ta bort filer från skrivbordet kubuntu 8.04/KDE4

Permalänk
Medlem

ta bort filer från skrivbordet kubuntu 8.04/KDE4

Hej

jag har kört kubuntu 8.04 beta ett tag och det fungerar allt bättre, men det finns ett irritationsmoment som jag inte har klarat av att lösa själv:
Om jag markerar en fil på skrivbordet så kan jag bara ta bort den tillhörande ikonen och inte själva filen. Enda sättet att ta bort filen är via en terminal eller via dolphin. Är det någon som vet hur man kan lösa detta, för detta är ju smått irriterande?

tack på förhand

off-topic: kubuntu 8.04 med kde4 är grymt, jag märker att jag använder vista allt mindre

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du inte har rättigheter att radera filerna? Använder du sudo för att ta bort filen via terminalen?

Permalänk
Medlem

nej jag använder inte sudo för att ta bort filerna verken i terminalen eller i dolphin.

Det finns inte ens ett alternativ att ta bort filen om man klickar på den direkt på skrivbordet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Kör Dolphin med gksudo rättigheter, sudo kan junka till ett system om man pillrar fel.

Kolla att Dolphin visar dolda filer, Ctrl-H i Nautilus, vet inte med Dolphin

Du kommer då in i Roots filer och måste bläddra till din hemmapp> Desktop/Skrivbordet

Förmodligen en massa dolda filer som då börjar med en punkt som filnamn.

Sen att din burk är uppdaterad så du inte kör enbart betaskivans versioner.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
...

jag tror att du har missuppfattat mig, jag har inget problem att ta bort filerna med hjälp av dolphin men jag har problem att ta bort filer direkt från skrivbordet utan att använda dolphin eller teminal.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag tror att du har missuppfattat mig, jag har inget problem att ta bort filerna med hjälp av dolphin men jag har problem att ta bort filer direkt från skrivbordet utan att använda dolphin eller teminal.

Jo men vad jag läst och själv minimalt testat så är det en hiskelig röra med vissa av KDEs funktioner.

Just nu är man på ver 4.03 och "gurusarna" tror ju inte det är stabilt föränn ver 4.10

Sen har man bökat med rättigheter hitodit och högerklicka på en fil och kolla rättigheterna.

KDE4as bugdatabas är minst sagt stor....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Kör Dolphin med gksudo rättigheter, sudo kan junka till ett system om man pillrar fel.

dolphin vill inte ens starta med gksudo dolphin

vidare så är det klart att systemet är uppdaterad. Men visst, problemet kanske just är att det är en beta och att en sådan grundläggande funktion inte ens är implementerad ännu.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Kde använder inte gksudo utan kdesu.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Verkar vara en bugg i KDE. Kolla upp om det är en känd bugg, annars bör du lägga upp den.

Permalänk

lånar tråden lite:

jag använder kubuntu 8.04 med kde 4 men kan jag på nåt sätt ta bort 3.5.9 versionen? letat hittar inte riktigt. känns konstigt att ha kde 3 på datorn samtidigt som kde 4. alltså jag vill ta bort den äldre kde versionen. hellst utan att förståra nåt. är inte helt vilsen i terminalen vet någorlunda hur denna fungerar. och sen har kde 4 widgets eller va det kallas finns det andra sådana att hämta ifrån nätet? nu plötsligt behöver man inte byta utseende på linux för nu ser allt bra ut med kde4 ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Kubuntu använder kdesudo för att ge rooträttigheter, och ctrl-. är kommandot för att se dolda filer i Dolphin (dolda filer föregås trots allt av .).

OnT: jag tror inte att det finns stöd för att ta bort filer från skrivbordet mha plasma ännu (dock inte säker, använder ej funktionen). Som nämnts är KDE 4.0 mest en hälsning om att de stabiliserat ABIt, samt att många delar, utom Plasma, var redo för release.

donic1989: jag tror inte att du vill ta bort hela KDE 3.5, eftersom libs mm behövs av en hel del program som inte finns för KDE 4 ännu, t ex Amarok. Om du nu vill ta bort det tror jag att de flesta KDE3-programmen försvinner om du tar bort paketen som innehåller libs (kdellibs-data m fl).

EDIT:
plunn: sedan när är 315 öppna buggar och önskningar (där en stor del är önskningar och en del buggar redan är fixade) mycket?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Kubuntu använder kdesudo för att ge rooträttigheter, och ctrl-. är kommandot för att se dolda filer i Dolphin (dolda filer föregås trots allt av .).

OnT: jag tror inte att det finns stöd för att ta bort filer från skrivbordet mha plasma ännu (dock inte säker, använder ej funktionen). Som nämnts är KDE 4.0 mest en hälsning om att de stabiliserat ABIt, samt att många delar, utom Plasma, var redo för release.

donic1989: jag tror inte att du vill ta bort hela KDE 3.5, eftersom libs mm behövs av en hel del program som inte finns för KDE 4 ännu, t ex Amarok. Om du nu vill ta bort det tror jag att de flesta KDE3-programmen försvinner om du tar bort paketen som innehåller libs (kdellibs-data m fl).

EDIT:
plunn: sedan när är 315 öppna buggar och önskningar (där en stor del är önskningar och en del buggar redan är fixade) mycket?

ok tackar för svaret längtar mkt tills kde 4 inte befinner sig på beta stadiet!

men jag använder inte amarok anvönder inte alls mkt kde program som finns från början. men jag vill iaf veta hur man tar bort kde 3.5 om det är möjligt.