AMD hoppar över åtta kärnor – siktar på tolv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ownage
...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med optimeringen som Sony gjort med sin PlayStation för att alla spel som släpps/har släppts till PS3 än är långt ifrån optimala med maskinen och utnyttjar inte all kraft... men vi kommer dit.
Vad beträffar varför, så kan man ju inte öka klockfrekvensen hur mycket som helst. Eftersom tekniken måste gå framåt så är det denna riktning vi måste ta. Men precis som Nvidia har sagt så börjar vi nå vad vi vill med processorer, det är andra delar av datorn som fortfarande har massor kvar att utveckla som ex. grafikkort och hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
...

Apple är bland de största om inte den största dator försäljaren och de vinner marknadsandelar på senare år. Men man märker inte det för att det är alla windows pc burkar vs apple, så även om apple säljer 3 gånger mer än Dell så är det fortfarande mycket färre Mac än windows PC...
Och ja märket har varit svagt förut, men bara blivit starkare och starkare fortune 500 har rankat Apple någonstans i toppen bland de starkaste varumärkena (före microsoft) och det är överraskande, eller hur?

Det är Intel som gör processorerna i Mac och Mac Pro har Intel Xeon processorer 2 st 4-kärniga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
...

Rätt, Xerox var först med både musen och GUI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
...

Less is more? Kanske det dummaste man kan säga i ett prestandatörstigt forum. Så du har hellre 3.0 GHz Core 2 Duo än en 2,0 GHz hexacore från AMD? Klockfrekvensen spelar mindre roll ifall du har program som kan utnyttja alla kärnorna korrekt, eller bara har många bollar i luften.
AMD gör prisvärda och dugliga processorer, man ska inte vara märkestrogen som det ser ut nu så håller AMD på att dö, vilket rent ut sagt suger för oss konsumenter...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk

"Det är Intel som gör processorerna i Mac och Mac Pro har Intel Xeon processorer 2 st 4-kärniga"

Tack, men vad har det med ämnet att göra egentligen? Förutom att Apple kanske skulle kursat utan PC och därmed Intel..?

Om nu Apple är så bra så borde dom bevisat det när det betydde något.

No offence.

Edit: Usch, ikväll är jag barsk...

Permalänk

En sak som jag funderar över är om det finns stöd för 6 kärnor i något program, eller ens OS i dagsläget?, visserligen brukar ju hårdvaran komma föra mjukvaran på många fronter, men är det verkligen så svårt att göra mjukvara som automatiskt delar upp trådarna så att kärnorna arbetar optimalt? Och skulle inte detta kunna vara någonting för operativ systemet att göra?. Ifall det gick att göra så borde det väll vara en utvecklares dröm, att aldrig behöva bry sig om hur många kärnor klienterna har..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det finns bilar med fyra motorer, men de går inte snabbt för det!

Ja men det är inte samma sak! har testat redigera film med min p4 3.0ghz och med min amd 5000+ amd vinner lätt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Vadå?
om du hade läst några inlägg före mitt hade du sett att en frågade om det fanns datorer med fler än 4 kärnor.
Då skrev jag vad apple hade att erbjuda.
Sedan skrev jag min åsikt, jag har haft en dator med 8 kärnor i 3.2 ghz i ett halvår nu som jag (Mitt företag) köpte för 24.000:- (utan minne och hdd).. kan inte hitta något alternativ inom pcvärlden...

Nej, det är klart, om du tittar in i tunnel som heter Apple så lär du aldrig se någon annan leverantör. Jag har sett datorer där de kör dubbla quadcores med både Linux och Windows på ungefär lika länge, iofs. allihopa rackdatorer, men det säger ju sig självt att det går lika bra (tom. enklare) att slänga in dom i ett towerchassi, så många lär ju gjort det.

Citat:

Jag är inte fanatiker.. gillar PC också.. har massor av maskiner.. Den jag sitter vid nu är en hemmabygd pc t.e.x.. den är kanon.. men efterom macen kan köra alla operativsystem helt native och klokrent.. den var billigare (MYCKET) än en lika snabb dell och den är snyggare så sa jag att apple ligger före pc när det gäller kärnor och hastigheter..

Dom erbjuder en konsumentdator med 8 kärnor för 22.000:- vart får du det annars?
Från OEM

Det är inte så märkligt om inga andra plattformar än Mac ska köra OSX, det är ju delvis det som är Apples affärside? Men det går faktiskt att se till med lite enkla medel så det sparkar igång på de flesta andra burkar, om nu det är ett måste.
Om det är en bra idé alla gånger är en annan sak.

Jag ska dock berätta en hemlighet för dig: Mac är PC, hårdvarumässigt.

Visst, Apple väljer ut vissa komponenter som de bakar in i ett paket vilket de garanterar och supportar, och de gör det bra på många sätt. Men om skalar bort den vita plasten, den hypade marnadsföringen och det "exklusiva" OSX så är det inte revolutionerande maskiner.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd

Läs på om era mackunskaper och konvertera

Du inser ju inte ens att du har 2 quad core....och inte EN 8 kärnig CPU, eller att mac är en PC hårdvarumässigt som alla andra också påpekar.

Kan du inte utveckla i vilka områden "PC" ligger efter mac hårdvarumässigt och inte har nån motsvarighet?(om du nu anser att mac inte är en Pc hårdvarumässigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior

Jag ska dock berätta en hemlighet för dig: Mac är PC, hårdvarumässigt.

Shit, visse inte att det var hemligt, det har jag vetat sedan jag köpte den.
Datorn har dock 8 kärnor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_One
Du inser ju inte ens att du har 2 quad core....och inte EN 8 kärnig CPU, eller att mac är en PC hårdvarumässigt som alla andra också påpekar.

Ja, jag vet att MAC ÄR EN PC, varför skall man ordhugga i trådar fattar inte det?
Trodde ni fattde vad jag menade.. blir det bättre om jag skiljer det åt med:
Datordelar som är EFI kompatibla och datordelar som kör BIOS??

Mac och Pc, brukar de flesta fatta... men om ni skall ordhugga... Då är min PSP också en PC då.. det är lite av en Personal Computer de me..

Varför Ordhugga.. Det ger bara oseriöst intrygg.. att man inte har något annat att komma med..

JA, MAC PRO är en maskin som kör XEON, med två dubbla quad.. den var dock överlägset billigast på marknaden när jag köpte den.
Kan någon försöka hitta en billigare OEM som gör 8-core 3.2ghz som jag behöver.. skulle vara kanon, för vi skall köpa in fler datorer!

Någon frågade också om man kan spel WoW bra med mitt 9800gx2.
Jag spelar inte WoW för tillfället.. men alla spel i OSX rullar på kanon.
Jag har fullt stöd för kortet. (Kollade, och båda GPU funkar)

//Olof

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Svenske uppfinnaren Håken Lans uppfann väl musen? Jobbade han för Apple?

Han uppfann även färg grafiken, utan honom hade vi kört Crysis i monocrom skärmar (skämta)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Vad förväntade du dig? Tillbaka till single-core?
Tycker att det är bra att tekniken går raskt framåt, med mer kraft och allt effektivare maskiner så är det spännande att se vad framtiden kan föra med sig rent användarmässigt.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.152201
Forrester Research tror att det kommer komma 64 kärniga processorer redan år 2012.

Det kanske låter extremt, men även om vi kommer till halva det, 32 kärnor så är det väldigt imponerande på 4 år. När jag gör lite mer med min dator så brukar jag ha 300 trådar, mindre arbete ca 200 trådar. I framtiden kanske vi har en processorkärna för varje tråd. Ska bli härligt att testköra AMDs V12a

Intel ska enligt uppgifter komma med en 80 kärnig cpu 2012.
http://www.pcper.com/article.php?aid=363 lite info här.
Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Jag tror det finns några mytomaner i denna tråd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tror det finns några mytomaner i denna tråd

Inte så högt, det är farligt att konfrontera mytomaner..

Det märker man i alla * Vs * trådar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

olofd<= Om du tittar på omröstningen, så frågas det efter hur många kärnor din processor har, inte hur många din dator har. I ditt fall så har alltså din processor 4-kärnor (men du har två processorer). Därav den frågande tonen hos många, då det är mindre troligt att du sitter på en 8-kärnig processor.

Angående övriga diskussionen ang. att Apple skulle ha uppfunnit allt möjligt och PC apat efter, så uppfanns väldigt mycket, t,.ex. GUI, nätverk m.m. i Xerox utvecklingslaboratorium (och i andra utvecklings labb.). Dock insåg de inte riktigt att de satt på en guldgruva om de använt det också. Apple var däremot en av de första som implementerade dessa funktioner i sitt OS (och microsoft gjorde det samma vid senare tillfällen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
olofd<= Om du tittar på omröstningen, så frågas det efter hur många kärnor din processor har, inte hur många din dator har. I ditt fall så har alltså din processor 4-kärnor (men du har två processorer). Därav den frågande tonen hos många, då det är mindre troligt att du sitter på en 8-kärnig processor.

Jag sa väl aldrig att JAG hade en 8-kärnig CPU.
Bara en 8-kärnig Dator...

Förlåt om jag avr oklar där.
Jag tryckte på knappen 4-kärnor ute i omrästningen iaf.
(Borde har tryckt på den 2 grr kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd

JA, MAC PRO är en maskin som kör XEON, med två dubbla quad.. den var dock överlägset billigast på marknaden när jag köpte den.
Kan någon försöka hitta en billigare OEM som gör 8-core 3.2ghz som jag behöver.. skulle vara kanon, för vi skall köpa in fler datorer!
//Olof

Vet inte om ni fick något specialerbjudande på Mac Pro men det är fullständigt omöjligt att få en Mac Pro med 3.2 GHz cpu:er för 22000kr utan ett mycket bra avtal då de tar 12000kr extra bara för uppgraderingen av cpu:erna.
Men som sagt har iallafall Hp ett flertal modeller med dubbla processorer, både workstation torn och server modeller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Nej ingen skulltrail.
En Mac Pro

För er som inte vet har nämligen Apple haft datorer med 8 kärnor i 2 år nu.
Man kan säga att PC ligger en bra bit efter Apple idag..

Jag har:
Mac Pro
8 core @ 3.2ghz
16gb ram
8tb lagring
9800gx2

Så ser väl era datorer ut om 4 år.
Gå över till Apple kära män&kvinnor

OCH JA, man kan köra Vista Native på den
så jag tror inte så många spöar mina crysis score..
Läs på om era mackunskaper och konvertera

in med länken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
JA, MAC PRO är en maskin som kör XEON, med två dubbla quad.. den var dock överlägset billigast på marknaden när jag köpte den.
Kan någon försöka hitta en billigare OEM som gör 8-core 3.2ghz som jag behöver.. skulle vara kanon, för vi skall köpa in fler datorer!

När jag väljer en Mac Pro på Apples sida med två Xeon 3,2 ghz, 2 TB lagring, 16GB Ram och ett 8800GT så kommer jag upp i 76.075,00 kr ?
Men du kanske kan berätta hur man kan få det mycket billigare ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Minnet har jag köpt själv.
Kostade inte många kronor, 9800gx2 köpte jag i USA under en resa.
Hårddiskarna är ett raidarray som jag haft länge.
Gav 30.388,00 för datorn.
Genom jobbet har vi 10% rabbat från apple.

27.000:-

Vart kan jag få tag på en dator från OEM med
2 st 3.2 ghz xeon för 30.000:- ??

Jag vill verkligen veta eftersom vi skall köpa in nya datorer.
Vad har de andra tillverkarna och vad är deras priser?

Pris på¨minne:

16GB Kit (4X4GB) PC26400 ECC 240 PIN FULLY BUFFERED KIT DR APPLE
more details

Free Shipping! Usually Ships Within 48 Hours $900.30

Runt 5000:- alltså.
Sålde de 2 gb som satt i för 1500:- i sverige.
så jag gav 3500:- för 16gb, rätt bra affär

Permalänk
Medlem

Olofd, berätta gärna mer om hur du fick kortet att funka. Gärna lite benchmarks också. Du kan PMa så vi inte går för Offtopic : ) Skulle vara intressant ! : )

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

NVinject som sagt.
Skickar lite xbench när jag har tid.
Har inte datorn här, den står hemma.

ÄR det någon som har en dator från OEM med

XEON 3,2 GHZ för under 30.000:-??

Permalänk
Medlem

Ser det lite som spara och satsa smart, Intel kommer ha en 8kärnors CPU ute tidigare än AMD men AMD kan i sin tur, med rätt planering, komma ut med en 12kärnors CPU före Intel och plocka andelar. För varför ska de satsa på 8kärnors CPU som kommer ut efter Intels 8kärnors när vi alla vet att svensson kommer köpa Intel om inte AMD har något riktigit fläskigt att locka med?

Det är uppenbart så att fler och fler användare sitter med flare kärnor i sina datorer så programmerare måste ju börja programmera för detta... och när det sker vinner 12kärnors processorn... när det sker vet vi inte, men kan inte annat änn räkna med att det kommer att ske... hoppas på att 2010 blir året detta börjar ta fart och då bir det GOGOGO AMD.

Detta var skrivet av en användare som bara har Intel processorer.

Till frågan om hur många cores jag har... tja... jag är ju en av de få som kör både med dual core och hyperthreading, så 2 kärnor tillsammans med 2 ytterligare "emulerade".

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
NVinject som sagt.
Skickar lite xbench när jag har tid.
Har inte datorn här, den står hemma.

ÄR det någon som har en dator från OEM med

XEON 3,2 GHZ för under 30.000:-??

Jag hittar inget alls om 9800gx2 på NVInjects hemsida.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Det funkar iaf, bara att lägga in rätt Device ID

Permalänk
Medlem

Tramsigt "krig" det har urartat sig till. PC och MAC är samma nu för tiden ju som redan sagts.

Går inte att jämföras alls, förutom att mac har fula chassin

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker dom är ganska snygga, men det är så klart en smaksak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa folks resonemang...

Folk tjatar om att mjukvarutillverkarna skall skapa bättre program först osv osv innan processortillverkarna skall lansera processorer med flera kärnor för servermarknaden. Vad tror ni de kör för mjukvara? Crysis? Flera kärnor på i en och samma förpackning innebär att man får in flera processorer per server/kluster och således tar mindre plats drar mindre ström.

Sen är det helt underbart att läsa hur folk tjatar om AMDs ledbansbredd precis som om det är något nytt. AMD har alltid legat ett steg efter och det har aldrig varit några problem. K8n lanserades som 130nm medan intel hade 90nm, oj hoppsan AMD var både svalare och snabbare och servermarknaden älskade opteronprollarna. Sedan kom K8an baserad på 90nm och Intel släppte prescotten baserad på 65nm... hejja AMD ledde fortfarande.
En bra konstruktion är det man vill se och amd har inga speciella problem med strömläckage och liknande.

Visst det är bättre med mindre ledbansbredd i den mening att förminskningen i sig bidrar till lägre strömförbrukning och värmeutveckling men se inte detta so den avgörande faktorn.

AMD måste vända och börja tjäna stora pengar, detta gör man genom att optimera och effektivisera utvecklingen och tillverkningen. Förmodligen så är skillnaderna i tillverkningskostnaderna väldigt små mellan 8 och 12 kärnor. Det skulle förmodligen bli dyrare att driva utvecklingen på först en 8-kärning för att sedan, efter ett tag, börja utveckla en 12-kärning. Man kan ju inte baka ihop 2st 8-kärniniga till en 12...

Permalänk
Medlem

ju fler kärnor desto närmare en mänsklig hjärna...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluidage
ju fler kärnor desto närmare en mänsklig hjärna...

Vet inte om det stämmer på mig. Är ganska kass på att göra flera saker samtidigt...
Några kärnor har jag väl, men knappast lika mycket som man borde ha tror jag, tror dock att jag har färre fast de går i fler mhz
För en sak i taget gör jag ofta riktigt bra.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Olofd! Svara gärna på mitt inlägg på förra sidan

"Hade Apple vart så så jäkla bra hade det väl varit det största idag?"

Nja. Apple uppfann musen. Apple uppfann GUI för datorer. (eller var iaf först att använda sig av dessa) och när folk såg en mus för första gången sa de "Ha, aldrig att den där prylen kommer slå igenom..." och här sitter vi nu. Microsoft har kopierat alla Apples idéer och tillsammans med fria operativsystem fått ett lååångt försprång genom åren. Apple håller på att öka mer och mer dock...

det va väl nån svensk som upfann musen vad jag har läst tidigare

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vet inte om det stämmer på mig. Är ganska kass på att göra flera saker samtidigt...
Några kärnor har jag väl, men knappast lika mycket som man borde ha tror jag, tror dock att jag har färre fast de går i fler mhz
För en sak i taget gör jag ofta riktigt bra.

Jag kan inte göra tre saker samtidigt i alla fall. När jag pendlade mellan diska/städa/mecka med datorn så hamnade mitt grafikkort i städskrubben av nån anledning, det blir för mycket för min hjärna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

varför håller ni på att jämföra multi-tasking med eran hjärna? Vet ni ens om vilka instruktioner eran hjärna löser? Det är inte ettor och nollor iaf.

Det krävs enorm processor kraft för en robot att bara kunna gå, ifall marken är ojämn så kommer den behöva improvisera och kommer att bli förundrad, dagens robotar är ungefär lika smarta som en efterbliven kackerlacka vilket är stort för datorer men ändå så förstår ni att det är en bra väg kvar att gå...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?