startar bara med 1 ramminne!! hjälp!!!

Permalänk
Medlem

startar bara med 1 ramminne!! hjälp!!!

Moderkort: K9VGM-V

Processor: AM2 SEMPRON LE-1100 45W (tillfällig)=)

Grafikkort: Inbyggd i moderkortet.

Ramminne: 2X 1 gig..

Nätagg: 300watts.

Problemet: Startar inte då jag har båda minnena i samtidigt men startar då jag tar ut ett av minnena, spelar ingen roll vilket minne jag tar ut startar endå...

varför startar den inte med båda minnena i samtidigt?

det fungerade förut då jag hade en X2 3800+ processor, då fungerarade det att ha båda minnena i samtidigt.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker starta? Piper den bara och är allmänt död? POSTar den? Laddar den in OS men krachar?
Du säger att det inte spelar nån roll vilket minne du tar ut, men spelar det nån roll vilken minnesbank du sätter minnet i? Kanske kan vara så att en av minnes-slottarna är brända?
Testat att dra upp spänningen till minnena lite? Min blir ostabil med 4 minnen i om jag inte drar upp spänningen till 2,2V.

Permalänk
Medlem

den är bara allmänt död. och det spelar ingen roll vilken minnesbank jag har minnet i.. skärmen är bara helsvart om jag har båda minnena i samtidigt inget pip eller något liknande.. alltså heldöd, till jag tar ut ett av minnena=)

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar den din nya prolle, för den är ju ganska färsk, kanske bör uppdatera bios?!

Permalänk
Medlem

funderar också ifall det är BIOS som måste flashas.. nuvarande BIOS version är 1.4, är inte så van vid att hålla på med bios någon som kan berätta hur jag flashar om dom på lättaste sätt, hellst i windows.

/tack i förhand=)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, för jag har nämligen EXAKT samma problem! Efter att jag köpte min Phenom 9850 så går inte datorn att starta med mer än 2GB. Har uppdaterat till senaste bios, kör på ett M3A32-MVP Deluxe.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du minnena i rätt volt enligt tillverkaren?

Permalänk
Medlem

Mina Corsair-minnen ska gå i 2.15v enligt tillverkaren och kör på auto i bios. hittar ingen inställning för VDIMM.

Permalänk
Hedersmedlem

Den finns i Cell Menu under Memory Voltage, kan inte bli lättare =/

Permalänk
Medlem

Ställde på 2.16, ingen förändring.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick du uppdaterat BIOS?

Permalänk
Medlem

BIOS är senaste, 1002 som sägs ha fixat lite buggar med B3 revisionen av Phenom.

Sen upptäckte jag att det är olika modeller av minnerna, trots att jag köpte dom samtidigt! Två av dom är version 2.3 som ska gå i 2.15v och två är i version 4.1 som ska gå i 2.2v. Upptäckte även att datorn inte startar med en sticka i version 2.3 och en i version 4.1, utan båda måste i samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du sätter dem som är av samma version i en kanal, och de två andra i den andra kanalen, hur blir det då?

Permalänk
Medlem

Blir ingen skillnad, det var så jag hade det från första början, omedvetet!

Permalänk
Hjälpsam

Har du provat att ladda in defaultinställningarna i BIOS:et?

Permalänk
Medlem

Det var det första jag gjorde när datorn inte ville starta.

Allra första booten kom jag in till BIOS, faktiskt, och då körde (förmodligen) phenom på 4200+ klocken, så jag testade att klocka ner till 11x200. Dock utan resultat...

Har provat allt jag kan komma på, byta plats på minneskorten, ladda in default, klocka ner, öka volten... snart ger jag upp, säljer alla stickorna och köper in två st 2GB-stickor istället!

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör också kolla med ett starkare nätagg, 300W är inte mycket att hänga i julgran i dag

Permalänk
Medlem

Correction, 700W. Jag har lyckats ta över tråden helt då orjan123 gått upp i rök.

Permalänk
Avstängd

Inte behöver du 8500 minnen, det var nån som sa att AMD inte kan uttnyttja 8500 minnen fullt ut så 6400 hade räckt för din del. Mina Mushkin HP2 PC6400 funkar felfritt

Permalänk
Medlem

Kör minnerna i 1066 nu, så... kostade inte så mycket, så jag tyckte det kunde vara värt det.

Permalänk
Medlem

ok... nu tar vi upp mitt problem igen:)

har nu fixat en del av problemet:)

Genoma att ta ut cmos batteriet en stund så fungerar datorn med två gig ram.... men nu resten av problemet,, jag måste ta ut CMOS batteriet varenda gång jag ska starta datorn för att den ska skicka en power good! signal:)

Nån som har några förslag på lager?

Permalänk
Hedersmedlem

Vaddå fungerar med två? Är det med fyra som den måste ha ur batteriet?

Permalänk
Medlem

asså.. när jag har två ramstickor i så startar den inte om jag inte tar ut CMOS batteriet en stund! men har jag bara ett minne i så startar den normalt utan att behöva ta ut batteriet,, hoppas ni förstår "är dålig på att förklara saker":)

Permalänk
Medlem

Har tanken nånsin slagit dig att minnet kan vara sönder????

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett starkare nätagg i nu eller? För 300 är lite dåligt

Permalänk
Medlem

till han me finska flaggan... nej minnet är inte sönder båda är sprillans nya och jag använder båda just nu dessutom! till "jalle 64" nej har samma nätagg kör också ett grafikkort på det nu dessutom... det är inte riktigt bara watten på nätagget som räknas, men sånt vet väl du redan:)

körde ett annat modekort förut med dom sakerna som jag har i nu och då funkade ju allting som det skulle med ramminnena å så alltså:)

Permalänk
Hedersmedlem

Körs de i enligt tillverkaren angiven minnesvolt?

Permalänk
Medlem

ne dom körs just nu i 1.9 volt och minnena ska ha 1.8.... ska testa ställa om och se vad datorn säger. kan ju hoppas att det fungerar.:)

Permalänk
Avstängd

Så lite ska ju inte göra nån skillnad tycker jag

Permalänk
Medlem

det gör det inte heller så det fungerade inte,,, vart samma sak som förut:(