macbook + debian = wlan problem

Permalänk
Medlem

macbook + debian = wlan problem

hej jag har en macbook 3 gen(c2d 2ghz 1gb ram osv) som jag försöker instlera debian på

allt hitils har fungerat finfint men jag kan inte få det trådlösa nätverket att fungera har följt dom här instruktionerna http://wiki.debian.org/MacBook#head-6bf5cdb079ddbb2980e9f1958...

problemet är när jag försöker instalera madwifi driversarna så fungerar det intr då jag försöker starta om nätveket sen så får jag ett medlenade om att det mislyckades.. det står att man ska använda madwifi-source från debian testing men hur gör man det??

då jag försökte med ndiswrapper så fungerar det bra tills jag ska instalera drivrutinerna då får jag fram"couldnt open net4516.inf filen eller katalogen finns inte at /usr/sbin/ndiswrapper-1.9 line 167 varför dettta fel??

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux

Permalänk
Medlem

Vad fungerar inte när du ska installera madwifi, Har du lagt till non-free i /etc/apt/sources.list ?

Felet du får när du kör ndiswrapper verkar vara att den helt enkelt inte hittar drivrutinerna, har du laddat ner och packat upp drivrutinerna till samma mapp du kör ndiswrapper från?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

allt verkar fungera då jafg instalerar madwifi men då jagkör /etc/init.d/networking restart så händer detta

bjorn@debmac:~$ sudo /etc/init.d/networking restart
Reconfiguring network interfaces...There is already a pid file /var/run/dhclient.eth1.pid with pid 3454
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.4
Copyright 2004-2006 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth1/00:19:e3:3b:a9:da
Sending on LPF/eth1/00:19:e3:3b:a9:da
Sending on Socket/fallback
DHCPRELEASE on eth1 to 192.168.1.1 port 67
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.4
Copyright 2004-2006 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

SIOCSIFADDR: No such device
ath0: ERROR while getting interface flags: No such device
ath0: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up ath0.
done.

jag stog i mappen då jag körde sista raden för ndiswrapper (cd /home/user/WIN2K_XP)

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux

Permalänk
Medlem

Det verkar som nätverks-scriptet inte hittar kortet, testa att köra iwconfig och kolla så kortet verkligen heter ath0 och inget annat, ser du inte kortet där så kan det vara problem med madwifi, antingen att kortet inte stöds eller att modulen ath_pci inte är laddad, jag har aldrig använt madwifi så jag kan inte hjälpa dig så mycket med det.

När det gäller ndiswrapper så vet jag inte vad som kan vara fel, du verkar ju stå rätt och har du både .sys och .inf-filen i mappen så borde det funka, se till så du har rätt stavning och sånt, laddar du ner de från dlink så är alla bokstäver små, medans de från lenovo har alla bokstäver stora.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mycket riktigt borde jag ha kolat stavningen :S nu verkar det fungera dock har ett annat problem dykt upp när jag instalerar drivrutinerna med ndiswrapper så instaleras dom för fel enhet :S
sudo ndiswrapper -l
installed drivers:
net5416 driver installed, hardware (168C:FF1D) present
medans enheten med det trådlösa nätet är

lspci -n | grep 02:00.0
02:00.0 0280: 168c:0024 (rev 01)
några ider hur detta löses har försökt med ndiswrapper -a 168c:0024 NET4516 men det ger bara en massa felmedelanden i stilen

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux