UE3 spel och illamående

Permalänk

Turok sög hård balle...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
Turok sög hård balle...

Håller faktiskt inte riktigt med dig. Jag tänkte "dinos med mera, suck" men faktiskt är rätt skoj. Lite linjärt men o.k.

Man skulle kunna tro att Turok har något med Gears of war att göra bara för att de är så lika grafiskt men inte alls samma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Råkade ut för det första gången när jag spelade Quake 1, allt detta "tittande" år alla håll på skärmen, utan att jag rörde huvudet gjorde mig illamående.
Jag har tyvärr ganska svårt för ganska många FPS-spel.
Det har nog som sagt att göra med att alla sinnen inte är överens om vad som händer, resultatet blir illamående.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig varför en del skulle kunna må illa i Quake spelen men jag har aldrig gjort det själv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hej,

Tackar för respons.

Jag får väl förklara mig eftersom jag får många PM om hur jag får tag i spel till och med innan de kommer upp på nätet (vilket är olagligt och inte skall diskuteras).

Jag och några vänner funderade för länge sedan att starta upp en spelsida i Sverige som idag finns i USA och är kända, behöver inte gå in på vilka det är, men det sket sig av olika anledningar. Vi har bra kontakt med X i USA och får en del spel att spela på för att komma med feedback och Turok är 100% lagligt för mig och något som X har ordnat fram.

Det lanseras nog den andra Maj i Sverige tror jag.

Nog om OFF-T.

Mvh Albin

LOL !

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har bara blivit illamående i början när jag lirade skate. kändes som en extremt underlig kameravinkel till att börja med.. Men efter ett par gånger blev det bättre och bättre.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Motion blur är djävulens påfund! Jag känner mig alltid lite yr av det när man snurrar... känns lite som åksjuka.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte ha problem med spel såvida jag inte är väldigt trött eller sjuk. Det enda jag inte pallar är allt uppochner gående i prey

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Re: UE3 spel och illamående

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hej,

Jag vet inte om detta ligger i rätt del av forumet men har med spel att göra.

När jag spelar spel så lyckas jag ibland bli illamående och OM jag blir detta så är det alltid i UE3 spel, alltså spel som är byggda på UE3 motorn. Jag har ingen aning om varför men det är samma sak i Unreal T-3 och Turok med flera spel. Känner mig dizzy.

Kan det vara motion blur? Vad jag kan se existerar det inte så mycket motion blur i till exempel Turok men mår mest illa i det spelet efter någon timme. I Rainbow six vegas 2 är det inte lika farligt utan snarare att ögonen blir förvirrade ibland.

För övrigt har jag bra syn. Vad kan det vara tro? Tack,

Mvh Albin

Tål inte Vegas 1, dock så går 2an bättre. tror ärligt att det är motion blur som gör det. ser inte ens bra ut så förstår inte varför dom har det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Motion blur är djävulens påfund! Jag känner mig alltid lite yr av det när man snurrar... känns lite som åksjuka.

Tycker motion blur är ganska bra ibland men ibland på tok för mycket. I Crysis tycker jag det är rätt bra om man säker det lite till exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Tål inte Vegas 1, dock så går 2an bättre. tror ärligt att det är motion blur som gör det. ser inte ens bra ut så förstår inte varför dom har det.

Jag tycker faktiskt tvärtom. Jag tycker tvåan är lite mer jobbigt jämfört med ettan. Strange.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

illamående

När jag var liten så blev jag väldigt lätt åksjuk, Men har gått över med åren. Men jag har aldrig tidigare känt av något illamående av spel.
Nu den senaste tiden har jag märkt av det i två spel "Mirror's edge" va de första spelat jag märkte av det när jag spela. Börja lagga i spelet efter ett tag, Har ny dator men så kolla jag runt och såg att mitt grafik kort inte stöder PhysX. Stängde av det sen va det bara att spela igen, Märkte inte av något illamående efter det. Nu har jag precis spela "Leisure Suit Larry Box Office Bust", Fy fan vad besviken jag blev på spelet! Men ville verkligen ge det ett försök, Första intrycket var: fan vilken kass kameravinkel! Lirra ca 1timma sen mådde jag så dålig så jag kände att jag behövde spy, Känner mig lite små yr än.

Permalänk

Klart att tiden drar iväg och man kanske glömmer att äta på ett tag, Åt faktis någon timma innan jag börja spela. Men tror inte det har med mat vanorna att göra då jag tex, kan sitta framför WoW 12timmar utan brake.

Permalänk

I Dont feel anything in any game ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är 17 år, och jag har märkt att många vuxna mår dåligt av spel där flera saker rör sig samtidigt i olika riktningar. Min pappa, till exempel, klarar inte av att spela Rainbow Road på Mario Kart 64 (om ni har spelat det så fattar ni kanske varför!). Jag vet inte hur gamla ni som har skrivit i den här tråden är, men jag gissar på att de flesta är några år äldre än mig.

Jag vet inte alls om min teori om att vuxna är känsligare kan stämma, men det kanske kan vara värt att undersöka?

Permalänk

Ja varför inte, Vore skoj och se vilken ålders grup som drabbas mest. Även om folk som känner illamående i spel har lätt för att bli åksjuk/sjösjuk.
Jag har någon månad kvar till 25 nu.

Permalänk
Medlem

Jag är 20 år har aldrig blivit illamående av att spela dock är jag galet känslig för att gunga eller snurra.

Kan inte gunga eller göra kullerbyttor utan att bli alldeles grön i ansiktet och karuseller är det inte ens tal om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är 20 år gammal, relativt ung med andra ord. Jag brukar må illa i spel som är mörka, där FOV är begränsat, med en ficklampa eller liknande ljuskälla som gör sikten till en tunnel. Antar att det är för saker och ting åker förbi så snabbt när du vrider på kameran. Ungefär som när du sitter på en buss och tittar ner på den streckade mittlinjen, tror inte det finns så många som mår så bra av det.

Men jag kan också må illa, bli trött eller få huvudvärk när jag spelar spel med mycket som händer på en gång. Speciellt i Team Fortress 2, där det piper, skriks och smäller fruktsansvärt mycket.

Permalänk
Medlem

Re: illamående

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananzkal
Nu har jag precis spela "Leisure Suit Larry Box Office Bust", Fy fan vad besviken jag blev på spelet! Men ville verkligen ge det ett försök, Första intrycket var: fan vilken kass kameravinkel! Lirra ca 1timma sen mådde jag så dålig så jag kände att jag behövde spy, Känner mig lite små yr än.

Det var ju långt ifrån bara kameravinkeln som va fel med det spelet dock. Det är ju inte ens ett larry-spel längre...känns som vilket random plattformsspel som helst, dvs random film-spel.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

jag är 100 år och blir inte illamående, vad har åldern med saken att göra?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Jag kan bli lite snurrig när jag spelar FPS och står och kollar rakt ner/upp. Känner dom små nackmusklerna regera, typ som om dom vill rätta till huvudet.

Förövrigt, vad gör motion blur?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Jag kan bli lite snurrig när jag spelar FPS och står och kollar rakt ner/upp. Känner dom små nackmusklerna regera, typ som om dom vill rätta till huvudet.

Förövrigt, vad gör motion blur?

Att allt som rör sig blir suddigt, eller att allt blir suddigt då man rör sig. Djävulens påfund alltså, det är som att spela med en gammal lcd-skärm. Om jag vill att hela världen ska sega sig runt mig då köper jag en gammal lcd-skärm. Fuck överdriven användning av motionblur...

Permalänk
Medlem

Det är nog olika för alla, jag känner mig som jag är 90cm lång när jag spelar UT3.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Jag är 20 år har aldrig blivit illamående av att spela dock är jag galet känslig för att gunga eller snurra.

Kan inte gunga eller göra kullerbyttor utan att bli alldeles grön i ansiktet och karuseller är det inte ens tal om.

Åhh, shit dude! WEAK! :S

Jag blir förbannat lätt bakis, klarar inte av att se folk snurra snabbt ,(tänk wipe-out-centrifugen) än mindre snurra själv.

Snabba berg-och-dalbanor, uppskjutet-med-tilt och PC-spel går dock utmärkt (hittills).

Jag är 23 år.

Edit: Tydligen ska öl vara dåligt för mig, då min experimenterade syster som är 27 har upptäckt att vår släkt aslätt blir bakis´på´ett
Och jag som just upptäckt godaste ölen ever, Chimay Blå! Buuhuuuu!

Får la´bli sprit istället. ^^

Ska prova motionblur-spelen ni talar om och se om jag också blir illamående.

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

någon som vet om åksjuks eller huvudvärkstabletter hjälper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Du ställer dig upp och har fötterna ihop (väldigt viktigt, häl o tå ska nudda varandra) och så står du bara där med öppna ögon i tex 10-15-20 sek. SEn, utan att röra på dig blundar du och det den andre personen ska göra är att se om du svajar mer än när du hade öppna ögon, och i värsta fall vara redo att ta emot dig om det skulle vara så illa att du är på väg att gå i golvet.

Klarar du testet utan att svaja mycket mer än med öppna ögon, samt har förmågan att gå vanligt etc så kan du med stor sannolikhet utesluta något fysiskt fel på din balans och dess komponenter.

Skulle du nu misslyckas så får du be 118118 om numret till närmsta neurolog.

Edit; vilken position har du när du spelar spel? Det gäller för övrigt de andra som mår illa. Rör du myckeet på skallen hit odh cit kan det vara det som utlöser illamåendet (synen ser en sak, balanssinnet i örat känner en annan sak medan sensoriken i kroppen säger en tredje sak = formeln för att bli illmående).

Med risk för att återigen väcka en död tråd med OT... Vad heter det där testet du beskriver ovan? Jag minns att jag har fått göra det någon gång hos doktorn. Om jag inte minns fel var det någon fransk läkare som utvecklat den?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
jag är 100 år och blir inte illamående, vad har åldern med saken att göra?

Ju äldre du blir, desto sämre blir dina sinnen. Sämre syn, hörsel mm. Och det påverkar balanssinnet som sedan gör att du lättare blir åksjuk osv.

Själv är jag helt okänslig för illamående. Har dock hoppat rätt mycket på studsmatta i mina dar och hållit på med volter så man har väl tränat bort det på sätt o vis. Det närmsta jag har kommit illamående i spel är väl yrsel, när man spelat alldeles för länge eller när man varit trött o spelat.