Permalänk
Medlem

Nordbrygga snurrar i 6000 varv!

Har väldigt länge letat efter källan till det omänskliga ljudet min dator ger ifrån sig. Efter att ha förgäves letat i 2 år lyckades jag hitta problemet. Det är min nordbrygga som snurrar i 5900 varv (enligt BIOS & Speedfan). Då Speedfan inte lyckas sänka hastigheten på odjuret är mitt enda alternativ, för att slippa det, att installera en kylfläns. Då kommer problemet. Kylflänsarna ute på marknaden är cirkus 4 cm höga, men eftersom IQ-befriade ingenjörer borta hos MSI placerade nordbryggan precis under PCI-E slotten hamnar grafikkortet ivägen. Har ni några tips på hur man ska lösa problemet? Någon som tidigare haft ett msi k8n diamond och upplevt samma problem? Tack för hjälpen

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Har själv ett MSI K8N NEO4-FI och har bytt ut den lilla fläkten som snurrade på i runt 7000rpm och väsnades som en mindre motorsåg med en thermalright HR-05 SLI. Passade precis med mitt nu gamla 8800gts kort.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd

Köp en sånn som Vashy om du har råd:P

Är det bara en sån du ska köpa så kommer du lindrigast undan på dustin 294:- inkl frakt: http://www.dustinhome.se/pd_5010125218.aspx

Mvh kim

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med min fläkt
den lät som en torkfläkt i en hö lada

så jag tog ett vinkeljärn i aluminium och borrade hål i så att det passade mot orginal hålen sedan tog jag äcen orginal plast stiften med fjäder och allt och monterade den där i stället

samt en liten extra kylare skruvade jag dit så jag fick lite mera yta
så nu kan jag nästan kyla mina öl på nordbryggan

jag skulle gärna lägga upp en bild på hur det blev men jag vet inte hur man gör

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Tack för svaret alla, men 300 spänn för en fläkt låter kolossalt mycket.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Tack för svaret alla, men 300 spänn för en fläkt låter kolossalt mycket.

Och då följer där inte ens med en fläkt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)