Kampanj mot piratkopiering till skolbarn

Permalänk
Melding Plague

Kampanj mot piratkopiering till skolbarn

Organisationen Childnet som är backad av flera skivbolag har dragit igång en kampanj för att öka barnens säkerhet på internet. Childnet kommer att dela ut en liten guide till skolor och universitet i flera olika länder som varnar om riskerna med piratkopiering.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge upp någon jävla gång, detta vara något av det messigaste jag har läst.

Permalänk

Patetiskt försök till hjärntvätt och indoktrinering.

Borde finnas andra riktiga brott att föreläsa om och förebygga t ex pedofili, våldtäkter, missbruk på ett pedagogiskt plan passande mindre barn. Å andra sidan så genererar det väl inte lika mycket pengar som musik, film, spel och underhållning.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Testpilot

"Guiden skriver att fildelning är olagligt, kan leda till datorvirus och att privata filer kan delas av misstag. Guiden beskriver även att elevens föräldrar kan råka illa ut."

Skrämseltaktik FTW

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

HAHA! Fan vilken skön hjälte "Capten Copyright"! lol...

Men dom har ju rätt om riskerna, ens föräldrar KAN råka illa ut, man KAN få virus och man KAN råka dela ut sin Home/Mina Dokument mapp. Om man är riktigt dålig Sen att det här ska göras på skoltid är jag starkt negativ till, mina ungar ska lära sig riktiga saker i skolan, inte lyssna på sån här skitpropaganda.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt läskigt faktist... Känns som "child" står för barn under 12 års ålder
vilket betyder bl.a att dom antagligen gör reklam till barn. Gillar verkligen inte när dom försöker påvärka så små utan dom bör istället fokusera på föräldrar i så tidigt stadie i livet.

Personligen så tror jag att det är från 13 år och uppåt det laddas mest musik via nätet och att barn under 13 inte är direkt stora konsumenter som bör påvärkas att köpa saker. Tycker att det här borde vara olagligt.

Permalänk

Har svårt att tro att det skulle funka, tror mer på att man helt enkelt upplyser ungarna om att man kan piratkopiera och få tag på saker gratis.. =D

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ganska vidrigt faktiskt.

Det är upp till föräldrarna att säga till om sådana saker.

Skolor ger mycket information från tex. Miljöverket, och andra VERK. Alltså inte någon VINST drivande förening (eller vad fan man kan kalla IFPI för). Faran är bara en sak, att de tjänar lite mindre pengar..

Kanske OPEC skulle komma in och lära hur bra Olja är? Eller varför inte låta elbolagen komma in och säga att Ljus är bra för själen???

Detta borde stoppas.

Jag skulle vägra detta och hoppas det aldrig kommer till Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Patetiskt försök till hjärntvätt och indoktrinering.

Borde finnas andra riktiga brott att föreläsa om och förebygga t ex pedofili, våldtäkter, missbruk på ett pedagogiskt plan passande mindre barn. Å andra sidan så genererar det väl inte lika mycket pengar som musik, film, spel och underhållning.

Ja, det är lika mycket hjärntvätt som att undervisa om knark för skolbarn... Vilket inte heller är hjärntvätt. Domedagen kommer inte hända nästa fredag, jag lovar! Ta det lite lugnt nu och ät en kaka eller nått.
Sedan är det väl mindre troligt att privata medieorganisationer skulle satsa pengar på att förebygga missbruk och våldtäkter. Det är inte dessa områden de tjänar pengar på. Fast, det är klart att man kan ju klandra företag för att de vill tjäna pengar... hmmm... det tänkte jag ju inte på.

Sedan har jag väl personligen lite emot detta också, men jag håller absolut inte med om det du skriver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en kanonidé

Barn måste få lära sig vad som är rätt och fel.. man lär dom det i skolan.
Det är enligt lag fel att fildela, då är det viktigt att barnen lär sig att om de fildelar så kan detta medföra konsekvenser.

Självklart skall vi lära våra barn att inte bryta lagen.
Spelar ingen roll om alla andra fildelar, det är ändå fel enligt lag.

Permalänk
Medlem

Så länge informationen är saklig och korrekt så ser jag inga hinder för det.

Permalänk
Medlem

Det är rätt att barnen i skolan lär sig vilka lagar och regler som gäller i samhället men det ska ju då vara en del av den normala undervisningen och inte skötas via en reklamkampanj.

Vår lärare i datorteknik på gymnasiet (i andra halvan av 1980-talet) propagerade att det är fel att kopiera programvaror (redan då bytte vi disketter och kasettband med program och spel). Han hade ju faktiskt en poäng i att vi skulle lära oss programmering och och i framtiden kanske jobba med det och få betalt för våra alster och då är det moraliskt fel att kopiera program som andra lagt ner massa tid på utan att ge dem betalt för detta.

Sedan att vi ändå struntade i detta är en annan sak...

Permalänk
Medlem

nää.. självklart skall det inte ske någon propaganda.
Det skall talas om att det finns risker och konsekvenser med att fildela.

Många barn och människor i vårt samhälle har tagit för givet att fildelning är lagligt eftersom alla gör det.

Om vi lär våra barn att saker som fildelning är lagligt om alla andra gör det så tycker jag vi underminerar behovet av en lag.

Vi skall lära dom att lagen har betydelse och att det är viktigt att respeltera den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Så länge informationen är saklig och korrekt så ser jag inga hinder för det.

Det kan den säkert mycket väl vara. Inom den ramen får det plats ganska mycket vinkling dock. Alltså man ser detta från endast ett perspektiv. Och det finns ju ganska stor risk/chans att det kommer bli just så. Det finns förmodligen inte något större intresse från sponsorerna att ge ut en objektiv sanning där man belyser för/nackdelar för både industrin och privatpersonen som tankar gratis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Jag tycker det är en kanonidé

Barn måste få lära sig vad som är rätt och fel.. man lär dom det i skolan.
Det är enligt lag fel att fildela, då är det viktigt att barnen lär sig att om de fildelar så kan detta medföra konsekvenser.

Självklart skall vi lära våra barn att inte bryta lagen.
Spelar ingen roll om alla andra fildelar, det är ändå fel enligt lag.

Kanske skulle läsa svensk lag då.. det är inte olagligt att fildela, i själva verket kan du inte använda internet utan det i princip idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Jag tycker det är en kanonidé

Barn måste få lära sig vad som är rätt och fel.. man lär dom det i skolan.
Det är enligt lag fel att fildela, då är det viktigt att barnen lär sig att om de fildelar så kan detta medföra konsekvenser.

Självklart skall vi lära våra barn att inte bryta lagen.
Spelar ingen roll om alla andra fildelar, det är ändå fel enligt lag.

Nej, vi ska lära våra barn att tänka själv och dra egna slutsatser. Samhället skulle inte vara alltför trevligt om alla blint följde knasigheterna politikerna får för sig att skriva in i lagboken.

Permalänk
Medlem

Det här vill inte jag att mina skattepengar går till, skam om detta kommer till Sverige. När färre och färre blir behöriga till tom gymnasiet så ska vi inte göra det hela ännu värre genom att ytterligar skära ned på ämnesdedikerade timmar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

"IFPI har nyligen bytit taktik från att stämma privata internetanvändare till att utmana internetleverantörer i domstol. "

Jag tror att dom har bytt taktik~

Skitbra att dom försöker motverka piratkopieringen.
Men det lär inte hjälpa. Och om det gör det är det bara en marginell skillnad.

Speciellt om föräldrarna förbjuder sina barn att ladda ner så kommer risken att dom börjar att öka ^^

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musta_jokeri
"IFPI har nyligen bytit taktik från att stämma privata internetanvändare till att utmana internetleverantörer i domstol. "

Jag tror att dom har bytt taktik~

Skitbra att dom försöker motverka piratkopieringen.
Men det lär inte hjälpa. Och om det gör det är det bara en marginell skillnad.

Speciellt om föräldrarna förbjuder sina barn att ladda ner så kommer risken att dom börjar att öka ^^

Sugen på att bli korrekturläsare?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, bla bla bla

Ämnet handlar väl om vad som är brottsligt och inte. Om man nu antar att fildelning är ett brott i sig så menar jag på att det finns skadligare brott för samhället än just fildelning och att något girigt mediabolag tjänar lite mindre på sina produkter.

En fildelning orsakar inte direkta familje/person tragedier som i slutändan drabbar samhället såsom t ex narkotika/alkohol/spel missbruk. Kom inte och säg att en taskig barndom inte leder till att många unga väljer alltför många gånger den enda alternativa vägen ur sina problem som är kriminalitet och då får samhället (du) betala.

Då skulle man kunna satsa krutet på att stävja att dessa ungdomar går samma öde till mötes som sina föräldrar som sitter hemma o super eller knarkar. Ge dom den uppmärksamheten och stödet som dom kanske inte får annars.

Vad vill du helst bli drabbad av? En fildelare eller våldsman?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Ämnet handlar väl om vad som är brottsligt och inte. Om man nu antar att fildelning är ett brott i sig så menar jag på att det finns skadligare brott för samhället än just fildelning och att något girigt mediabolag tjänar lite mindre på sina produkter.

En fildelning orsakar inte direkta familje/person tragedier som i slutändan drabbar samhället såsom t ex narkotika/alkohol/spel missbruk. Kom inte och säg att en taskig barndom inte leder till att många unga väljer alltför många gånger den enda alternativa vägen ur sina problem som är kriminalitet och då får samhället (du) betala.

Då skulle man kunna satsa krutet på att stävja att dessa ungdomar går samma öde till mötes som sina föräldrar som sitter hemma o super eller knarkar. Ge dom den uppmärksamheten och stödet som dom kanske inte får annars.

Vad vill du helst bli drabbad av? En fildelare eller våldsman?

Du har rätt i mycket av det du säger, men om du läser hela artikeln noggrant så ser du att det inte är skattebetalare som skulle stå för denna undervisning, utan privata företag. Så dessa pengar skulle hur som helst inte användas till att bekämpa droger eller våldtäkter.

För övrigt var detta inlägg från dig mer genomtänk än det första som gav min reaktion. Men det fattas fortfarande en förklaring hur privata företags satsningar skall användas till allmän brotssbekämpning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Vår lärare i datorteknik på gymnasiet (i andra halvan av 1980-talet) propagerade att det är fel att kopiera programvaror (redan då bytte vi disketter och kasettband med program och spel). Han hade ju faktiskt en poäng i att vi skulle lära oss programmering och och i framtiden kanske jobba med det och få betalt för våra alster och då är det moraliskt fel att kopiera program som andra lagt ner massa tid på utan att ge dem betalt för detta.

Sedan att vi ändå struntade i detta är en annan sak...

Och... även fast han sa det, och även fast ni kopierade, gick det att tjäna pengar på programmering?? jo, det är samma med musiken.. i alla dagar har man försökt hindra en utveckling och istället tjänas det ändå bara mer och mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Jag tycker det är en kanonidé

Barn måste få lära sig vad som är rätt och fel.. man lär dom det i skolan.
Det är enligt lag fel att fildela, då är det viktigt att barnen lär sig att om de fildelar så kan detta medföra konsekvenser.

Självklart skall vi lära våra barn att inte bryta lagen.
Spelar ingen roll om alla andra fildelar, det är ändå fel enligt lag.

De får gärna lära sig rätt och fel, eller etik och moral. Men fildelning är INTE olagligt. Det är många tjänster, och patchar som laddas och sprida SNABBAST genom torrents tex. Så att säga att det är olagligt har man nog redan hunnit bli hjärntvättat så det räcker.

Man skall låta barn vara barn hörde jag när jag var liten. Då, och kanske ENDAST då får man göra lite "hyss" och bus. Idag skall man lära oss att betala redan innan man är född. Wow.. att folk går på det är ju det konstiga.

Jag menar det är ju inte objektivt och det är DET en skola borde vara. Om inte annat borde skolan visa hur många miljoner en person tjänar på en låt etc. och hur mycket i % av deras pengar har gått till något bra. Eller varför inte den normala sosse läran, "Hur många år måste du jobba för att tjäna ihop till Puff diddys fälgar?"

Ser ni hur löljigt det blir? Blanda inte Skola med pengar och propaganda.
Ta barnen ut i skogen, fältet och försök att få de att tänka så här "spelar ingen roll hur mycket gratis musik och film det finns, jag tänker ändå spela boll för FAN!!!"

Permalänk

Detta var sjukt

Permalänk

Ungefär som att socialdemokraterna eller moderaterna skulle bekosta böcker för elever där man läser om politik, tror inte ens det skulle varit lagligt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

wasabi:
Ordklyveri är sällan uppskattat. Fildelning är såklart lagligt, det har du såklart rätt i, men du förstår säkert också att olofd menar illegal fildelning. Alltså olaglig kopiering av upphovsrätsskyddat material. och det ÄR olagligt.

Sedan håller jag med dig om att barn skall få vara barn och att skolan inte skall vara annat än objektiv. Helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Du har rätt i ... .

Tack. Du verkar vettig. Måste erkänna att jag inte läste artikeln så noggrant iom att jag hade en "ståndpunkt" klar redan vid rubriken.

En idé skulle kunna vara att företagen börjar att satsa på såna ändamål och gräver ner stridsyxan mot ungdomarna som ju ändå kommer att styra världen så småningom. Det finns andra sätt att synas mot samhället än med skrämseltaktiker som ju ändå är fruktlösa. Känns som att dom kör med helt fel taktik imho.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Captain Copyright? Det verkar ju rikta sig på förskolan och inte skolan. Men dagens skolbarn kanske diggar sånt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra idé.

Fast jag tror inte det kommer hjälpa ett dugg.

Permalänk
Medlem

Men herregud. Ni vet ju att jag menade FILDELNING AV KOPIERINGSSKYDDAT MATERIAL.

Självklart är inte all fildelning olaglig, då skulle man inte kunna gå in på en enda sida utan att begå brott, då fildelning är vad internet är byggt utav.

Fildelning utav Copyrightat material är olagligt och det bör barn lära sig.

Säger ni att man inte skall följa lagen?
Det tycker jag man skall göra, jag vill inte leva i ett anarkistiskt samhälle.
Vi skall följa vårt lands lagar.
Blundar vi blint mot detta så innebär det ju att man inte tror på demokrati.

Så vakta era tungor.

Självklart skall barn få lära sig att följa lagen
och i ett fall som fildelning (Av copyr) är det extra viktigt att dom får reda på att det faktiskt är ett brott i vårt samhälle.

Sedan är det självklart upp till varje barn att själva bilda sig en uppfattning om hur dom vill leva sina liv. Ingen propaganda, utan bara fakta
är en självklarhet i mina öron.

Ni måste ju hålla med om att detta om fildelning är rätt/fel är en svår fråga och för att ett barn inte skall behöva utsättas för konsekvenser så är det viktigt att de vet hur vårt samhälle (och Lag) ser på detta.

Permalänk

Hjärntvätt ska börjas tidigt som man säger.