Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att man ville kräva tv licens för att man kunde ta imot tv sändingar i nallen med ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är s.k. "dumma idioter" som betalar TV-licens. Att betala skatt (rent generellt) kan vara svårt att smita ifrån, men TV-licens är ju lätt att fuska med... det gör väl alla?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det är s.k. "dumma idioter" som betalar TV-licens. Att betala skatt (rent generellt) kan vara svårt att smita ifrån, men TV-licens är ju lätt att fuska med... det gör väl alla?

Njä det finns väl de som tycker att det är bra att betala TVlicens:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Slutsatsen är väl helt enkelt att de inte kan tvinga en att betala tvavgift eftersom de varken har rätt att gå in i bostaden eller "plocka upp" signaler?

Sen måste jag ju säga att SVT kanalerna är de bästa i hela det svenska kanalutbudet. Bara BBC slår dem av vad jag har sett internationellt iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min bostadsrättsförening har nån fint avtal med Com Hem så att vi fått nån digitalbox med diverse kanaler på (typ standard 1,23,4,5 +barnkanalen eller nått, typ samma skit som utan, dock med rabatt om man väljer att uttöka utbudet).

Fick en lapp idag från radiotjänst att de skulle göra "extra noggranna kontroller i mitt område" och att de meddelade mig det eftersom jag inte stod "registrerad".

För Com-Hem-utbudets kanaler som jag får via digitalboxen (dvs typ samma sak som om jag kör analogt i princip) så betalar ju bostadsrättförening för någonting i sig.

Alla har fått en digitalbox.

Är en digitalbox en tv-mottagare? Om den är det, måste då alla gamla pensionärer utan TV (men ändock fått en digitalbox från föreningen) betala tv-avgift?

(dvs, kan jag säga att jag inte har någon tv-mottagare/TV om någon nu kommer och knackar på?)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Min bostadsrättsförening har nån fint avtal med Com Hem så att vi fått nån digitalbox med diverse kanaler på (typ standard 1,23,4,5 +barnkanalen eller nått, typ samma skit som utan, dock med rabatt om man väljer att uttöka utbudet).

Fick en lapp idag från radiotjänst att de skulle göra "extra noggranna kontroller i mitt område" och att de meddelade mig det eftersom jag inte stod "registrerad".

För Com-Hem-utbudets kanaler som jag får via digitalboxen (dvs typ samma sak som om jag kör analogt i princip) så betalar ju bostadsrättförening för någonting i sig.

Alla har fått en digitalbox.

Är en digitalbox en tv-mottagare? Om den är det, måste då alla gamla pensionärer utan TV (men ändock fått en digitalbox från föreningen) betala tv-avgift?

(dvs, kan jag säga att jag inte har någon tv-mottagare/TV om någon nu kommer och knackar på?)

Digitalbox räknas som tv-mottagare ja
"- Digital-tv-mottagare"

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort slut med tv:n, och jagas fortfarande av dessa kontrollanter i tid och otid. Det verkar vara svårt för dom att förstå att jag valt att leva utan tv.
Undrar om man kan anmäla Radiotjänst för trakasserier och förföljelse nästa gång dom ringer eller knackar på dörren?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Digitalbox räknas som tv-mottagare ja
"- Digital-tv-mottagare"

Okej. Så genom att HSB tecknar ett avtal för sina bostäder och ger alla en digitalbox så betyder det också att alla även måste betala för tv-licensen, oavsett om man har en tv eller ej?

Detta verkar ytterst skumt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Mottgaren måste väl vara praktiskt användbar för att man ska behöva betala avgift, har du inget att koppla den till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I mitt fall så har jag ju en TV. Har digitalboxen inkopplad men med min kassa tv kan jag likagärna köra utan digitalbox om jag så vill... Men min fråga är dock om de som inte har en TV men fått en digitalbox tilldelad sig från föreningen ska betala avgiften för tv-licens.

(vilket i slutändan kan leda till att jag kan säga "jag har ingen tv och ska därför inte betala någon avgift, om jag skulle vilja undvika den.... dock så är jag ju såklart en laglydig medborgare så i mitt fall så skulle jag ju inte ljuga om en sådan sak. Men kan ju vara bra att veta vad som gäller i vilket fall som helst.)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jo men du behöver ju inte betala om den är "varaktigt undanställd" så även om alla tvingas på en sådan där mottagare är det väll bara att ställa undan den och sedan slipper man det skitet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

kan man ta bort tv-mottagaren?

Permalänk
Medlem

Angående polisen och husransakan.

Sådant behöver dom ha på film.
I Sverige så räcker det att polisen har mistanke att någon har tex gömt droger i en lägenhet så har dom rätt att gå in och kolla.
Dom behvöer inte på något sätt ha något typ av tillstånd för detta, för i så fall skulle den minstänkta hinna slänge drogerna...

Så, vill polisen gå in så har dom all rätt i världen att gå in.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Angående polisen och husransakan.

Sådant behöver dom ha på film.
I Sverige så räcker det att polisen har mistanke att någon har tex gömt droger i en lägenhet så har dom rätt att gå in och kolla.
Dom behvöer inte på något sätt ha något typ av tillstånd för detta, för i så fall skulle den minstänkta hinna slänge drogerna...

Så, vill polisen gå in så har dom all rätt i världen att gå in.

...och Polisen misstänker att du har droger eftersom du vägrar att betala TV-avgift? Kommer de med blinkande blåljus och tjutande sirener eftersom de misstänker att du kommer att göra dig av med 42"-beviset innan de hinner ta dig på bar gärning?

Citat:

Rättegångsbalken 28 Kap 1 §
Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om brottet.

Så, får man gå direkt i fängelse utan att passera gå om man inte betalat TV-avgiften? Svaret är nej, varför frågan om husrannsakan är tämligen irrelevant.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Kan man stoppa Radiotjänst med NIX?
Det dom gör när dom ringer och jagar en borde ju kunna jämföras med telefonförsäljning, dom försöker ju kränga något jag inte är intresserad av.

Edit: Stavfel

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Sötast

Snuten kommer ej in i din lägenhet då "brottet" du begår inte kan sätta dig i fängelse, således får snuten ej komma in heller.

Radiotjänst använder sig av skrämsel och inget annat.

Även om du låter kontrollanten komma in och SLICKA på din tv, du kan till och med låna ut din tv till kontrollanten när han ska till sommarstugan och sen tillbaka igen så håller ditt ord i rätten. Du har ingen tv! (Han jobbar på provision, dåligt vittne)

Vissa gillar betala tvlicens.... vissa gör det inte.

Vissa undrar var pengarna går.... ~2050kr per år 'a ~ 8.5 miljoner betalare? c:a 17.425.000.000 krs årsbudget för svt a la "vi visar filmer som är 150 år gamla"

Någons ficka är nog ganska full med pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
...och Polisen misstänker att du har droger eftersom du vägrar att betala TV-avgift? Kommer de med blinkande blåljus och tjutande sirener eftersom de misstänker att du kommer att göra dig av med 42"-beviset innan de hinner ta dig på bar gärning?

????
Vad har detta med det jag skrev att göra...
Suck, ibland undrar man om en del ens orkar förstår det dom läser...

Polisen kan överhuvudtaget inte ingripa om det handlar om TV-licensen då det inte ens är straffbart att inte betala TV-licensen.
Så varför tar du upp detta? Jag svarar på folk som tror att det är som i filmer då man måste ha massa papper för att gå in i en lägenhet. Vill polisen gå in i din lägenhet har du inget överhuvudtaget du kan säga emot, om du gör det så kan du räkna med att det blit påföljder av detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vissa undrar var pengarna går.... ~2050kr per år 'a ~ 8.5 miljoner betalare? c:a 17.425.000.000 krs årsbudget för svt a la "vi visar filmer som är 150 år gamla"

Det är inte 8.5 miljoner hushåll med en TV i...
Halvera kanske siffran...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
????
Vad har detta med det jag skrev att göra...
Suck, ibland undrar man om en del ens orkar förstår det dom läser...

Polisen kan överhuvudtaget inte ingripa om det handlar om TV-licensen då det inte ens är straffbart att inte betala TV-licensen.
Så varför tar du upp detta? Jag svarar på folk som tror att det är som i filmer då man måste ha massa papper för att gå in i en lägenhet. Vill polisen gå in i din lägenhet har du inget överhuvudtaget du kan säga emot, om du gör det så kan du räkna med att det blit påföljder av detta!

Jodå, "en del" förstod vad "man" skrev, dock inte varför. Frågan om polisens möjlighet att genomföra husrannsakan och de papper som inte behöver viftas med i ansiktet har redan avhandlats tidigare i tråden.

Jag ville med mitt inlägg fastslå vad lagen säger, och ämnade med mitt något raljanta (;)) första stycke peka på att TV-innehav och droger inte har mycket med varandra att göra, underförstått att polisen knappast gör tillslag mot misstänkta TV-avgiftsfuskare under pretensen att de letar efter droger. Då jag har ett flyg att passa hinner jag inte kolla upp det, men jag gissar att även polisen i efterhand måste kunna motivera sitt agerande. Min förhoppning är att husrannsakan nu kan ses som ett stängt kapitel i diskussionen?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Jodå, "en del" förstod vad "man" skrev, dock inte varför. Frågan om polisens möjlighet att genomföra husrannsakan och de papper som inte behöver viftas med i ansiktet har redan avhandlats tidigare i tråden.

Jag ville med mitt inlägg fastslå vad lagen säger, och ämnade med mitt något raljanta (;)) första stycke peka på att TV-innehav och droger inte har mycket med varandra att göra, underförstått att polisen knappast gör tillslag mot misstänkta TV-avgiftsfuskare under pretensen att de letar efter droger. Då jag har ett flyg att passa hinner jag inte kolla upp det, men jag gissar att även polisen i efterhand måste kunna motivera sitt agerande. Min förhoppning är att husrannsakan nu kan ses som ett stängt kapitel i diskussionen?

Det finns två alternativ, fara i dröjsmål och åklagarbeslut.

Förenklat:

Polisen ringer åklagaren och förklarar läget och frågar om han har tillstånd att göra husransakan.

Polisen antar att det är pågående brott och går därmed in i lägenheten (detta sker i sådant fall utan låssmed) för att förhindra brottslig aktivitet t.ex. förstörande av bevismaterial. I detta fall så kommer polisen förklara sitt agerande utförligt. I åklagarfallet brukar det inte vara några konstigheter.

Fara i dröjsmål används inte lika ofta nuförtiden pga mobiltelefoner och modern teknik gör att man kan få tag i en åklagare osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Det är inte 8.5 miljoner hushåll med en TV i...
Halvera kanske siffran...

Helt rätt! Var på väg ut genom dörren när jag skrev det så det blev lite hastigt.

Fortfarande en hel del försvinnande pengar iallafall.

Permalänk

Det här minns inte ni men det är VÄRLDENS BÄSTA reklam någonsin!

Anslagstavlan:

Det ringer på dörren.

En kvinna öppnar.

Utanför står det en TV-pejlare

I bakgrunder flimmrar det ett välbekant blåaktigt ljus.

(Tv-p) -Hur var det här då?

(Kvinna) Va vadå...*ser rädd ut*

I bakgrunden hör man också två välbekanta TV profiler från rapport eller om det var aktuellt.

Jaja, ni kan räkna ut resten sen, blinkande lampa, kända röster.

(Tv-p) Tittar in och ser att det är sant.

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

TV-licens for dummies

TV-licens for dummies (by walp)

1. Vapenlicens <-> TV-licens

Om du äger en tv-mottagare (tv-kort i datorn, video med tv-mottagare, videokamera, you name it) som är trasig, nedbajsad eller out of date, så måste du enligt Radiotjänst betala tv-licens. Precis på samma sätt som Christer Petterson måste betala vapenlicens trots att han varit död i x antal år nu..

2. Ekonomiska skäl

Om du av ekonomiska skäl inte har råd att betala TV-avgift (ex. sjukdom, är studerande eller sjukligt beroende av WoW 24\7) Så är det bara att hitta ca 30 pantburkar (eller om du är av det lata slaget; ta ett telefonlån) och sedan köpa dig en titthålskikare för 29:- på Clas Ohlsson.
Se till att låna grannens slagborrmaskin och gör det lätt för dig genom att först fråga hyresvärden, annars kan det bli dyrt!

Sen när titthålet är installerat så är det bara att undvika att öppna dörren då du inte känner igen vem det är(Jehovas, livets ord och andra idioter blir också bortsollade), vad ska TV-nissen m.fl göra?
Stå utanför och svettas\frysa ihjäl trots att han hör att Janice i Vänner skrika "OHHHHHHH MYYYY GOOOD" over and over again?

3. Alla kan vi göra misstag

Ajfan, din polare lämnade just lägenheten för en minut sen och sedan ringer det på dörren.
Du i din enfald tror självklart att polaren glömt kvar sin Accelero S1 och öppnar dörren UTAN ATT KOLLA I TITTHÅLET ( :S ).

"Gokväll, jag ser att ni har TV! *konstpaus*...Var för har du inte anmält tv-innehav?"
"Ehhrm, mjo, visst är det så..:/ Har just flyttat hit och skaffade den häromdagen, så jag har inte hunnit."

YOU HAEV BEEN ÄGED! BeupBUBebupEUBUpbeu!

Vad göra nu?

Vänta några dagar, bit i det sura äpplet och stå i telefonkö i 46 minuter för att sedan säga: (till de uppenbart otrevliga kärringdjävlarna som jobbar där)

"Hej, jag har sålt min tv på blocket och vill säga upp TV-licensen"

Fjortis36 med kronisk mensvärk svarar: "EHHEHEHEHHE, TILL VEM HAR DU SÅLT DEN?"

Du: "Blocket sa jag ju! (iddi!)"

Inkompetent tant med AIDES: "OKOK, då skickar vi sinom tid en kontrollant och en räkning!"

Du: "Sure thing bebe! Bring it ooun!"

Några dagar senare dimper en räkning baserad på de dagar du haft tv-licens(plus eventuella avgifter av mindre kaliber) ned i brevlådan.

(OBS, se dock till att _inte_ åka dit igen, för då vet jag inte vad som händer..)

4. Exhibitionist javisst!

Shit, din bostad(som ligger på bottenplan) har ju fler fönster än Taj Mahal och Carl Bildts glasögon combined!
Är det månne så att du är en rik filur, så bör du ju rimligtvis ha råd att betala tv-avgiften.......... eller så kanske inte...........
Du är maybe fattig men har en förkärlek till att gå omkring naken at home och visa upp dig för folk som går förbi.

Vad gör man åt detta då?

Du får kompromissa, antingen är du som sagt redan rik och har råd att betala TV-licens, eller så har du inte råd och då får du tyvärr köpa lämplig mängd fönsterplast (finns på välsorterade möbel-\inredningsaffärer).

/ - _- \ TV-licens-dudes främsta vapen är dess pliriga små ögon:

BEWARE!

5. The end of TV-dudes as we know it.

Sista rådet är att hålla ut.
Sinom tid kommer de (tyvärr bli tvungna att slopa TV-licensen, då den tekniska förmågan hos folket blivit alltför hög. (Ättestupan ftw!)

TV-licensen kommer alltså att bli totalt förlegad och den "fria televisionen" kommer kvarstå men finansieras av skattemedel likt så många andra har föreslagit.

Teh end.

Nu undrar ni säkert hur jag förhåller mig till TV-licensen. Well, jag har inte betalat den de 1.5 år jag haft eget hushåll (bortsett från min lilla fadäs) men till höst kommer min ekonomi förbättras avsevärt och då känner jag att TV-licens-dudes kan få lite dricks alla de gånger de sprungit benen av sig i det enorma trapphuset jag bor intill, frutsit ballen av sig alla snålblåst-vinterdagar de stått utanför och lyssnat förgäves, fått finnar av all svett som täppt till porerna då solen stått i zenit och vindflöjeln rostat fast.

Dom gör ett fördjävla bra jobb dom där alltså! ......... NAAAAT!

(hoppas ingen TV-dude @ sweclockers tar illa upp, för då ber jag om ursäkt och börjar genast betala TV-avgiften till dennes provisionsfördel!)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |