AMD hoppar över åtta kärnor – siktar på tolv

Permalänk
Melding Plague

AMD hoppar över åtta kärnor – siktar på tolv

Världens näst största processortillverkare AMD meddelar att de inte kommer att tillverka några processorer med åtta kärnor. Istället storsatsar företaget på att hoppa direkt till tolv kärnor – på en enda processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tack till Anders Nyberg för tipset!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

12 kärnor?

Känns som jag har riktigt mycket användning av 12 kärnor

Permalänk
Avstängd

Men nu får dom väl ge sig? 12 tjärnor?

Permalänk
Medlem

Men hallå? Varianten med 12-kärnor är ju ändå till för servrar. Men i vilket fall som helst så kommer det ju bli fler och fler kärnor i framtiden för annars kommer vi ju bara stå stilla i prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Känns på nåt sätt rätt logiskt. 3/4 kärna 1/4 extra mojjs.
1/2 kärna + 1/2 extra mojjs verkar oproportionerligt.

Detta baserar jag helt och hållet på djupgående vetenskap.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tror detta kommer bli väldigt uppskattat av professionella användare dock undrar jag hur de ska lyckas hantera strömförbrukningen med 45 nm teknik, kommer inte bli lätt. Processor kommer dra över 200W load och vattenkylning eller värre blir ett måste.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Då måste ju även mjukvarutillverkarna anpassa sig till verkligheten....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Patetiskt, fixa en cpu med 2 eller 4 kärnor först som presterar vättigt först. Att försöka sig på ett sådant stor steg kommer bara leda till enorma utvecklings kostnader, och sedan kommer den troligtvis va för dyr så ingen kommer köpa den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Men nu får dom väl ge sig? 12 tjärnor?

Vad förväntade du dig? Tillbaka till single-core?
Tycker att det är bra att tekniken går raskt framåt, med mer kraft och allt effektivare maskiner så är det spännande att se vad framtiden kan föra med sig rent användarmässigt.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.152201
Forrester Research tror att det kommer komma 64 kärniga processorer redan år 2012.

Det kanske låter extremt, men även om vi kommer till halva det, 32 kärnor så är det väldigt imponerande på 4 år. När jag gör lite mer med min dator så brukar jag ha 300 trådar, mindre arbete ca 200 trådar. I framtiden kanske vi har en processorkärna för varje tråd. Ska bli härligt att testköra AMDs V12a

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Patetiskt, fixa en cpu med 2 eller 4 kärnor först som presterar vättigt först. Att försöka sig på ett sådant stor steg kommer bara leda till enorma utvecklings kostnader, och sedan kommer den troligtvis va för dyr så ingen kommer köpa den.

Tro't eller ej, men den här processorn är inte tänkt för dig.

Permalänk

Hah ;D vem röstade fler än 4? Btw öh vilken proccessor är det?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Vad förväntade du dig? Tillbaka till single-core?
Tycker att det är bra att tekniken går raskt framåt, med mer kraft och allt effektivare maskiner så är det spännande att se vad framtiden kan föra med sig rent användarmässigt.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.152201
Forrester Research tror att det kommer komma 64 kärniga processorer redan år 2012.

Det kanske låter extremt, men även om vi kommer till halva det, 32 kärnor så är det väldigt imponerande på 4 år. När jag gör lite mer med min dator så brukar jag ha 300 trådar, mindre arbete ca 200 trådar. I framtiden kanske vi har en processorkärna för varje tråd. Ska bli härligt att testköra AMDs V12a

Du säger att det är bra med flera kärnor.
Håller med på den punkten.
MEN.
Säg då program idag som kan använda alla kärnors kraft fullt ut?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra av AMD att satsa lite. Nu visar AMD att dom verkligen ska vara kvar i leken,Vilket även borde sätta press på Intels produktion och tillverkning på flerkärnika processorer lite mer.

GO AMD!!

Mvh Kjm

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

"Säg då program idag som kan använda alla kärnors kraft fullt ut?"

Är ju det största problemet, men det är knappast AMD:s fel. Tvinga fram utvecklingen, fasa ut single (väl redan gjort) och även dual på sikt.

Potententialen är enorm, om bara några skulle vara vänliga att använda den. Spelutvecklare kunde ta första steget, där bryts väl fortfarande mest mark först...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Hah ;D vem röstade fler än 4? Btw öh vilken proccessor är det?

Antagligen dubbla quadcore.

Dom säger att dom nöjer sig med 6 kärnor till konsumenter och 12 till servrar, vilket verkar vettigt med tanke på att få program drar nytta av fyra i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Antagligen dubbla quadcore.

Dom säger att dom nöjer sig med 6 kärnor till konsumenter och 12 till servrar, vilket verkar vettigt med tanke på att få program drar nytta av fyra i dag.

Hm dubbla quads ser jag en skulltrail framför mej ?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Känns på nåt sätt rätt logiskt. 3/4 kärna 1/4 extra mojjs.
1/2 kärna + 1/2 extra mojjs verkar oproportionerligt.

Detta baserar jag helt och hållet på djupgående vetenskap.

Alltså du får gärna utveckla. Hur menar du? Jag är nyfiken, det är därför jag frågar. Varför är det ena logiskt? varför är det andra oproportionerligt? Vilken djupgående vetenskap (någon referens så jag kan läsa och lära?)?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Folk missar det där med Server igen. 12Kärnor är väldigt bra för servermarknaden. Sen är 6 kärnor overkill det också, maxar mina 2 kärnor ibland men det är väldigt sällan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

frågan blir väl hur den kommer att prestera, in med lite mera cachminne så intel känner sig hotade även på den punkten:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Du säger att det är bra med flera kärnor.
Håller med på den punkten.
MEN.
Säg då program idag som kan använda alla kärnors kraft fullt ut?

Du behöver inte ha ett program som drar nytta av alla, du kan ha fler program som använder någon kärna var. Stöd för flera kärnor växer och det är 2 år kvar tills dessa 12-kärninga/6-kärniga kommer. Jag har inga som helst problem att maxa mina 2 kärnor jag har nu utan att spela/använda allt för krävande program.

Permalänk
Medlem

Nej ingen skulltrail.
En Mac Pro

För er som inte vet har nämligen Apple haft datorer med 8 kärnor i 2 år nu.
Man kan säga att PC ligger en bra bit efter Apple idag..

Jag har:
Mac Pro
8 core @ 3.2ghz
16gb ram
8tb lagring
9800gx2

Så ser väl era datorer ut om 4 år.
Gå över till Apple kära män&kvinnor

OCH JA, man kan köra Vista Native på den
så jag tror inte så många spöar mina crysis score..
Läs på om era mackunskaper och konvertera

Permalänk
Medlem

olofd: Jag har också Mac Pro. Jag älskar den och har ett 8800GT till den.

Men, med det där grafikkortet så måste du stänga av din MP, ta ut kortet, stoppa in ett OSX-kompatibelt för att kunna Boota OSX.

Om du nu inte använder OSX så är det ganska onödigt att köpa en Mac. PC-hårdvara _är_ billigare. Det kan jag säga även som inbiten Mac-nörd
Sedan har ju Mac Pro inte stöd för SLI.

Nice setup, men lite overkill för spel. Låter som att du är ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Du säger att det är bra med flera kärnor.
Håller med på den punkten.
MEN.
Säg då program idag som kan använda alla kärnors kraft fullt ut?

Inte många. men det var det inte när första Dual-Core kom heller..

Först kommer hårdvaran, sedan kommer mjukvaran.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Nej ingen skulltrail.
En Mac Pro

För er som inte vet har nämligen Apple haft datorer med 8 kärnor i 2 år nu.
Man kan säga att PC ligger en bra bit efter Apple idag..

Jag har:
Mac Pro
8 core @ 3.2ghz
16gb ram
8tb lagring
9800gx2

Så ser väl era datorer ut om 4 år.
Gå över till Apple kära män&kvinnor

OCH JA, man kan köra Vista Native på den
så jag tror inte så många spöar mina crysis score..
Läs på om era mackunskaper och konvertera

Någon ska ju ha störst e-penis.

Permalänk
Avstängd

Kunde ju först och främst släppa i alla fall 1 cpu som kan mäta sej med intels cpu nu? istället för att satsa på 12/24/80000 kärnor liksom!

Permalänk
Medlem

Den kommer släppas till serversegmentet där antal cores aldrig kan bli en överdrift.

olofd: Mac har aldrig haft någon chans mot PC

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Tro't eller ej, men den här processorn är inte tänkt för dig.

Nej det menar du inte...

Permalänk
Medlem

HAHA 1 Intel kärna = 100 AMD känor!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk

frågan man ska ställa sig är om AMD fortfarande finns som det 'stora' företaget 2010 ? och hur mycket marknad de har kvar innan intel tar över. men det kanske blir så pass att inten tvingas dela på sig. hade varit bra o få upp mer aktörer i jakten på Starka mhz och Ghz

Visa signatur

I am Extrazz.