AMD jobbar på serverprocessorer med 12 kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD jobbar på serverprocessorer med 12 kärnor

Intels och AMD:s processorer skiljer sig något i design. Intels fyrkärniga processorer består av två tvåkärniga i ett paket, medan AMD:s processorer är fyra kärnor i ett paket. Nu rapporterar källor nära AMD att företaget kommer att börja tillverka några processorer på samma sätt som Intel. Detta kan leda till serverprocessorer med 12 kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

NR One! Whoohoo! Nemen seriöst, det verkar som AMD inte rikigt verkar kunna bséstämma sig. Nån som håller med?

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
NR One! Whoohoo! Nemen seriöst, det verkar som AMD inte rikigt verkar kunna bséstämma sig. Nån som håller med?

Nej? Parallellen med quadcores är irrelevant, det här handlar snarare om att jaga en processor med flest kärnor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Go for it and sale to me! =D

Permalänk
Medlem

Oj! Här händer det grejer! Härligt!

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Men mjöök

Permalänk
Medlem

Jakten mot flera kärnor är igång ser jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jo. 'Kärnornas krig' var det nån fyndig nättidning som skrivit. Satt och undrade på hur poängen liksom försvinner för norrlänningar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om de kan göra något av idén denna gång, verklig prestanda går före teoretisk!

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

grymt för servrar! men för oss sk "vanliga" användare? jag vet inte riktigt..

"kärnornas krig" - haha

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jo. 'Kärnornas krig' var det nån fyndig nättidning som skrivit. Satt och undrade på hur poängen liksom försvinner för norrlänningar.

Varför försvinner den för norrlänningar?

Permalänk
Medlem

wie, en sån server skulle vara perfekt hos server företag och multigame communityn som hyr ut servrar så som Call of Duty och Counter Strike servrar med mera.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Begun the core war has...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jo. 'Kärnornas krig' var det nån fyndig nättidning som skrivit. Satt och undrade på hur poängen liksom försvinner för norrlänningar.

Ä i stjärnor och kärnor uttalas lika oavsett hur ä utalas i den dialekt man talar. Men stj och k utalas olika oavsett dialekt, så poängne är den samma i hela Sverige.

Känns som om man saltar sina sår nu. Nyss så klankar de ner på Intels Quad (som presterar bättre än deras), för att senare använda samma teknik. Antingen så har AMD problem med att göra fler än fyra kärnor, eller så har de insett att Intels konstruktion också fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Oh nej, skall AMD också fuska!!! Man skall inte anklaga någon för fusk och sedan göra samma sak. Få se om jag också skall fuska nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Varför försvinner den för norrlänningar?

Kanske syftade på finnar bosatta i norrland, lite långsökt men...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja nu har processorerna nåt sin höjd på stabiliteten vad gäller antalet MHZ. Nu kan man bara bygga ut med mer processorer...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Begun the core war has...

haha jag svär jag satt säkert och skrattade 10 min till det där. Jag kan inte ens skylla på att jag är trött eller ngt annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Men mjöök

Vad är mjöök ;P Tycker det är viktigare att amd satsar på server marknaden. Tror inte att intel har något att sätta emot, eller om dom nu vill det, på andra (server) marknaden. Deras Xeon processorer är inte alltför imponerande...inte dom som vårt jobb fick iaf :S

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Men mjöök

Vad är mjöök :S Tycker det är viktigare att amd satsar på server marknaden. Tror inte att intel har något att sätta emot, eller om dom nu vill det, på andra (server) marknaden. Deras Xeon processorer är inte alltför imponerande...inte dom som vårt jobb fick iaf
Framtiden ser dock ljus för AMD

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Avstängd

Så länge den är bäst skiter jag i hur många kärnor den har

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ja, vad ska man säga? Bra för server marknaden, men som någon sa hur är det för oss "vanliga" användare.

Att processorerna blir bättre och har fler kärnor är väl bra men är det bara jag som tycker att det är lite fattigt på flertrådade program/spel. Helt enkelt tycker jag att det blir onödigt med fler än 4 kärnor och fullt tillräkligt med 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja nu har processorerna nåt sin höjd på stabiliteten vad gäller antalet MHZ. Nu kan man bara bygga ut med mer processorer...

w0rd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Oh nej, skall AMD också fuska!!! Man skall inte anklaga någon för fusk och sedan göra samma sak. Få se om jag också skall fuska nu.

Allt för att ta lite marknad... BRA AMD...
Kan inte vara så svårt att göra 24 ochså,,,sedan 48,,,muhahahahah....
bara programerarna kan göra sitt jobb...

Visa signatur

:D

Permalänk

Flera kärnor är utvecklingen, man kan få mer processorkraft utan öka värmen så mkt.
Att programmera och att skapa trådar är ingen svårt för en programmerare av klass skulle jag nog säga då jag själv är rätt grön men använder det för ett projekt just nu på KTH.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om en uppgift är parallelliserbar, givetvis.

Men det är klart, många kärnor är gott-i-gott-gott för rendering å annat man splittar upp lätt, eller bara en jäkla massa tjänster som ska köras.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja nu har processorerna nåt sin höjd på stabiliteten vad gäller antalet MHZ. Nu kan man bara bygga ut med mer processorer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMauser
Flera kärnor är utvecklingen, man kan få mer processorkraft utan öka värmen så mkt.
Att programmera och att skapa trådar är ingen svårt för en programmerare av klass skulle jag nog säga då jag själv är rätt grön men använder det för ett projekt just nu på KTH.

Som sagt fler kärnor är ett måste. Läste att det blir extremt svårt/dyrt att tillverka en stabilprocessor över 3ghz så kärnor och mer kärnor... Snart kanske en standard på 3ghz finns på alla processorer och man pratar kärnor när man ska köpa något nytt

"Tänkte köpa en 64core något att ha?"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En sån skulle man ha och folda på, 6 SMP-klienter. Mycket poäng...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Begun the core war has...

Klockren.

Litet ljus i tunneln från AMDs sida. Får hoppas att denna visar var skåpet ska stå. Nehalem lär vara en svår nöt att knäcka men men, hoppas kan man.

Längtar dock efter 45nm phenoms innan jag gör av med min 6000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Tror inte att intel har något att sätta emot

Eh?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.