Köpa dollar med hjälp av PayPal?

Permalänk
Medlem

Köpa dollar med hjälp av PayPal?

tjenna.
Jag har en fråga som jag tror (med lite tur) kan passa in i denna delen av forumet.

Jag tänkte införskaffa lite dollar nu när den e så låg, å kanske ha att köpa från usa senare.

Min första tanke var att använda min PayPal. Läste lite på PayPal ang. överföringar (har aldrig haft pengar "innestående" på paypal tidigare).

Där stod det att jag för över pengar genom att gå till banken å sätta in pengar på paypals konto, sen (om jag fattade det rätt) är det OCR-nummret som pekar på vilken paypal pengarna ska till (i detta fallet min egen)

Stämmer det så långt?

Sen läste jag att alla insättningar till ens paypal sker i din förinställda "primära"-valuta. Är inte den valutan samma som den du för över, så omvandlas pengarna.

Så min tanke var alltså:

Ställ om primär valuta till Dollar.

För över valfritt belopp i Kronor.

Pengarna omvandlas till Dollar.

Pengarna ligger å gottar sig på min paypal tills jag vill antingen köpa med dem, eller föra tillbaka dem till mitt vanliga konto.

Så långt var jag jätte nöjd med mina egna tankegångar, men sen kom min brorsa å satte käppar i hjulen.
Han sa att det förmodligen inte skulle funka att ta ut pengarna till ens vanliga konto "med ev. vinst", för att dem "låser" pengarna till just det dollar-värde som gällde vid insättningen.

Stämmer det?

Permalänk
Medlem

ja rekomenderar dig att växla vanligt på bank istället då paypal tar ut en massa avgifter vid valutaväxlingen samt att deras växlingskurser är sjukt dåliga... dessutom får du ingen ränta på pengarna vilket du får om du startar ett "valutakonto" som dem flesta banker brukar till handa hålla

Permalänk
Medlem

Re: Köpa dollar med hjälp av PayPal?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo

Så långt var jag jätte nöjd med mina egna tankegångar, men sen kom min brorsa å satte käppar i hjulen.
Han sa att det förmodligen inte skulle funka att ta ut pengarna till ens vanliga konto "med ev. vinst", för att dem "låser" pengarna till just det dollar-värde som gällde vid insättningen.

Stämmer det?

förutom det med dåliga växlingskurser så ser inte jag varför det inte skulle fungera. Men som sagt, en vanlig bank är mycket bättre...

Paypal tjänar ju inget på att låsa dina pengar till den växelkurs som var när du växlade, en dollar är ju alltid en dollar för dom, och om valutan då sänkts i värde eller höjts i värde spelar ingen roll för dom egentligen, dom för ju över 2 dollar till dig vare sig 2 dollar är värda 22kr eller 12kr.

Jag har aldrig märkt av att Paypal på något vis låser sina växlingskurser från datumet man förde in pengar iallafall (detta skulle ju bara vara en förlustaffär för kunden, inte en vinstaffär för paypal, dom har ju redan fått sin provision vid växlingen från sek till usd).

Jag kan ha missat något fundamentalt då jag suttit på jobbet hela dagen och är lite trött...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Underrubrik till denna forumdel lyder:
Datorrelaterade frågor om konsumenträtt, butiker, utlandsköp med mera. Underforum: Återförsäljare frågar våra läsare

Fast du får gärna skapa en ny tråd under:
Övriga ämnen > Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt

Personligen har jag inte märkt att paypal skall ha låst valutakursen enl. För övrigt blir det mycket billigare att handla valuta via riktiga mäklare, istället för att gå via bank eller paypal. Där är avgifterna så höga att dollarn behöver stiga en del för att det skall vara värt mödan.