Exakt samma fonts som i IE7 till linux?

Permalänk
Medlem

Exakt samma fonts som i IE7 till linux?

Hej

Jag har länge haft problem med hur jag får samma skarpa tydliga text som i IE7 till linux med ex Firefox. Jag tycker det verkar omöjligt. Här har ni en jämförelse för att se vad jag menar:

Från vänster XP FF2(virtualbox), IE7, FF3 från ubuntu.
http://brup.mine.nu/bilder/Ubuntu FF3 + XP FF2 och IE7.png

XP FF2 ser dåligt ut pga att ClearType Tuner PowerToy ej är installerat.

Här syns det framförallt hur texten blir mer ihoptryckt och just aåä ser konstiga ut
Ubuntu:

Vista:

Har installerat Sharp fonts och ändrat på subpixel. Vilket teckensnitt firefox använder sig av bryr den inte sig om då jag använder det sweclockers har angett så då är det alltså samma teckensnitt som ser annorlunda ut?!

Jag vill att det ska se ut på exakt samma sätt som i IE7 som i ubuntus firefox.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför alla föredrar dem, jag får samma chock varje gång jag råkar använda en Windowsburk.

men.. Sharp Fonts? är det inte Microsoft Core Fonts du ska dra in om du ska få kantiga bokstäver?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om de är kantiga riktigt. Tycker de nästan ser ut som om någon har satt fettstil på dem eller nåt.

EDIT: De fyrkantiga fontsen har ju xp, det är därför man ska installera ClearType Tuner PowerToy.
Jag vill alltså att det ska se ut som de i vista/IE7 där det redan är inbyggt.

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/Step1.asp...

Permalänk
Medlem

Jag ser knappt nån skillnad, snacka om petitesser..

Ser ut som om det är inställt på best shapes in Ubuntu då blir fonterna lite bredare, ställ om till subpixel smoothing då blir dom som i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com