Nollställa ip, nätmask på linuxservern - hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2005

Nollställa ip, nätmask på linuxservern - hur?

Såg precis att jag har olika nätmask på min WS och server vilket jag antar är orsaken till att jag har så dålig överföringshastighet via min ftp. Den maxar bara min linas maximala hastighet och inte det lokala nätverket. Jag använder bredbandsswitch från bbb.

Jag kommer ihåg att jag nollställde ip och nätmask en gång genom att radera allt i två filer någonstans i min server. Är det någon som vet vad jag talar om så ge mig svar tack! Måste veta att det fungerar innan jag åker till jobbet! (21:00!!)

| Chieftech Mesh | Asus x38 Maximus Formula | Intel e8200 2.67@3.44 | PowerColor 5850 1GB | 4*1 Crucial 8500 | Corsair SSD 120GB, WD 750GB| Creative XtremeGamer X-fi // Arcam rPAC + Beyerdynamic DT990 | HP w2207h |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003

/etc/network/interfaces

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2005

hmm den såg inte ut som jag minns den

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface auto eth0 iface eth0 inet dhcp

Det var massor med text, ipadresser, nätmasker osv. Kan jag nollställa det via denna filen?

| Chieftech Mesh | Asus x38 Maximus Formula | Intel e8200 2.67@3.44 | PowerColor 5850 1GB | 4*1 Crucial 8500 | Corsair SSD 120GB, WD 750GB| Creative XtremeGamer X-fi // Arcam rPAC + Beyerdynamic DT990 | HP w2207h |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Det låter som om du använder publika ip-adresser från bredbandsbolaget, och då ska du absolut inte röra nätmasken. Gör du detta kommer du få problem med att nå andra nät.

Du har rätt i att den dåliga hastigheten troligvis beror på att datorerna ligger på olika subnät och därmed går via BBBs switchar. Detta löses enklast genom att du tilldelar nätverkskorten ytterligare ett ipnummer i en privat serie. Detta är enkelt gjort på linux-maskiner, har du windows så krävs att du ändrar i registret.