WiFi problem på Acer 5021WLMi [Ubuntu 8.04 LTS]

Permalänk

WiFi problem på Acer 5021WLMi [Ubuntu 8.04 LTS]

Dåså,
en ny version ute, nya problem. Jag får inte igång mitt Wifi på min laptop. Det fungerade i 7.10 men vill inte fungera nu. Jag har alltid följt en guide för att få det att fungera förut. https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Acer5021WLMi_Amd64
Nu kan jag inte kompilera acer_acpi. Jag får följande output:

bjorn@bjorn-laptop:~/WiFi/acer_acpi-0.11.2$ sudo make make -C /lib/modules/2.6.24-16-generic/build SUBDIRS= modules make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic' CHK include/linux/version.h CHK include/linux/utsrelease.h make[2]: *** No rule to make target `arch/x86/kernel/asm-offsets.c', needed by `arch/x86/kernel/asm-offsets.s'. Stop. make[1]: *** [prepare0] Error 2 make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.24-16-generic' make: *** [wmi-acer.ko] Error 2

Jag har installerat build-essentials och allt som heter något med linux-headers, men det vill inte kompilera iaf?

Ndiswrapper gick in som det skulle men jag har för mig att man skulle blacklista bcm43xx. Det står inget om det i guiden.

bjorn@bjorn-laptop:~/WiFi/acer_acpi-0.11.2$ ndiswrapper -l bcmwl5 : driver installed device (14E4:4318) present (alternate driver: bcm43xx)

Lite hjälp på traven vore trevligt.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Så du har ett bcm43xx chip? Har du kört

#sudo rmmod ndiswrapper #sudo apt-get install b43-fwcutter

i en terminal?

Fast du kanske har ett nyare bcm43xx NIC typ 4328? Då är nog bästa alternativet ndiswrapper. Blacklista isåfall bcm43xx och b43.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Så du har ett bcm43xx chip? Har du kört

#sudo rmmod ndiswrapper #sudo apt-get install b43-fwcutter

i en terminal?

Fast du kanske har ett nyare bcm43xx NIC typ 4328? Då är nog bästa alternativet ndiswrapper. Blacklista isåfall bcm43xx och b43.

Har ett 4318 men problemet är att jag har en Acer Måste få in acer_acpi för att den fjantiga statusled/onoff-kappen för WiFi ska funka på framsidan. Utan den så funkar inte WiFi över huvud taget. Lyckas inte kompliera acer_acpi i 8.04. I 7.10 gick det utan problem. Skumt.

EDIT: Löste det med ett färdigkompilerat paket istället.
http://whyamistilltyping.wordpress.com/2008/04/25/ubuntu-804-...

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Följ anvisningarna på acer-acpi:s hemsida och gå till den här sidan istället. Om du skrollar ner lite så finns instruktioner för hur du lägger till så att du kan installera acer-acpi med apt-get istället. Det blir nog mycket enklare än att försöka kompilera den själv.

Edit: Ok, bra att det löste sig då