Snabbare Raptor från Western Digital

Permalänk
Medlem

Skulle gärna raida den där men 5000 kr för två Och de tidigare raptors har knappt gått ned i pris så länge de har funnits heller =(

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

fick bara en tanke, skulle det inte kunna gå att göra hårddiskar med två läshuvuden istället?. Så att en 5000rpm skulle kunna läsa och skriva som en 10k rpm.

Kan visserligen bli en rejäl utmaning att få två läshuvuden att arbeta bra tillsammans, men i teorin borde väll man kunna ha så att ena läser in till cachen det den kommer åt, och andra läser som vanligt?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
fick bara en tanke, skulle det inte kunna gå att göra hårddiskar med två läshuvuden istället?. Så att en 5000rpm skulle kunna läsa och skriva som en 10k rpm.

Kan visserligen bli en rejäl utmaning att få två läshuvuden att arbeta bra tillsammans, men i teorin borde väll man kunna ha så att ena läser in till cachen det den kommer åt, och andra läser som vanligt?

Ja eller att de gör ngn slags hårddisk som är 2 hårddiskar ihopslagna och har ett internt RAID system eller ngt. Lär bli dyrt mn vi är ju i tider då allt ska vara dubbelmacka osv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Raptor = term för rovfågel
Velociraptor = dinosauriesläkte som dog ut för 70 miljoner år sedan

snabb tjuv blir det översatt från latin... eller, sjukt nog.. quick ravisher enligt tranexp.com (tycker ravisher har med något helt annat att göra iof http://www.thefreedictionary.com/ravish - snabb våldtäkt?)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon förklara för mig varför man köper en raptor istället för tex två 500gb Seagate? Samma pris.

Prestanda!

WD raptor har ända sen de släpptes varit en utomordentligt trevlig hårddisk att ha som systemdisk. Står man ut med att de är ganska dyra per gigabyte finns det inte mycket som talar mot dem, möjligen ljudet om man är väldigt känslig eller inte lyckas montera den på ett optimalt sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det blir lätt en sånhär fram emot sensommaren när de möjligtvis tappat några 100 kr i pris. Är sjukt nöjd med min raptor (74 GB) jag har idag och var sjukt nöjd med min 36 GB raptor innan dess. Med 300 GB kan man dessutom ha lite spel installerade med...
Länge leve Western Digital

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
64GB Mtron kostar 12500 kr http://prisjakt.nu/produkt.php?p=260190
300GB Velociraptor 2500kr (uppskattningsvis), så jämförelsen är inte riktigt relevant, såvida inte priset saknar betydelse.

Jämförelsen din haltar den med, då man sällan har användning för så mycket som 64GB som systemdisk i en stationär dator. Jag antar här att den som köper en Raptor ofta har ytterligare en hårddisk att agera som "lagrings-disk" vid sidan om systemdisken, så den disk som används som systemdisk behöver inte hålla några större dokument/filer. En SSD har oxå jämn prestanda över hela enheten så man behöver sällan köpa en större enhet än vad man verkligen behöver för att få god prestanda - jämför detta med en vanlig hårddisk där man gärna ska köpa en mycket större enhet än vad man egentligen behöver, eftersom prestandan skiljer en hel del beroende på var du läser/skriver på disken. Om man därför skulle utgå från vad man verkligen behöver, skulle man kunna jämföra...

16GB MTron 2800:-
300GB Velociraptor 2500:-

(Antar här att om man köper en SSD optimerar man systemet, och i sånt fall borde 16GB räcka, man lägger väl inte gärna ut 2800:- utan att se till så att systemet presterar optimalt).

Samma prisläge men med väsentligt bättre prestanda för Mtron's diskar.

Det som talar för Raptorn är att vanliga hårddiskar har funnits bra mycket längre än SSD (i konsumentledet), och att SSD fortfarande upplevs som något osäkert.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
fick bara en tanke, skulle det inte kunna gå att göra hårddiskar med två läshuvuden istället?. Så att en 5000rpm skulle kunna läsa och skriva som en 10k rpm.

Kan visserligen bli en rejäl utmaning att få två läshuvuden att arbeta bra tillsammans, men i teorin borde väll man kunna ha så att ena läser in till cachen det den kommer åt, och andra läser som vanligt?

Det beror på att två läsarmar inte lönar sig. Accesstiden ökar, men rätt lite i praktiken. Anledningen till detta är hur data läses. Vid fullkomligt slumpmässig läsning skulle accesstiden öka, genom att alltid låta den närmaste armen göra accessen. Men många gånger läses en disk "regionalt" där ett spår följer ett annat. En måttligt fragmenterad, stor fil kanske är utbredd på två närliggande spår. När ena läshuvudet lokaliserat detta spår så måste ändå det följa med vid spårbyte. Hårddisken kan inte veta vilket spår det blir här näst, eftersom denna är helt ovetande om filsystem. Det är bara operativsystemet som känner till hur filerna ligger. Alltså kommer man med två huvuden att sänka den initiala söktiden till en fil, men ingen vinst göres när den väl börjat läsas. Om en fil tar 5 ms + 10 * 5 ms att läsa, där de första 5 ms är rörelsen från "vad jag gjorde sist" till där filen ligger, så kommer man med två läshuvuden att sänka detta till 10 * 5 ms, där "10" är antalet fragment. Man skulle alltså i praktiken tjäna 5 ms av 55, vilket kanske inte motiverar den höga merkostnaden.

Men det finns givetvis flera specialfall där hastighetsökningen skulle vara mycket större; t.ex. att kopiera en fil från och till samma disk eller för att läsa myriader med småfiler som bara kräver en access. Detta kräver smarta algoritmer som t.ex. NCQ som faktiskt höjer diskprestandan. Skulle disken "multitaska" (gränssnittet måste stödja det) och läsa eller läsa/skriva två filer samtidigt, skulle också prestandan öka.

Smartare är då att lägga två läshuvuden på samma arm; detta skulle halvera den initiala accesstiden men inte ha de andra fördelarna. Vinsten är dock att det borde vara betydligt billigare. Det skulle inte kräva några speciella grepp, man väljer bara det huvud som är närmast och det andra huvudet får "idla". En annan tänkbar lösning är två läshuvuden som arbetar i tandem och alltid går till samma spår/cylinder men i motsatt kvadrant av disken. Detta påverkar inte läsarmens accesstid men kommer halvera rotationsfördröjningen. Detta är alltså ett alternativ till att öka rotationshastigheten.

De stora accessvinsterna ligger i stället i NCQ och på operativsystemets ansvar samt diskbufferten ('cache').

Det har funnits hårddiskar med flera läshuvuden men dessa har aldrig fått någon vidare framgång (jag tror inte det funnits för PC ö.h.t.) och de är mer dyra en snabba. Däremot borde man med modern teknik kunna, som sagt, införa inte bara två, men flera läshuvuden på en och samma arm. Bara ett huvud skulle läsas åt gången, men accesstiden skulle sjunka med 1/N om filerna på disken var slumpmässigt placerade över hela disken och N är antalet läshuvuden. I praktiken skulle prestandan inte komma i närheten av 1/N, men det hindrar inte att minskningen i accesstid kan vara dramatisk och motivera ett högre pris.

Observera att jag förenklar rätt mycket i hela resonemanget. Nämligen tar vi inte hänsyn till den ej oviktiga del av accesstiden som upptas av väntetid på att rätt sektor ska susa förbi det färdigpositionerade läshuvudet (därmed är t.ex. "1/N" felaktigt även under ideala förhållanden). Denna accesstid minskar med ökad rotationshastighet (eller flera huvuden i tandem i 'opposition' mot varandra).

Edit: Gurk, jepp, precis! Raptor är "tjuv" och förledet 'veloci...' är väl ungefär "snabb", "kvick". Jämför "velociped" (äldre ord för cykel) vilket är ungefär "snabba fötter" eller kanske "snabbfot". Ack, den som ändå kunde latin på riktigt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Eller så gör man två huvuden på varsin arm, där den ena ständigt söker, och förser skriv och läshuvudet med information om var allt man vill nå, ligger och på så sätt slipper vänta på att armen fösrt själv söker och sedan börjar med sitt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

MBY: Skulle man kunna köra nån slags intern RAID med en hårddisk med flera plattor dvs läsarmen skriver till alla plattor samtidigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Har just funderat på en raptor 150 gb men det är lika bra o köpa en sådan här istället!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
fick bara en tanke, skulle det inte kunna gå att göra hårddiskar med två läshuvuden istället?. Så att en 5000rpm skulle kunna läsa och skriva som en 10k rpm.

Kan visserligen bli en rejäl utmaning att få två läshuvuden att arbeta bra tillsammans, men i teorin borde väll man kunna ha så att ena läser in till cachen det den kommer åt, och andra läser som vanligt?

Det är dyrare och presterar sämre än flera diskar i RAID ... Det har redan gjorts sådana diskar för en herrans massa år sedan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hehe. jag som har två oanvända Raptor X 150 Gamer liggande som ska i burken snart. Alldeles för mycket skillnad kan det väl ej bli.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Men hallå?!? Fan vad sämst!
Jag trodde man skulle få se en SSD Raptor eller åtminstone en på 15k rpm och 32mb cache!

Permalänk
Medlem

Verkar bli förbannat trevlig den här. Blir nog att spara några kronor till en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Men hallå?!? Fan vad sämst!
Jag trodde man skulle få se en SSD Raptor eller åtminstone en på 15k rpm och 32mb cache!

Snabbaste konsumentdisken någonsin med råge och ändå är det "sämst". Inte lätt att vara hårddisktillverkare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Re: Re: Snabbare Raptor från Western Digital

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Raptor X var 5400rpm? Nu är väl ändå någon ute och cyklar?

Syftningsfel, 150GB vs 300GB. Ibland måste man tänka själv också...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Frågan om WD skulle satsa på SSD ISTÄLLET för denna HDD kan jag bara svara nej till. Finns 3 anledningar... 1. SSD är dyrt som pocker och VRaptor är dyr nog som den är, 2. SSD har fortfarande för stor failurerate (runt 10%) för att jag skulle våga lägga pengar på det, 3. VRaptorn är redan utvecklad... varför lägga ner allt det jobbet nu? Därimot kan jag se en marknad för en SSD varian OCKSÅ.

Egentligen tror jag att 2.5" storleken är mäst pga den höga rotationshastighet (g-krafter), ser ju 2.5" skivor på 15K RPM 3.5" diskar. Att de sedan utnyttjar den extra platsen till ordentlig kylning är ett stort plus. Ljudnivå tror jag inte är något stort plus här, mekaniken är mindre men g-krafterna finns kvar där iaf så.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Kul att se att den presterade så bra, svarade nej på frågan om de skulle satsa på SSD istället då hela tekniken är så dålig, vi klarar oss bra med mekaniska diskar tills att IBM kommer ut med sin nya teknik.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon förklara för mig varför man köper en raptor istället för tex två 500gb Seagate? Samma pris.

därför att dom går i 7200rpm och raptorn går i 10 000?
sen är det inte alla som har plats för 2st hdd heller, om du menar att man skulle raid0'a dom för att få samma hastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
I artikeln säger dom 4 olika Raptors tidigare, men det är väl 5? 74gb kom ju först med 8gb cache, senare med 16gb? Sen då båda 150gb och 36gb.

Najs disk annars, tar mycket hellre en sådan än en SSD än så länge, dom känns inte speciellt prisvärda än, men om nått eller några år kanske.

tror inte dom bryr sig om de olika cachenivåerna, utan att dom syftar på
raptor 36gb
raptor 74gb
raptor 150gb
raptorX 150gb

sen fanns det iofs en raptor 80gb också men den har utgått, enligt webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=68465

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jämförelsen din haltar den med, då man sällan har användning för så mycket som 64GB som systemdisk i en stationär dator.

så du menar att dualboot (eller som jag har, quadboot) är så pass ovanligt idag?

jag trodde det var många som körde xp + vista, då man ofta vill ha det bästa från båda världarna: ett välutvecklat, inkört operativsystem (xp) och directx 10 (vista)

kan iallafall säga att min raptor150gb var (den är död nu) ständigt full, och jag lagrade inte mycket annat än operativsystemen på den

för övrigt hoppas jag på att de gamla raptorerna sjunker i pris, nu när det kommer nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jämförelsen din haltar den med, då man sällan har användning för så mycket som 64GB som systemdisk i en stationär dator. Jag antar här att den som köper en Raptor ofta har ytterligare en hårddisk att agera som "lagrings-disk" vid sidan om systemdisken, så den disk som används som systemdisk behöver inte hålla några större dokument/filer. En SSD har oxå jämn prestanda över hela enheten så man behöver sällan köpa en större enhet än vad man verkligen behöver för att få god prestanda - jämför detta med en vanlig hårddisk där man gärna ska köpa en mycket större enhet än vad man egentligen behöver, eftersom prestandan skiljer en hel del beroende på var du läser/skriver på disken. Om man därför skulle utgå från vad man verkligen behöver, skulle man kunna jämföra...

16GB MTron 2800:-
300GB Velociraptor 2500:-

(Antar här att om man köper en SSD optimerar man systemet, och i sånt fall borde 16GB räcka, man lägger väl inte gärna ut 2800:- utan att se till så att systemet presterar optimalt).

Samma prisläge men med väsentligt bättre prestanda för Mtron's diskar.

Det som talar för Raptorn är att vanliga hårddiskar har funnits bra mycket längre än SSD (i konsumentledet), och att SSD fortfarande upplevs som något osäkert.

Håller med dig delvis, jag tog i när jag valde 64 GB versionen. Men jag tycker även att du tar i väl när du säger att 16 GB räcker, det räcker inte ens till Vista. Jag har precis installerad Vista x64 Ultimate SP1 med alla drivrutiner och uppdateringar. Det tar 22 GB innan jag börjat installera andra program. Så minimum skulle jag säga är 32 GB, vilket kostar 7500 kr, alltså är Mtron SSD fortfarande mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

*drool*

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Håller med dig delvis, jag tog i när jag valde 64 GB versionen. Men jag tycker även att du tar i väl när du säger att 16 GB räcker, det räcker inte ens till Vista. Jag har precis installerad Vista x64 Ultimate SP1 med alla drivrutiner och uppdateringar. Det tar 22 GB innan jag börjat installera andra program. Så minimum skulle jag säga är 32 GB, vilket kostar 7500 kr, alltså är Mtron SSD fortfarande mycket dyrare.

Japp, sen vill man ju helst ha de program man kör ofta på snabb disk också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon förklara för mig varför man köper en raptor istället för tex två 500gb Seagate? Samma pris.

Får 4 st 500GB för samma pris.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

En sådan på 74gb skulle passa mej helt ypperligt. Ser det bara som onödigt att ha 300gb till operativsystemet. Tycker jag har en väldig massa saker installerade men har bara kommit upp i 20gb än på min 74 raptor. (xp-x64)

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon förklara för mig varför man köper en raptor istället för tex två 500gb Seagate? Samma pris.

raptordiskarna e snabbare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel86
En sådan på 74gb skulle passa mej helt ypperligt. Ser det bara som onödigt att ha 300gb till operativsystemet. Tycker jag har en väldig massa saker installerade men har bara kommit upp i 20gb än på min 74 raptor. (xp-x64)

Tänk på att större diskar har högre lagringstäthet och därmed högre hastighet. Vanliga 1TB-diskar är ju ikapp 150GB-raptorn i läshastighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Håller med dig delvis, jag tog i när jag valde 64 GB versionen. Men jag tycker även att du tar i väl när du säger att 16 GB räcker, det räcker inte ens till Vista. Jag har precis installerad Vista x64 Ultimate SP1 med alla drivrutiner och uppdateringar. Det tar 22 GB innan jag börjat installera andra program. Så minimum skulle jag säga är 32 GB, vilket kostar 7500 kr, alltså är Mtron SSD fortfarande mycket dyrare.

Hur många av dina 22 GB tas upp av (1) systemåterställningar, (2) backup-filer för SP1, (3) växlingsfilen, (4) språkstöd för japanska/kinesiska, (5) stöd för talstyrning, osv, osv?

Jag antog att den person som köper en SSD oxå optimerar systemet att fungera så optimalt/snabbt som möjligt, och minimerar kravet på hårddisk-utrymme. Bland annat kan man köra vLite för att ta bort allt det överflödiga i Vista. Detta eftersom Vista i standardutförande installerar _allt möjligt_ för att användaren i framtiden inte ska behöva leta upp installationsskivan om han/hon installerar en ny hårdvara (som saknar drivrutiner från tillverkaren?), ändrar språk till kinesiska eller japanska, börjar använda talfunktionerna etc. Sedan behöver man inte spara multipla versioner av gamla filer, t.ex. eventuella "systemåterställningar" och backup-filer från SP1. Sedan behöver man kanske inte så stor växlingsfil som Windows tror. Med dessa små optimeringar borde 16GB både räcka till och bli över.

Ett icke optimerat system däremot behöver troligtvis > 16GB, och då blir den nya Raptorn mer prisvärd, då SSD disken i så fall blir dubbelt så dyr.

Permalänk
Medlem

Ok, jag menade två speglade seagate 7200.11 i raid.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är i helhet positiv till velociraptor.

De gör helt rätt i att fortsätta på skivor ännu och inte köra SSD flaskenhet. Det är en så länge en helt annan division när det gäller pris/GB, där raptor redan ligger högt. Nästa raptorinkarnation kanske...

Men "felen" med den här är: 10 000 rpm.
Det är verkligen dags att ge raptorn 15 000 rpm. Och folk tror att de låter så himla mycket . Vi har iaf någon på forumet som skrev att hans 15K SCSI-diskar inte var så farliga.
Man får också tänka på att det här i fråga om SCSI inte är 7200-diskar som är uppspeedade. De kör med mindre skivor (lika som 2,5" eller lite större). En 2,5" variant på 15 000 rpm lär inte göra lika mycket oväsen som en 3,5" med fullstora skivor. Knastrandet minskar också då armen behöver röra sig kortare sträcka (tänk er vilket knastrande en 5,25" skulle ge).

Om inte WD gör en sådan här disk borde någon av de som har 15 000 rpm-diskar göra det.
Om de fortfarande är rädda för att det skadar försäljningen av de (dyrare) SAS/PAS/fiber channel diskarna så måste du ju inse att de riktar sig mot olika målgrupper. En raptor är överlägsen 10 000 rpm SCSI-diskar i desktop och gaming. 15 000 rpm är bara lite snabbare. I servertillämpningar som är rätta elementet för de nämnda diskarna så är raptor efter.
Alla som köper in sådana här dyra diskar (typ de som beslutar vad som ska sitta i de färdigpackade servrarna) lär ha koll på det här. Att skeppa en 15 000 rpm raptorvariant skulle nog vara som att ta den första generationen 15 000 rpm SCSI-diskar som idag är utklassade av sina nya inkarnationer.

En annan sak som de här (hitachi, fujitsu och seagate/maxtor) skulle kunna göra som velociraptor nu gjort som förhindrar det i storskalig serveranvändning är anslutningen. Som ni ser så blir inte SATA-ström- och SATA-datakontakterna placerade på samma ställe som en vanlig 3,5" SATA eller SAS-hårddisk. I servrar så utnyttjas ju SATA/SAS förmåga att pluggas in lätt (det som 80-pin PAS behövdes till förr). Om nu inte disken passar i sådana så kommer inte servertillverkarna att erbjuda den som alternativ. Det lämnar det endast kvar till entusiasterna som glatt kopplar kablar "manuellt" till disken.

Sen den andra saken jag ville klaga på. En 2,5" disk ska inte ge så fruktansvärt med värme. Den där kylflänsen som vi ser på velociraptor är överdriven. De borde ha gjort den mindre och passat på att montera stöddämpande anfästningar både på sidorna och under. Då skulle man kunna direkt få bort en del av problemet med högre varvtal - att det fortplantar sig i chassit och ger oljud.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG