Feldesignat tangentbord försenar Dell-datorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Feldesignat tangentbord försenar Dell-datorer

Alla som köper mycket datorhårdvara har säkert råkat ut för defekta produkter. Mindre ovanligt, men fortfarande inte så ovanligt som det borde, är produkter med olika designfel. Vissa designfel är mer uppenbara än andra och när de mer iögonfallande missarna dyker upp på marknaden blir det lätt pinsamt för tillverkaren.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2007

På min FS XA1526 sitter shiftknappen upp och ner:P

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2007

"FAIL" haha
Måste vara riktigt jobbigt att skriva på det tangentbordet^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Roligt, men kostsamt.

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2008

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Dagens dell, haha!

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Apr 2008

Jag ser inte felet!

Är det shift-knappen som är för stor eller?

spröd trosa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av legendenG
Jag ser inte felet!

Är det shift-knappen som är för stor eller?

Shift tangenten är för stor ja, vilket gör att raden med ZXC... tangenterna är förskjutna ett steg till höger. Om man skriver på ren känsla utan att titta på tangentbordet kommer du att trycka på C när du vill skriva V osv.

Rigg: Raijintek Thetis | Corsair 550VX | Asus Z97-A | Intel i7 4790K | Kingston HyperX Fury, 16 GB | nVidia Geforce GTX 1060 | Intel X25-M G2 | SB X-Fi Xtreme Music Laptop: MacBook Air 13 Mid 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Någon på dell missade ett led i testningen

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

*BORT*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

Ska ju vara Dell att göra en sån dundertabbe.

http://www.engadget.com/2007/09/04/the-fun-never-ends-another...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2004

Haha, FAIL! I lol'd

-: Crestron :-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BIOS
Registrerad
Sep 2007

Haha, kul!

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Ja, klantigt värre. Och "FAIL" var som sockret på kanelbullen...

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Va.. FAIL är ju just något som inte skulle vara jobbigt att skriva

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Shises!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2007

Företaget Alina System verkar bara få hem fel produkter av Logitech då jag känner 3 st som köpt tangentbord där som haft 3 eller mer av samma tangent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Måste vara grymt jobbigt att skiva på det där tangentbordet Och det blir nog en kostsam historia också =/

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Problemet är att vänster shift är för lång vilket gör att tangentraden ZXC är förflyttad ett steg åt höger. På vanliga tangentbord är Z-tangenten under A-tangenten men på Dells feldesignade tangentbord är layouten förskjuten och svår att använda.

öhm.. vaddå "för lång"? den sitter exakt som den gör på mitt tangentbord, både relativt shift sett och faktiskt. problemet verkar snarare "bara" vara att de sorterat dem fel och fluttat en annan tangent i röran.

Citat:

Har du råkat köpa hårdvara med stora designmissar?

köpte en dator utrustad med Windows XP SP1 en gång. det var fö också en Dell.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2007

hahah! Dell, vad hade man väntat sig

AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte GA-78LMT - EVGA GTX 680

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Varför hånar ni dell så mycket? Detta hade kunnat hända vilken tillverkare som helst?

Jag vet att deras stationära datorer är lite ökända här på forumet men något fel är det ju inte på dem?

Deras laptops dock, de är enligt mig några av de bästa på marknaden efter IBM's thinkpad. Billiga, bra kvalitet och en service som nästan ingen annan klår.

Rigg: Raijintek Thetis | Corsair 550VX | Asus Z97-A | Intel i7 4790K | Kingston HyperX Fury, 16 GB | nVidia Geforce GTX 1060 | Intel X25-M G2 | SB X-Fi Xtreme Music Laptop: MacBook Air 13 Mid 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Varför hånar ni dell så mycket? Detta hade kunnat hända vilken tillverkare som helst?

Jag vet att deras stationära datorer är lite ökända här på forumet men något fel är det ju inte på dem?

Deras laptops dock, de är enligt mig några av de bästa på marknaden efter IBM's thinkpad. Billiga, bra kvalitet och en service som nästan ingen annan klår.

Hemmaamatörklockargamers har en fobi mot Dell/HP/IBM.

Jag skulle aldrig vilja ha en hemmabyggd laptop, och ser inget fel med deras datorer idag.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Har en antik Dell Optiplex GX1 brevid mig, jävlar vad den har missar här och var... allt är värmereleterat

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001

Jag sitter på en Latitude D420 och före det ägde jag en X300. Dell gör utmärkat laptops enligt mig. Och supporten är fortfarande skitbra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Jag har bara bra erfarenheter av DELL!

Jag har köpt in 1 Inspiron 9100, 3 st XPS M170. 3 st Axim x50v och slutligen 2 st XPS M1330 och dom har varit grymt driftsäkra och av bra kvalle.

Av alla inköpta grejer har jag själv kört Aximen, 9100, XPS M170 och M1330 och när det gäller bärbara är Dell lätt förstavalet. Mycket för pengarna, bra konfigurationsmöjligheter och sjukt bra servicealternativ...det finns inga som mäter sig med Dell när det handlar om såna saker. Vi var på väg att införskaffa Sony SZ-serien men det gick bort dels för att man voidar garantin när man byter hårddisk och dom har inget lokalt servicecenter utan skickar allt till Holland....bra jobbat.

Visst 9100:an var väl inget höjdarmodell men den gjorde vad den skulle. Tyvärr så låter den som ett jävla flygplan och ännu mer när det är fullt av damm i systemet. Menmen, ett samtal till Dell och dagen efter kom en snubbe och bytte alla fläktar, "kylsystemet" (den långa kanalen) och några andra grejer...

När det kommer till prestandamaskiner laptop-stylee så finns bara ett alternativ om man fortfarande vill ha svensk garanti och det är Dell.

[size="1"]Chieftec Miditower Dragon | Epox 8K5A2+ | XP2100@(1900)
80 Gb WD | 256DDR | POV Ti4200XP 128MB[/size]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Sverige
Registrerad
Dec 2002

I riktig Sweclockers anda säger jag "Gör om, Gör rätt!".

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
öhm.. vaddå "för lång"? den sitter exakt som den gör på mitt tangentbord, både relativt shift sett och faktiskt. problemet verkar snarare "bara" vara att de sorterat dem fel och fluttat en annan tangent i röran.

köpte en dator utrustad med Windows XP SP1 en gång. det var fö också en Dell.

Jo de har placerat tangenterna fel.
Kolla på bilden av hela tangentbordet, det ska vara likt våra svenska med smal vänster-shift och bred höger-shift.
Jag ser på t.ex. Dell-laptopen i nyheten (som inte är av samma modell ens som är påverkade av problemet) att det finns annan layout där pipe och black-slash sitter och tar upp plats för enter-tangenten. Men den är inte ens av samma storlek som de små så de lär inte ha placerat den fel utan helt enkelt designat tangentbordet fel.

http://www.flickr.com/photos/jacobgordon/2455766539/

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo de har placerat tangenterna fel.
Kolla på bilden av hela tangentbordet, det ska vara likt våra svenska med smal vänster-shift och bred höger-shift.

Jag ser på t.ex. Dell-laptopen i nyheten (som inte är av samma modell ens som är påverkade av problemet) att det finns annan layout där pipe och black-slash sitter och tar upp plats för enter-tangenten. Men den är inte ens av samma storlek som de små så de lär inte ha placerat den fel utan helt enkelt designat tangentbordet fel.

http://www.flickr.com/photos/jacobgordon/2455766539/

ah, men det beror nog ändå inte på att shift är för lång som det står i nyheten. mitt ser exakt likadant ut. (iof har jag även bredare vänster än höger shift också på mitt udda bord så man vet aldrig..)

ja där stod det iof att knapparna är felmappade också, (eller ja, det är ju rätt egentligen då) jag tror ledd av det som står i tråden och det du säger att förvirring kan ha uppståt snarare av hur skillnaden mellan hur entertangentens utformning ser ut på olika sidor vattnet.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

De flesta "vanliga" tangentbord har ju "<,>,|"-knappen mellan shift och Z, utan att för dens skull inte ha Z under A.... vilket liksom är minimum för touch typing.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|