Problem med att boota upp Mandriva

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Problem med att boota upp Mandriva

Har precis installerat Mandriva på datorn här hemma efter att jag testat One-versionen så skaffade jag Powerpack Spring 08.
Såhär ser min hddkonf ut:
sda1 = winxp
sda2 = Extended
sda5 = Linux ext3 (/)
sda6 = Linux swap
sda7 = Linux ext3 (/home)

När jag kommer in i GRUB så väljer jag Mandriva och kommer till splashscreen med laddningsmätaren men inget händer...
Kör jag non-gfx-mode så får jag upp följande fel:

http://pastebin.mandriva.com/16

Fattar inte vad som är fel.. Windows går att boota upp utan problem :/
Any ideas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Mystiskt, jag kör Mandriva Spring på alla mina 3 datorer i sig. helt utan problem. Kan det vara någon bios-inställning? Att du har AHCI eller något annat igång som strular till det.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. Prime X470-Pro 2700X@PBO<4.35GHz(DRP4) 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

kollade igenom biosen, defaultade och ändrade lite, men inget :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Stöder BIOS hela din hårddisk? Om disken är större än vad BIOS-stöder måste du se till att partitionen som operativsystemet ligger på är helt inom den del som stöds av BIOS. De flesta BIOS, som har några år på nacken, stöder inte mer än 128 GiB.

Även om BIOS inte stöder hela disken kan problemet lösas genom ompartitionering. Tag bort den utökade partitionen. Lägg linux / på en primär partition genast efter Windowspartitionen så att Windows + linux / är under 128 GiB och sedan swap och /home på varsin primära partition.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Det löste sig, visade sig att det var fel på dvdn när jag kollade md5, så jag fick en ny och nu funkar det perfa