Permalänk

Indikerings lampa?

Tjenare.

Jag har en Lcd displat till datorn bland annat. problemet är att den lyser när datorn stängs av (kopplad på usb).

Jag vet att jag kan stänga av funktionen att usb inte ska ha ström tillgängligt när datorn är avstängd.

Jag ahr även ett nätaggregat som snurrar1-10min typ beroende temperaturen i lådan efter datorn stängts av.
När fläktar mm slutat snurra brukar jag då stänga av knappen på grendosan (skärmar,dator,lampa, sterio)

Ibland så har man skärmarna avstängda osv och då brukar morsan slå av grendosan i tron om att datorn är avstängd (och att den bara snurrar lätt på fläktarna)

jag skulle då vilja ha ett lite nätt schema över hur jag får en lampa/lysdiod att tändas då datorn har blivit avstängd och endast kör ut den varma luften.

Problemet är ju som sagt att morsan stänger av datorn ibland av misstag och att min lcd display står tänd i onödan med bara bakgrundbelysningen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett tips... Banna morsan från stället där du har din dator! Eller förbjud henne från att röra vid någonting som har med den att göra.. Det har jag gjort. Och det funkar för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grunk_
Ett tips... Banna morsan från stället där du har din dator! Eller förbjud henne från att röra vid någonting som har med den att göra.. Det har jag gjort. Och det funkar för mig.

Iofs .. men de gånger man stick hemmifrån och datorn är avstängd men att displayen fortfarande är på och man säger till så kan den likförbannat vara tänd när man kommer tillbaka. dvs onödigt slitage på min söta lilla display ju

Förstår dock vad du menar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Eller så säger du åt mamma att inte röra din dator, ganska lätt

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

Kanske denna är vad du letar efter? Dock tar det inte bort din mamma.

Det står på nätet att Pin 14-Power On är aktivt låg, jag antar att det innebär att den är aktivt hög när moderkortet är avstängt.

EDIT: Oj, ritade lite fel där vid fläktens parallelkoppling Du behöver ju två resistorer och se till att det är 5V mellan dem, kopplat till AND-grinden.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Ser ju väldigt bra ut få se om jag kan skrapa fram något gäller o sitta o räkna på motstånden som sagt. förresten så tror jag inte att OCH-grinden behöver ha motstånd om isf bara på några enstacka ohm.

Tackar

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Varför jag satte motstånd på ena ingången var för att jag vill minnas att dessa inte gillar för höga styrspänningar. Det ska väl helst vara ca 4-5V för att räknas som aktivt höga?

Men du, ta fram en voltmeter och se ifall du får 5V över Pin 14 mot jord när datorn är avstängd, är den 0V när avstängd men 5V när igång så får du skaffa dig en XNOR istället och köra sänkande på LED:n

http://en.wikipedia.org/wiki/XNOR_gate

Hoppas det går fint

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •