ta bort filer från skrivbordet kubuntu 8.04/KDE4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

ta bort filer från skrivbordet kubuntu 8.04/KDE4

Hej

jag har kört kubuntu 8.04 beta ett tag och det fungerar allt bättre, men det finns ett irritationsmoment som jag inte har klarat av att lösa själv:
Om jag markerar en fil på skrivbordet så kan jag bara ta bort den tillhörande ikonen och inte själva filen. Enda sättet att ta bort filen är via en terminal eller via dolphin. Är det någon som vet hur man kan lösa detta, för detta är ju smått irriterande?

tack på förhand

off-topic: kubuntu 8.04 med kde4 är grymt, jag märker att jag använder vista allt mindre

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Kan det vara så att du inte har rättigheter att radera filerna? Använder du sudo för att ta bort filen via terminalen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

nej jag använder inte sudo för att ta bort filerna verken i terminalen eller i dolphin.

Det finns inte ens ett alternativ att ta bort filen om man klickar på den direkt på skrivbordet.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Kör Dolphin med gksudo rättigheter, sudo kan junka till ett system om man pillrar fel.

Kolla att Dolphin visar dolda filer, Ctrl-H i Nautilus, vet inte med Dolphin

Du kommer då in i Roots filer och måste bläddra till din hemmapp> Desktop/Skrivbordet

Förmodligen en massa dolda filer som då börjar med en punkt som filnamn.

Sen att din burk är uppdaterad så du inte kör enbart betaskivans versioner.

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUSAC68U och N66U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
...

jag tror att du har missuppfattat mig, jag har inget problem att ta bort filerna med hjälp av dolphin men jag har problem att ta bort filer direkt från skrivbordet utan att använda dolphin eller teminal.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag tror att du har missuppfattat mig, jag har inget problem att ta bort filerna med hjälp av dolphin men jag har problem att ta bort filer direkt från skrivbordet utan att använda dolphin eller teminal.

Jo men vad jag läst och själv minimalt testat så är det en hiskelig röra med vissa av KDEs funktioner.

Just nu är man på ver 4.03 och "gurusarna" tror ju inte det är stabilt föränn ver 4.10

Sen har man bökat med rättigheter hitodit och högerklicka på en fil och kolla rättigheterna.

KDE4as bugdatabas är minst sagt stor....

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUSAC68U och N66U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Kör Dolphin med gksudo rättigheter, sudo kan junka till ett system om man pillrar fel.

dolphin vill inte ens starta med gksudo dolphin

vidare så är det klart att systemet är uppdaterad. Men visst, problemet kanske just är att det är en beta och att en sådan grundläggande funktion inte ens är implementerad ännu.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

Kde använder inte gksudo utan kdesu.

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Verkar vara en bugg i KDE. Kolla upp om det är en känd bugg, annars bör du lägga upp den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en tunna!?
Registrerad
Nov 2006

lånar tråden lite:

jag använder kubuntu 8.04 med kde 4 men kan jag på nåt sätt ta bort 3.5.9 versionen? letat hittar inte riktigt. känns konstigt att ha kde 3 på datorn samtidigt som kde 4. alltså jag vill ta bort den äldre kde versionen. hellst utan att förståra nåt. är inte helt vilsen i terminalen vet någorlunda hur denna fungerar. och sen har kde 4 widgets eller va det kallas finns det andra sådana att hämta ifrån nätet? nu plötsligt behöver man inte byta utseende på linux för nu ser allt bra ut med kde4 ett steg i rätt riktning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Kubuntu använder kdesudo för att ge rooträttigheter, och ctrl-. är kommandot för att se dolda filer i Dolphin (dolda filer föregås trots allt av .).

OnT: jag tror inte att det finns stöd för att ta bort filer från skrivbordet mha plasma ännu (dock inte säker, använder ej funktionen). Som nämnts är KDE 4.0 mest en hälsning om att de stabiliserat ABIt, samt att många delar, utom Plasma, var redo för release.

donic1989: jag tror inte att du vill ta bort hela KDE 3.5, eftersom libs mm behövs av en hel del program som inte finns för KDE 4 ännu, t ex Amarok. Om du nu vill ta bort det tror jag att de flesta KDE3-programmen försvinner om du tar bort paketen som innehåller libs (kdellibs-data m fl).

EDIT:
plunn: sedan när är 315 öppna buggar och önskningar (där en stor del är önskningar och en del buggar redan är fixade) mycket?

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en tunna!?
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Kubuntu använder kdesudo för att ge rooträttigheter, och ctrl-. är kommandot för att se dolda filer i Dolphin (dolda filer föregås trots allt av .).

OnT: jag tror inte att det finns stöd för att ta bort filer från skrivbordet mha plasma ännu (dock inte säker, använder ej funktionen). Som nämnts är KDE 4.0 mest en hälsning om att de stabiliserat ABIt, samt att många delar, utom Plasma, var redo för release.

donic1989: jag tror inte att du vill ta bort hela KDE 3.5, eftersom libs mm behövs av en hel del program som inte finns för KDE 4 ännu, t ex Amarok. Om du nu vill ta bort det tror jag att de flesta KDE3-programmen försvinner om du tar bort paketen som innehåller libs (kdellibs-data m fl).

EDIT:
plunn: sedan när är 315 öppna buggar och önskningar (där en stor del är önskningar och en del buggar redan är fixade) mycket?

ok tackar för svaret längtar mkt tills kde 4 inte befinner sig på beta stadiet!

men jag använder inte amarok anvönder inte alls mkt kde program som finns från början. men jag vill iaf veta hur man tar bort kde 3.5 om det är möjligt.