Ubuntu 8.04 - problem med uppstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Ubuntu 8.04 - problem med uppstart

Försökte nyligen att installera nya ubuntu. Själva installationen gick bra, gick igenom alla steg. Efter installationen så matades skivan ut innan datorn startades om.
Sen när datorn startar upp igen så klagar datorn på att jag inte har någon skiva i dvd:n.

Lite märkligt tyckte jag då jag har installerat systemet på min hårddisk. Startade om och ändrade i bios så att den skulle boota från hårddisken först.
Men den klagade på samma sak ändå, dvs. att den inte kunde boota från skivan.

Verkar som att datorn av någon anledning inte känner av ubuntu efter installationen, utan den frågar efter en skiva så att den kan installera ett OS.

Någon som vet vad det kan bero på?

Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva

mvh manutd

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Installerade du grub? Annars kan du ju alltid boota med en livecd och skriva grub-install /device

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003

Det låter som om något gick fel i installationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Jag följde bara instruktionerna på skivan, formaterade c-disken, sen började den installera en massa filer. Efter installationen så åkte skivan ut och datorn startade om. Så då tog jag för givet att installationen var klar.

Men tydligen så var det något som gick galet. Vad vet jag inte....
Fick inte skriva något under installationen, utan allt gick näst intill automatiskt....

Som ni märker så är jag ny inom linux.

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Jo jag tittade vad din burk har för "bestyckning" och du har en förbenad otur med
all sannolikhet.

En burk med mixat IDE (PATA) o SATA klarar inte GRUB att avgöra vart MBR ligger.

Troligen är det så för dig... men hur förklarar man.... ???

Så här ser 1 problemlösartråd ut för GRUB återställning
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Den här från Kubuntu innehåller alla "om o men".
http://kubuntuforums.net/forums/index.php?topic=3081671.0

Här är SuperGrub
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html...

Vete tusan enklast för dig.... nån kanske har en bra "genväg"... ?

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild https://imgur.com/a/njFUnlC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Kan det inte vara så att grub har blivit installerad på en av hårdiskarna som inte datorn försöker boota ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Ge mig några månader så kanske jag lär mig...=)

Det där är fasan med linux. Mkt. skrivande för att få igång saker.

Jag förstår ju en del av vad som står där, men knappast så mkt. så att jag skulle klara av det.

Dark Defender: Vet inte hur jag skulle ha klarat det isf. Vad jag vet så installerade jag allt på C-disken. När jag installerade windows igen så var det inget ändrat på någon annan disk iaf.

Skulle ha varit lika enkelt som med windows=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Det är lika enkelt som windows bara man bestämmer sig att lära sig och att läsa.
Ibland får man bluescreen i windows och då måste man ibland formatera, samma sak här fast du behöver inte formatera om.

Kanske dålig jämförelse..

Kolla in plunn's första länk till ubuntuforums.org, där det finns MASSOR annan hjälp också.
Läs vad som står där, står exakt vad du ska skriva. Testa och skriv om det funkar eller inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Den ska inte starta om av sig själv den stoppar och säger till att du ska ta ut skivan först. Så det hade nog blivit nått fel, testa att bränna om installations skivan det är lätt hänt att det blir nått fel vid bränningen av den.

Sen ska passa på att tipsa om Ubuntu Ultimate edition http://ultimateedition.info/

Den är enkel för nybörjare, det är Ubuntu i grunden sen följer det med en massa förinstallerade program så man slipper installera en massa efter. Bland annat codecs och liknande följer direkt med allt vad det gäller multimedia fungerar direkt.

Men han har inte släppt en version som baseras på 8.04 han arbetar fortfarande på den så det tar nog några dagar. Fast man kan göra en dist upgrade till 8.04 men det går inte alltid smärtfritt, för mig funkade det iallafall utan problem.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Har försökt installera det nu 4ggr utan framgång så nu ska en bekant komma hit och installera det åt mig. Ska kolla noga hur han gör så att jag lär mig.

Installationen går bra, installerar allt och sen matas skivan ut innan datorn startar om. Men sen händer inget, finns inget os att boota från.

Jag har installerat Ubuntu förut så jag inte inte helt ny i linuxvärlden. Var dock ett tag sen, men kan inte minnas att jag hade dessa problem då, men men.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Det är lika enkelt som windows bara man bestämmer sig att lära sig och att läsa.
Ibland får man bluescreen i windows och då måste man ibland formatera, samma sak här fast du behöver inte formatera om.

Kanske dålig jämförelse..

Kolla in plunn's första länk till ubuntuforums.org, där det finns MASSOR annan hjälp också.
Läs vad som står där, står exakt vad du ska skriva. Testa och skriv om det funkar eller inte

Tyvärr så stämmer det itne att det är lika enkelt som Windows, då man måste lära sig allt från scratch om man kommer helt ny till Linux/BSD världen.

Jag gillar linux men komme ritne köra det på min arbets station på ett bra tag framöver utan kör det endast på mina servers.

Server: HPE Gen8 / Ubuntu 17.04 Plex-server Lagrings-server
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3