Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, tänkte börja med Linux, men vet inte vad jag ska välja. Kollade några trådar och för nybörjare var Mandrake och Redhat bra att börja med. Men Mandrake sidan var nere och Redhat kostade runt $80. Jag som trodde att Linux var gratis, eller så är jag helt fel ute...?

Någon som kan hjälpa en newbie?

Permalänk

Ladda ner Ubuntu, klart bästa nybörjardisten!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

"Redhat" är gratis under namnet feodora. Redhat är inriktat på företag, och företag får betala pengar för linux.

Ubuntu är tokenkelt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Öhhh.. Men installera på svenska med svenskt tangentbord då och rätt tidszon!
DUH!!!
Sedan angående installationen kan man väl säga: Linux är inte windows.
Visst kanske inte ubuntu är "optimalt" men det är inte dåligt. Tycker att det känns bättre än SuSE, inte testat några andra distar.

Allt fungerar direkt på min dator iaf. Sedan hur det är för er vet jag inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har idag för första gången installerat och provkört Linux. Provade Kubuntu 8.04 med KDE 3 (stabila versionen). Verkar superbra. Tänkte ha den för att köra en SQL-databas som skall nås från andra (windows-)datorer i nätverket. Återstår att se om jag lyckas... men operativet ger ett härligt intryck. Drivrutiner till grafikkort m.m. hittades automatiskt. Inget trassel än så länge.

Men när man väl skall installera saker och ting, som t.ex. postgreSQL, antar jag att det blir lite rörigare. Den tiden den sorgen. Ubuntu baseras i något avseende på Debian, om jag förstått det rätt. Jag kan inte direkt säga att sidan www.debian.org - som väl ändå är en av de större sidorna om Debian - ger något speciellt nydanande intryck. Siten ser ut som den är gjord av en vuxenskolekurs i html på 90-talet. Nåväl. Kubuntu är hur som helst hittills en mycket angenäm upplevelse, speciellt för någon som är windows-skadad som jag. Kubuntus skapare har verkligen tänk på oss gamla windowsanvändare, så att vi skall känna oss hemma direkt!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Om du spelar mycket, varför då inte köra spelen i Windows och köra allting annat i Ubuntu? Det kan du göra tills du lär känna Linux lite mer och får pejl på hur du får CS att fungera i Linux.

Om inte annat, så lär du dig mycket genom att köra Ubuntu. Kunskap är mycket värt. Varför vara som alla andra nollor och enbart kunna köra Windows samt klicka igång ett spel? Är du inte lite högre stående än pöbeln?

Hej, återupplivar denna tråd lite.

Min söte flickväns lillesyster har nu lyckats sabba vista (jag vet fan inte hur hon lyckades), och tänkte därefter att det nu är dags att byta operativsystem och utforska nya utmaningar.

Så därför tänkte jag prova Linux. Har surfat hela dagen, och hittat dom alternativ utav linux jag är sugen på, jag är nybörjare, så därför frågar jag er vad som är stabilast och snabbast.

Suse
Kubuntu
Ubuntu
Fedora

har slutat spela spel på dator och kör hardcore xbox, så det enda jag är ute efter är surfande och grafiskt snyggt, så jag undrar som sagt vilken som är grafiskt snyggast? jag är väldigt kräsen när det gäller bild Och jag är redo att lära mig pula i Linux

Tackar på förhand !

P.s
O.T
Någon som provat linux med SSD hdd? tänkte skaffa en sådan

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Någon som provat linux med SSD hdd? tänkte skaffa en sådan

Ja, jag har en SSD i min laptop. Det funkar givetvis utan problem. En SSD fungerar som vilken hårddisk som helst och fungerar om ditt chipset/kontroller stöds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Ja, jag har en SSD i min laptop. Det funkar givetvis utan problem. En SSD fungerar som vilken hårddisk som helst och fungerar om ditt chipset/kontroller stöds.

Tänkte främst om den speeda upp allt.
Då man ändå ska instalera om kanske man skulle köpa en sån där 32gb ssd minne, sen 4gb eller 8gb ram minne borde väll göra linux ypperligt snabbt?

Tror faktiskt att det blir kubuntu för min del

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Tänkte främst om den speeda upp allt.

Det kan jag ärligt talat inte svara på eftersom laptopen är köpt med SSD och alltså aldrig körd med annat. Att jämföra den med mina stationära med traditionella diskar är inte heller rättvisande.

Jag har dock ingenting att klaga på vad gäller fart på maskinen (en Zepto 6625WD).

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomenderar en nyare dist som är väldigt snabb, Dreamlinux, enkel och extremt snabb och snygg. Men den är dock väldigt ny, så man kan nog förvänta sig en del barnsjukdomar. Den har dock funkat ypperligt för mig, och är baserad på debian, med apt-get så det är inte svårt att installera nya grejer som det kan vara på en del distar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.