KY-utbildning, Konstruktion/CAD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

KY-utbildning, Konstruktion/CAD

Hej alla glada Swecare,

Är precis på väg att ta min examen inom KY Produktionsutveckling som jag läst här i Västerås i två år nu. Känns skönt och nu väntar verkligheten igen.

Är nöjd med utbildningen, då den gav jobb efter andra praktikperioden, alltså efter första året. Sedan dess har jag jobbat och pluggat sida vid sida och därför inte behövt ta studielån under tiden. Jag har tillsvidareanställning som produktionstekniker och det känns stabilt. Trivs bra men kass lön (eftersom ingångslön som deltidsarbetare 50% och dålig bransch (elektronik/kablage).

Jag har alltid tyckt om att pyssla med kreativa saker med datorn, bygga maps till spel o lite sånt. Har till viss del arbetsuppgifter att ta fram ritningsunderlag för nya produkter, men kablar och kontakter är inte särskillt utmanande att rita - Därför har jag kikat runt på de olika KY-utbildningarna som är inriktade mot CAD/Konstruktion/Design och det finns väl ett par stycken sådanna, med varierat innehåll.

Så min fråga till er

Har du någon erfarenhet av, eller känner någon som har, en KY Utbildning med inriktning mot CAD/Konstruktion/Design? och kan berätta lite om denna, vilka program som användes osv.

Sista anmälningsdag för de som börjar i höst har snart passerat, dock är det ingen brådska. Jag känner fortfarande utmaning i mitt nuvarande arbete och det är bra merit i sig. Siktar kanske på vår eller höst-termin 2009.

Spelar DirtyBomb, Rocket League, BF1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jag har en vänn som gick en KY i CAD/Konstruktion i Göteborgstrakten. Han fick jobb kortdärefter på Volvo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002

Har tre kompisar som gått KY i cadkonstruktion. En jobbar på VCC, en är i USA och jobbar åt MACK Trucks och en är på en mindre firma här i stan som utbildar och säljer hård- och mjukvara inom CAD. Detta var rätt många år sen nu så jobbläget har förmodligen förändrats en del, men utbildningen som sådan verkar det iaf inte vara något fel på.

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Tackar för svaren.

maDa: Har kikat lite på den utbildningen (tror jag iaf). Nackdelen med den är ju att den är i Göteborg, vad jag har hört så är det svårt att hitta billigt boende där?

Halogen: Vilken utbildning var detta? Också i göteborgstrakten?

Att man får jobb efteråt tvivlar jag knappast på - industrin går fortfarande på högvarv och KY-utbildningarna mot jobb inom industrin är guld värda då de ger en de praktiska kunskaper och tillräcklig teori bakom för att man snabbt ska komma in i jobbet och vara produktiv - och därför även konkurrera med diverse civilingenjörsutbildningar, om man ser på möjligheter till direkt anställning.

Skulle dock gärna vilja ha svar från någon som personligen gått någon av utbildningarna!

Spelar DirtyBomb, Rocket League, BF1.