är så många stackars windowsnördar som vill ha OS X men inte betala för det

Att köpa Mac är ungefär som att köpa en BMW, man får en riktigt bra bil men man kan klart köra budgetalternativet och köpa en skoda istället.

Jag kör PC för spel och Mac för allt annat och är sjukt nöjd. Är glad att jag har råd att betala för en Mac, den är lätt värd pengarna!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.