Hur skriver man "~" i DOS med ett svenskt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Hur skriver man "~" i DOS med ett svenskt tangentbord?

Hej måste skriva "C:\system~1\_resto~1" men det går inte att på vanligt vis skriva "~".

Går ju inte att söka eftersom ingen sökmotor registrerar "~". =/

Permalänk
Inaktiv

På ett svenskt tangentbord (svensk tangentbordslayout) är det ju Alt Gr + knappen bredvid å?

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, det är det jag menar med "vanligt vis" men det går inte.

Permalänk

Tilde kallas tecknet...

Tror det är tangenten höger om ä som gäller, dvs '.
Eller så är det knappen vänster om 1, dvs §.
Alternativt i kombination med ALT eller SHIFT, kan även krävas att du skriver ett tecken efter för den ska dyka upp.
Har tyvärr inte möjlighet att prova.

Permalänk
Medlem

'alt gr' + 126

alltså 'alt gr'+1 sen 2 sen 6 utan att lyfta 'alt gr' om jag inte minns helt fel.

EDIT: vänster alt inte 'alt gr' ><

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Ok tack men tyvärr funkar det inte ('+shift, ctrl, alt gr) eller (^+shift, ctrl, alt gr) eller (§+shift, ctrl, alt gr) testade att skriva tecken efter samtliga.
Det är dock svensk layout som "räknas" verkar det som men den svenska versionen funkar ju som sagt inte. Aja blir av med allt då =/

EDIT: alt+1+2+6 fungerar inte heller

Permalänk
Medlem

Du har inte gjort misstaget att skriva siffrorna med de "vanliga" knapparna istället för numpad? alt + numpad 1, 2, 6 ger tilde för mig i en prompt.

Permalänk
Medlem

Ah nu fungerade det, tackar.

Permalänk
Medlem

Kanske du kan prova c: (return) cd\ (return) s och tryck tab tills du hittat rätt mapp namn i kommandotolken.

Alternativt skriv sökvägen med inom "..." t.ex. "c:\system files\mina filer"

Alternativt mode con cp select=850 för Multilingual Latin 1 och prova igen.

Men ALT + 126 (med numpad ska fungera)

Permalänk
Medlem

Japp det lyckades reparera OS:et. Det är nästan så att man blir religiös, det sparade mig en helgs installation.

Permalänk
Medlem

AltGR + knappen bredvid å.

Tilde är inte ett eget tecken, utan används till modifiera andra tecken, n, o eller a för att få ñ, õ resp ã.

Samma sak med de övriga symbolerna på tildeknappen.

Om du vill ha endast tilde måste du trycka AltGr + tildeknappen och därefter mellanslag för att tecknet ska komma fram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara