Ytterliggare ett dåligt kvartal för AMD

Permalänk
Melding Plague

Ytterliggare ett dåligt kvartal för AMD

AMD:s finansiella resultat för det första kvartalet 2008 är nu publicerade och precis som AMD sade tidigare under månaden har de gått i förlust. Nettoförlusten för det första kvartalet är 358 miljoner dollar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte bra. Men det ska nog vända snart! jag köper ju AMD i år kvartal 3 så då kommer det vända!

RIGHT

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det är inte lite pengar dom förlorat.

Permalänk

Pff, intel har det bra nu!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

DVS. Det går inte bra för dem just nu. De msåte släppa något som utpresterar Intels svar, inte bara bygga lika bra i dagsläget. De måste vinna tillbaka oss som sprider kunskap, och även dem som har kusnskap måste övertygas om att de är bättre. Som på den tiden då Athlon åt intel till frukost.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
De msåte släppa något som utpresterar Intels svar

Mnja, de måste åtminstonde släppa nåt som ger oss en anledning till att köpa det.
Om de släpper CPUer som är precis lika bra som Intels, men kostar hälften så mycket i butikerna, så skulle åtminstonde jag börja köra med AMD igen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nettoförlusten under det första kvartalet 2007 var 611 miljoner dollar, och tredje kvartalet förra året var förlusten 396 dollar.

2500 kr förlust? nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
2500 kr förlust? nice

Jo, en del personer brukar överdriva i ordvalen à lá Aftonbladet xD.

Och de planerar att gå i vinst. WTF, är inte själva målet med företag och marknaden? Att gå med vinst.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo, en del personer brukar överdriva i ordvalen à lá Aftonbladet xD.

Och de planerar att gå i vinst. WTF, är inte själva målet med företag och marknaden? Att gå med vinst.

Jo men dom räknar väl att gå i vinst då? Hade det vart så enkelt att knäppa med fingret och gå i vinst hade AMD gjort det för länge sen.

AMD kan inte satsa på att utpresterar Intel just nu, dom kan komma ikapp ekonomiskt med billiga, prisvärda produkter vilket dom försöker med.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
2500 kr förlust? nice

396 miljoner dollar förlust, står fel i nyheten fast du kanske var ironisk?

Permalänk
Avstängd

altså ska man få dåligt samvete nu, att man inte väljer amd framför intel eller då dom kommer ut med sånna notiser. inners inne så anser jag det att se till att dom skaffar o utfodrar procesorer till billigare pengar en intel som presterar lika bra mer l2 cashe o liknande .tycker det är rå kasst att deras phenom prollar bara har 1mb i l2 cashe per kärna dom borde köra med minst det dubbla om det ska ge nått. ja jag hade gärna köpt amd om dom varit lika bra som intel

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
tycker det är rå kasst att deras phenom prollar bara har 1mb i l2 cashe per kärna dom borde köra med minst det dubbla om det ska ge nått.

det beror på arketiktur, amd har som du sa 1mb per kärna medans intels kärnor delar cachen. Att dela på cahcen är inte lika effektivt då kärna 1 kan ha en tråd som tar 60% av cachen medans kärna 2 kan behöva lika mycket vilket skapar en flaskhals därav måste även cachen vara större för att inte begränsa båda kärnorna.
AMD l2 cache hantering har alltid varit effektivare än intels vid flera kärnor, intel kommer dock med nehalen ändra på detta och använda en stor L3 cache som amd och individuella l2 caches.
Dubbla L2 cache för amd hade inte gett speciellt mycket vilket gör att kostnaden ökar mer än prestandan, amd hade alltså gått med större förlust...

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur de kunde ge så mycket i goodwill för ATI. Det var verkligen dålig affär. De måste också vetat att Intel skulle snart lansera Core-arkitekturen.

Kanske var det mer igång bakom kuliserna än vad vi fått veta men det känns som AMD måste verkligen börja gå på plus snart annars är det kört.

Permalänk
Medlem

egenteligen kan man säga dom går pluss efter som deras "förlust" krymper hela tiden ju?

det är inte så att denna så kallade skuld växer, eller har jag fatta nått fel?
men sen också pengarna dom köpte ati för hade dom väll redan känat ihop eller låna dom för att köpa ati? för annars så går dom inte minus egentligen utan dom tömde bara spargrisen och då ser det ut i bokföringen som du har förlora XXX antan kr medans du kanske köpt nått för dom så egentligen går du inte minus utan i det fallet plus minus noll om du köpte för allt.

fast jag vet inte om jag har gjort nått tankefel om jag har rätta mig gärna känner mig förvirrad

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Det kostar att utveckla en processor. Skulle dom få till en fullträff så får dom ganska mycket tillbaka. AMD kan väl sälja en till varje kines så får dom in en del även om dom säljer till halva priset

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Får de ut några nya dualcores snart så har de i alla fall en köpare i mig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Re: Ytterliggare ett dåligt kvartal för AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Nettoförlusten under det första kvartalet 2007 var 611 miljoner dollar, och tredje kvartalet förra året var förlusten 396 dollar. Fjärde kvartalet förra året var förlusten 1772 miljoner dollar, men detta resultat beror på bokföringspraxis. I december förra året gick AMD ut med att de betalat för mycket för ATI, och i bokföringen minskades därför värdet på företagets "goodwill" vilket räknas som en förlust.

Ska väl stå 396 miljoner dollar?

Permalänk
Inaktiv

Självklart. haha xD

Permalänk
Medlem

Detta är bara för tragiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
det beror på arketiktur, amd har som du sa 1mb per kärna medans intels kärnor delar cachen. Att dela på cahcen är inte lika effektivt då kärna 1 kan ha en tråd som tar 60% av cachen medans kärna 2 kan behöva lika mycket vilket skapar en flaskhals därav måste även cachen vara större för att inte begränsa båda kärnorna.
AMD l2 cache hantering har alltid varit effektivare än intels vid flera kärnor, intel kommer dock med nehalen ändra på detta och använda en stor L3 cache som amd och individuella l2 caches.
Dubbla L2 cache för amd hade inte gett speciellt mycket vilket gör att kostnaden ökar mer än prestandan, amd hade alltså gått med större förlust...

Phenom har 512kB L2 cache per kärna. Annars håller jag med dig. Just det här med att ha separat L2 cache och gemensamt L3 cache är klart bäst när man har flera trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Att sparka folk kommer göra susen. Snacka om desperat uttalande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Att sparka folk kommer göra susen. Snacka om desperat uttalande.

Men usch så du säger ^^

Permalänk
Medlem

AMD

Det enklaste är att säga att AMD har gåt ttill förlust pga. dålig prestanda + dålig överklockning.

AMD måste göra bättre processorer som överklockar och har bra prestanda från början så kommer det gå bra för dom.
Det är bara inse att en bra produkt som har egenskaperna: pris --->prestanda = överklocknig. Kommer det gå bra för som tex Inte Q6600 har det gått jäkligt bra för.

Visa signatur

LinuX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Phenom har 512kB L2 cache per kärna. Annars håller jag med dig. Just det här med att ha separat L2 cache och gemensamt L3 cache är klart bäst när man har flera trådar.

det stämmer ja, tack för rättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
altså ska man få dåligt samvete nu, att man inte väljer amd framför intel eller då dom kommer ut med sånna notiser. inners inne så anser jag det att se till att dom skaffar o utfodrar procesorer till billigare pengar en intel som presterar lika bra mer l2 cashe o liknande .tycker det är rå kasst att deras phenom prollar bara har 1mb i l2 cashe per kärna dom borde köra med minst det dubbla om det ska ge nått. ja jag hade gärna köpt amd om dom varit lika bra som intel

Du kan ju inte sitta och säga att det är dåligt av AMD att dom har mindre cache! Herregud dom kör helt olika arkitekturer.

AMD cache är av modellen exclusive medan Intel kör inclusive. Exclusive innebär att man inte har samma data i L1 som L2. Om vi har 256KB L1 och 1MB L2 betyder det att det kan lagras 1.25MB data totalt (om man räknar med adressering osv) varav 1MB i L2.

Inclusive-varianten innebär att man alltid har en kopia av L1 i L2. Dvs har vi 256KB L1 och 1MB L1 kan man lagra totalt 1MB varav 0.75MB i L2.

Att intel har massor med cacheminne beror på att man saknar en integrerad minneskontroller. För att minska skillnaderna så trycker man i mera minne helt enkelt.

Sen förstår jag inte varför folk tjatar om att AMD cpuer är mindre bra. Om man inte skall överklocka så presterar AMDs quad lika bra som en Q6600 tex och priserna är väldigt lika.

Budgetsystemen dominerar AMD totalt om man ser till pris och prestanda. Ett mobo baserat på 780G och en billig X2 är ju underbart. Man får en 5000+ BE för under 700:-, ett 780G mobo med hdmi, dvi och vga för 750:-. DDR2 minne vet vi vad det kostar så det rör sig om otroligt mycket prestanda för pengarna.
Man kan ju tom köra HL2 på lägre intällnigar och halvlåg upplösning!

Sen kan man slänga in ett 3450 för en bit över 300:- och köra hybrid CF om man vill ha extra prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Men usch så du säger ^^

Jag menar inte att dom kommer gå ut och sparka på folk.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
altså ska man få dåligt samvete nu, att man inte väljer amd framför intel eller då dom kommer ut med sånna notiser. inners inne så anser jag det att se till att dom skaffar o utfodrar procesorer till billigare pengar en intel som presterar lika bra mer l2 cashe o liknande .tycker det är rå kasst att deras phenom prollar bara har 1mb i l2 cashe per kärna dom borde köra med minst det dubbla om det ska ge nått. ja jag hade gärna köpt amd om dom varit lika bra som intel

När Phenom kommer till 45nm tekniken då får vi större Cache.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Sen förstår jag inte varför folk tjatar om att AMD cpuer är mindre bra. Om man inte skall överklocka så presterar AMDs quad lika bra som en Q6600 tex och priserna är väldigt lika.

Angående 9850 vs Q6600 har knappast 9850 någon fördel även för dem som inte överklockar. Q6600 må vara 100 kr dyrare men 9850 dra både mer ström och presterar sämre än Q6600. Detta gör att många väljer intels processor istället.

Permalänk

varför skulle man inte kunna ha en förlust på 396 dollar? Om Intel kan ha vinster i miljardklassen och AMD förluster i miljonklassen så en mellanting nära plus minus noll är 396 dollar. Man ser nästan aldrig ett företag som meddelar om status quo, dvs varken fölust eller vinst men nog fan borde sådant ske. Dvs all vinst eller förlust under 1000 U$D är patetiskt att kalla vinst/förlust för företag som omsätter minst 100-tals miljoner amerikanska dollar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Nu hoppas man dom får ordning på skiten och tar igen åtminstone lite pengar.