Lägga till partition i Leopard

Permalänk

Lägga till partition i Leopard

Jag har en 250 GB (233 GiB) hårddisk i min MacBook som var partitionerad enligt:
60 - Leopard (HFS+)
133 - Lager (HFS+)
20 - Windows (FAT)
20 - Reserverat för ev Linux (FAT)

Jag installerade Windows på den tredje partitionen och det fungerade bra att starta i dualboot men när jag försökte starta windowsinstallationen i Parallels med alternativet "använd bootcamp-partitionen" så klagade den på att jag hade två windows(FAT)-partitioner. Inga problem tänkte jag och tog bort den sista partitionen som ändå bara var en platshållare för Linux. Nu startade windows i Parallels-miljön och allt var frid och fröjd.

MEN när jag går in i Disk Utility och försöker lägga till den sista partitionen igen så finns där inget utrymme att skapa den på. Om jag försöker skapa en ny partition så måste jag ta utrymme från en befintlig.
http://www.dd.chalmers.se/~ahlbergm/DiskUtility.png

De partitioner som finns i listan summerar till 213 GiB men hårddisken är ju på 233 GiB så programmet vägrar alltså att låta mig använd de sista 20 GiB på disken. Hur ska jag göra för att utnyttja det utrymmet?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!