Nvidia dödförklarar processorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vill du hellre att Nvidia tar över Intels och AMDs roll i processortillverkning + grafikkort? Jag hatar Nvidia och tycker dom ska veta sin plats.

De vet sin plats jävligt bra, för tillfället tillverkar de världens bästa grafikkort inom alla områden, gaming, budget, handhållet, bärbart samt CAD-kort om man ser prestanda. ATI ligger väldigt nära dock, men ATI har inte lika stor omsättning.

En CPU kommer att vara hjärnan i en dator ett väldigt bra tag framöver, en GPU skulle aldrig klara CPU'ns arbete då de räknar olika slags tal, GPU'ns kraft ligger i flyttalsberäkningar?

ATI, nVidia, AMD och Intel behövs för marknadens skull, försvinner någon av dem kommer priserna skjuta i höjden och utvecklingen avta. Självklart finns ju IBM och alla andra stora företag som utvecklar processorer, tillverkningstekniker mm men de kan inte kontra på marknaden så fort som det skulle behövas.

Som den människa som hittade på bibeln skrev : "Älska din fiende" .

Permalänk
Medlem

"... you play Supreme Commander (it's our chip... no wait... it's Intel's chip that... d'oh!)"

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Inaktiv

De försöker bygga upp stämningen tills den slutgiltiga domen förklaras, då nvidia kommer att förgöras av intel

Permalänk
Medlem

Ändå så kan ju processorn vara flaskhals i många av dagens tillämpningar tycker jag. Mig veterligen så hjälper inte grafikkortet till mycket när det gäller videokomprimering. Ändå skriver nvidia att grafikkortet gör jobbet när man rippar filmer? Antar de menar att vissa grafikkort har videoingång men då lär ju processorn fortfarande få göra grovjobbet med komprimeringen...

Även grafikinstensiva spel fungerar ju bättre på en snabb processor än en långsam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
De vet sin plats jävligt bra, för tillfället tillverkar de världens bästa grafikkort inom alla områden, gaming, budget, handhållet, bärbart samt CAD-kort om man ser prestanda. ATI ligger väldigt nära dock, men ATI har inte lika stor omsättning.

En CPU kommer att vara hjärnan i en dator ett väldigt bra tag framöver, en GPU skulle aldrig klara CPU'ns arbete då de räknar olika slags tal, GPU'ns kraft ligger i flyttalsberäkningar?

ATI, nVidia, AMD och Intel behövs för marknadens skull, försvinner någon av dem kommer priserna skjuta i höjden och utvecklingen avta. Självklart finns ju IBM och alla andra stora företag som utvecklar processorer, tillverkningstekniker mm men de kan inte kontra på marknaden så fort som det skulle behövas.

Som den människa som hittade på bibeln skrev : "Älska din fiende" .

Hur kan du försvara Nvidia när de är den största boven av de alla!?
Nvidia har köpt upp följande företag:
3dfx
Ageia
ULi Electronics
Hybrid Graphics
MediaQ
ExLuna
Portal Player
Mental images

Så förklara för mig hur Nvidias köp av alla bolag de kommer över, är bättre för konkurrensen?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Anledningen till varför de gör ett sådant här uttalande kan faktiskt vara just att de samarbetar med Via (som vi redan vet) och har utvecklat något där både grafik och vanliga processoruppgifter kan samarbeta under samma kisel kanske? Varför gå Nvidia ut med att något inte behöver vara så snabbt? Sedan tittar vi på Via och hur snabba har Vias processorer vart? Inte speciellt snabba i alla fall.

Nej. Jag tror helt klart något är på G. Frågan är vad dock. Nvidia var lika kaxiga innan G80 lanseringen och den slog något fruktansvärt bra och bäst någonsin.

Eson:
Och vems fel är det att Nvidia har köpt upp dom? Varför har de blivit uppköpta och hur hade det gått för företagen om de inte hade blivit uppköpta?

Jag vet inte riktigt men jag vet att 3DFX var i botten när Nvidia köpte upp dom.
Men Nvidia är ena rävar. Det vet jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Haha.
Nvidia är sämst.
De verkar enbart kunna snacka skit.

Permalänk

hmm.. 3D rendering andvänder sig iaf inte av GPU, eller photoshop.. det käkar cpu

Permalänk
Inaktiv

skämtare, klart det finns många begränsningar med CPU'n fortfarande! Varför skulle annars Intel sälja bättre än amd just nu?

En sak ska nvidia dock ha, de gör grymma gpu'er. De har haft prestandakronan på den marknaden länge per kärna kommer de nog fortsätta ha den en stund framöver!

Undrar bara hur det ska gå för de sen. Både amd och intel har ju erfarenhet av flerkärniga cpu'er, det borde väl rimligen underlätta en del när man ska göra flerkärniga gpu'er!
Nvidia har väl nte ens nämnt något försök om att göra flerkärniga GPU'er?

Permalänk

CPU kraften är långt ifrån mättad, visst för vanlig ordbehandling och surfning så behövs ingen super-processor. Men, med allt om 12 kärniga processorer från AMD och liknande så visar det ju att den inte är mättad. Hoppas dock på att intel vinner, mest då jag äger en Macbook och det skulle bli mycket bättre för min egen del om jag hade integrerad grafik i min CPU i klass med ett bra nvidia kort!

Och jag älskar sånt här, konkurransen är ju jättebra just nu. Detta kommer troligtvis leda till mycket bättre produkter. Ju fler aktörer vi har, desto mer konkurrens!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Ännu ett av nVidias fjantiga och extremt patetiska "PR-stunts", likt det tidigare uttalandet om ATIs dual core GPU (3870x2). Vilka tror de att de lurar? Jag får känslan av att de börjar bli desperata...

Permalänk
Medlem

Ett krig mot Intel. Så dramatiskt. Och det kommer påverka ALLA. Gäsp.

Koncentrera dig på era egna produkter, Roy Taylor, istället för att kasta skit på andra. Tomma burkar skramlar mest, eller hur var det nu..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Processor och CPU i detta fallet är samma sak. Central Processing Unit = CPU = Processor.

Nja jag tycker det är lite felaktigt att nämna Processor i en artikel som handlar om både GPU och CPU. GPU står ju för Graphics Processing Unit. Blir ju lite småsvårt att veta vad som det syftas på.

Photoshop och illustrator flyter på bra även fast jag har ett sketet X600pro. Tror inte det hjälper mycket om jag byter till ett Geforce 10900 GTXZIS. But who knows.

Permalänk

Undra vilken mediaspelare han använder som kan utnyttja all kraft i grafikkortet?

Tillägg:
Den största nackdelen som grafikkorten dras med är att de inte enkelt går att programmera. Dessutom så blir det bara problem när mer än ett program ska ha tillgång till det.

Permalänk

Jupp Photoshop skulle flyta betydligt bättre på en 10 Ghz cpu, filter tar en jäkla massa tid.

Gör grafikkortet särskilt mycket för filmuppspelningen förutom avlastar den? Cpu räcker ju till för detta. Man måste väl köpa nvidias filmprogram för att få förbättringseffekterna eller?

Nvidia borde snarare få tummen ur röven och fixa riktigt bra kort till bärbara datorer. Där har vi framtiden men Gpu ligger ännu mer efter där.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Bråk med Intel angående SLI, AMD/ATI får mer och mer helhetslösningar snart har nVidia ingen att bygga graffakort till, framförallt när det blir fler multikortslösningar.

Ett tecken på desperation imho.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

"You don’t need a fast one anymore. This is why AMD is in trouble"

Får inte ihop det där, om det var så att hastigheten inte spelade någon roll på CPU:n så borde väl INTE AMD vara i problem, då deras långsammare processorer enligt ovanstående kommentar inte skulle spela någon roll!

AMD är väl i problem just för att hastigheten faktiskt HAR betydelse, eller iaf pris/prestanda.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

BRA NVIDIA, Jag har väntat på detta klartecken. Min E6700 har jag kört över med en ångvält (skriver detta från jobbdatorn eftersom jag inte kan använda min pc utan cpu )

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Som jag ser det hela så är dagens processorer för snabba för dagens GPU's. Snabbare GPU's och vi märker större skillnad mellan processorerna. Sen tycker jag att det är lite mycket snack från nVidia just nu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Så förklara för mig hur Nvidias köp av alla bolag de kommer över, är bättre för konkurrensen?

Eftersom det blir tillgänligt för större grupp konsumenter om teknologin körs ut av ett mer etablerat företag som har resurser. Många av dessa var små och hade ingen större kapcitet, både ekonomisk eller resursmässigt och byggdes på bara en eller fåtal utveklingsprodukter/patent.

Och om du hatar nVidia så mycket så kan du väl göra oss en tjänst och gå till ditt hörn och hata där istället.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Tror att de är skiträdda för Intel

Haha ja

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nja jag tycker det är lite felaktigt att nämna Processor i en artikel som handlar om både GPU och CPU. GPU står ju för Graphics Processing Unit. Blir ju lite småsvårt att veta vad som det syftas på.

Photoshop och illustrator flyter på bra även fast jag har ett sketet X600pro. Tror inte det hjälper mycket om jag byter till ett Geforce 10900 GTXZIS. But who knows.

Okej jag förstår vad du menar. Och är man inte insatt blir det ännu mer förvirrande.

För övrigt så hjälpder grafikprocessorn ganska mycket under bild och film, bara man använder det rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
...

Jag vet inte riktigt men jag vet att 3DFX var i botten när Nvidia köpte upp dom.
Men Nvidia är ena rävar. Det vet jag.

nVIDIA konkurera ut 3Dfx först, helt 100%igt så dom verkligen hade problem... sen köpte upp dom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
"You don’t need a fast one anymore. This is why AMD is in trouble"

Får inte ihop det där, om det var så att hastigheten inte spelade någon roll på CPU:n så borde väl INTE AMD vara i problem, då deras långsammare processorer enligt ovanstående kommentar inte skulle spela någon roll!

AMD är väl i problem just för att hastigheten faktiskt HAR betydelse, eller iaf pris/prestanda.

vad menar du med det? :S AMD är ju både billiga och bra prestanda :S

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

bettar att intel kommer på något über smart snart..

Permalänk

oj då, Nu e Nvidia ute och leker på jupt vatten.
Företaget har ju som ryckte att sattsa stort, men borde dom göra sådana uttalanden med tanke på att Intel kan vägra att ge Nvidia sina licenser

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

*off topic*

GhOsT#07

sen när hade AMD bra prestanda på sina CPU´s ?
visst dom är ganska billiga men man får vad man betalar förr också

*on topic*

vad hade Nvidia tänkt att göra med Via? köpa upp dom och börja göra egna moderkort med speciella sockets för Via prossesorer?
var vänlig förklara den som är mer insatt

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Jag tycker det är härligt med lite intriger och pajkastningar bland datornyheterna i den här grå, kalla, torra branschen!

Ja! Visst är det befriande med lite känslouttryck! Och drama.

Rent av barnsliga, men asköna uttalanden av Nvidia:

Roy Taylor (till skvallerblaskan numer ett i PC-världen: the Inq):
"Basically the CPU is dead"

Och självaste VD:n säger:
"Laughabee"

Det som också är kul att det ligger mycket sanning bakom deras till synes larviga argument.
Tex, varför lade jag ner 5000kr på grafikkortet men det räckte med 1200 kr på CPUn (i april -06)? Och inför uppgraderingen i sommar blir det 4-5000kr för ett X2 4870 medan det antagligen räcker med 1500kr för att få en duglig Quad core (t.om från Intel om man nu vill det).

Synd bara att Intels marknadsföring alltid varit så stark, som gör att allmänheten fortfarande hakar upp sig på hur många Mhz processorn har, och att även insatt folk på Sweclockers slänger onödiga pengar på hyperstarka CPUs men snålar med grafiken, trots att det är den som gäller för en gamer.
(okej, ni som älskar att överklocka, fippla med minnesparametrar, köpa rätt chipset osv, ni gör det av en annan anledning än att få maxad FPS , jag vet. Det är en hobby. )

Men +1 till Nvidia (även fast jag är en ATI-boy).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Det är HÖGST ointressant vad idioterna på nvidia "tycker". Allt mer framgår det vad det är för skitföretag. Dom har visserligen haft tur de senaste åren men detta kommer inte hålla i sig. Dom har några vettiga utvecklare som gjort ett bra jobb men ledningen är dumma som spån. Klart som fan att inte cpun är död, det är snarare gpun som kommer försvinna. Död åt nvidia!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sånnt här snack är löjligt, de är ju som tre åringar...

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA