Permalänk

datorn hänger sig

hej när jag går ifrån min dator i ungefär 5 minuter så har min dator hängt sig när jag kommer tillbaka.

Jag har testat min hårddisk, mina minnen och mitt grafikkort i en annan dator och där gick dom som dom skulle så det är ju moderkortet och processorn kvar.

någon som vet vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

har du kollat temperaturen på processorn och moderkortet?

Permalänk

Ja. core 0 ligger på 41 C
core 1 ligger på 32 C

moderkortet vet jag inte

Permalänk
Medlem

Okej, då är det iallafall inte processorn som är överhettad.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det kan vara, sorry!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för krejjor?

Permalänk

amd dual core 3.2 ghz
7600GS 512 grafikkort
2x1024 minnen (ddr2) PC2-5X00
Asus m2n sli deluxe moderkort
250gb hårddisk Sata

Det är mina delar

Permalänk
Medlem

Om du har testat hårdvaran kanske man kan fundera på ifall det är mjukvaran som spökar? Kör en back-up på dina filer och installera sedan om ditt operativsystem.

Hoppas det löser sig!

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Då blir det till att testa delarna i din egen dator, ta hem Ultimate Boot Cd och kör lite tester från den, bl. a memtest86+ och hdd:tilverkarens test

Permalänk
Medlem

Memtest är nog sämst som stabilitetstest. Även om datorn passerar memtest kan fortfarande vara långt ifrån stabil (av egen erfarenhet). Finns mycket bättre test, som en botmatch i Battlefield2 eller i vilket som helst Unreal-baserat spel (UT3 borde funka bra). Finns säkert flera. Kuben i ATI Tool är också ett mycket bra test för grafikkortet.

I ditt fall skulle jag först och främst se över kylningen på CPU och moderkort. Nätagget har du ju inte kollat heller. BIOS-inställningar osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Då är även Super Pi ett bra stabilitestest