Permalänk
Medlem

Funderingar om minnen

Min nya rigg är klar bortsett från minnena och jag har för många funderingar för att ta ett beslut. Har letat runt på forumet och läst stickytråden om minnen som är rätt gammal.

mitt moderkort(790FX) stöder pc6400 och pc8500 och några lägre. Kör dualcore nu men kommer att köpa Phenom när den kommer i 45nm och då kanske man ska ha pc8500. Ska klocka en del men inget extremt och vill inte vara begränsad och vill mitt system ska hålla länge.

Vet att amd rigg inte är så beroende av snabba minnen till klockning men man vet aldrig vad framtida phenom prollar kan komma med och de ska ändå ha använding av pc8500.

Fråga: Hur fungerar tex pc8000 minnen på 1000mhz, vad är de till för? finns det moderkort som stöder det? Och jag har inte förstått sambandet mellan de olika minnes kategorierna (pc6400, pc8500) osv med klockning...Vad är det för skilland på ett pc6400 minne som är klockat till 1066mhz? Om mitt moderkort inte stöder pc8500 och jag klockar mina pc6400 till 1066mhz, kommer de då köras så snabbt osv...tror ni förstår vart min fundering ligger. Och om jag skulle köpa pc8000 som moderkortet inte stöder och klockar dem 66mhz till 1066, och mitt moderkort stöder pc8500, kommer det fungera som pc8500 minnen?

Och sen har vi det här med timings, standard är typ 5-5-5-18 och jag vet att de betyder lite annolrunda saker och säger vilken hastighet just det går i...ska kolla den gammla tråden igen.

Men hur stor skilland är det och när kommer man se skillnad i timings när man använder datorn. Vilken timing är viktig för vad.

Så var det spänningen också. 1.8V är standard. Om nu moderkortet klarar högre spänningar är det bättre att ta ett minne med högre timings på 1.8V än ett minne med 2.1V och lägre timings?

Och till sist, har sett några minnen med sli och crossfire ikoner och är tydligen mer lämpade(certified for). (dock inte många crossfire certified). Alla minnen fungerar med crossfire och sli men vad gör just dessa minnen mer lämpade om något alls? Något man ska tänka på när man ska köpa minnen till en rig med crossfire?

Skulle vara hemskt trevligt med lite upplysning gällande mina funderingar.
Tack och adjö ^^

Permalänk
Medlem

PCxxxx är ett värde på minnets bandbredd i MB/s. Man kan utgå ifrån att det är en specifikation också. Ett PC8500 minne klockar oftast högre än vad ett PC6400 minne gör. Sen om du tar ett PC6400 minne och klockar till PC8500 minnets frekvenser (dvs från DDR2-800 till DDR2-1066) så ger det i regel samma prestanda. Timings som också är justerbara och ibland förprogrammerade via SPD/EPP är också prestandarelaterade.

Det finns PC10000 minnen som fungerar på alla moderkort för DDR-2. Skillnaden är att enda gången dom körs i PC10000 hastighet är om man själv ställer in systemet så. Annars går dom normalt sett efter busshastigheten i datorn eller efter en divider.

Du räknar ut bandbredden hos ett DDR-minne genom:

Frekvensen*(64/8)*2 där 64 är bredden på bussen till minnet, 8 som är antal bitar per byte, och 2 som är dubblering iom 2 operationer per klockcykel hos DDR:

400Mhz*64/8*2=6400 ~PC6400

Permalänk
Medlem

Ok, tror jag förstår...men betyder det att man då skulle kunna ha 1000mhz minnen (pc8000) om man ställer in det i systemet?

Och skulle man då kunna klocka ner pc8500 minnen med tex CL5 (5-5-5-18) till 800mhz och bättre timings, kanske CL4?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
men betyder det att man då skulle kunna ha 1000mhz minnen (pc8000) om man ställer in det i systemet?

Och skulle man då kunna klocka ner pc8500 minnen med tex CL5 (5-5-5-18) till 800mhz och bättre timings, kanske CL4?

Ja