USB 3.0 ger Intel övertaget

Permalänk
Medlem

Förstår inte att ni klagar, det är ett vinstdrivande företag det handlar om. De ska tjäna pengar, om de hade släppt lös sina egen framtagna produkter så hade de inte varit schyssta mot sina aktieägare.

Hade ni varit delägare i Intel hade ni bara varit glada...

Och sen är det väl snarare nVidia som är deras stora konkurrent när det gäller styrkretsar på moderkort än AMD och VIA. Hade de kommit på nåt liknande hade de sugit på karamellen så länge det gått.

Permalänk
Hjälpsam

Tvivlar ändå på att det blir på det sättet.
Intel riskerar i så fall att deras USB inte blir standard, utan att det i stället tas fram en öppen USB-standard vid sidan av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Monopol....

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Till er som säger att Intel är giriga, att det är lågt etc. Jag håller förvisso med, men för tusan, det handlar i grund och botten om pengar, det här är marknadsekonomiskt korrekt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Jag klagar inte, förstår inte varför ni gör det heller, skulle ju vara perfekt med externa med usb 3.0.

Perfekt? USB 2.0 maxas ju inte av externa hårddiskar, så vad skulle den extra kapaciteten användas till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Firewire fins som 800Mbit och har funits i flera år så.

Tror inte mång ahar nytta av us 3.0. Det som kan nytja detta är typ externa diskar med flera diskar i raid config eller liknande men inte så mö annat en svenson kan tänkas ha som nytjar det till vöerkomliga priser.

Var väl igen ubersnabb övergång till USB 2.0. Många mobos hade det ej eller bara delvis på några portar så usb 3.0 lär ju säkert ta ett litet tag innan störe delen av mobosen stödjer detta. Framföralt på budget och oem sidan där sådan oftast kommer senare.

Kör int ens själ med USB på primärburken pga nån bugg i tyan k8we så har det aldrig blevet. Går å lösa med add on kort men som sagt orka.

Finns väl ingen andledning att klaga på att dom kör upp usb 3 i 3000-4000 mbit/s Dagens hårddiskar klarar 120 MB/s (max) och detta är en hastighet som har ökat rätt mycket senaste åren på konsumentdiskar. Så varför lägga standarden lika låg eller lägre än dagens hårddsikar? Bättre att ta till ordentligt så vi klarar oss i alla fall 5 år innan standarden blir på tok för långsam.

Dessutom är det väl inget konstigt att företaget som utvecklar en produkt/standard håller på den innan det släpper den till konkurenterna. Jag hade lätt hållt i det så länge som möjligt om jag vore intel. Det är pengar som styr och driver företagen framåt inte välgörenhet...

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

varför får inte intel täcka sina utvecklingskostnader? :S

även om dom kanske kan tjäna någon hundralapp till också på att massa galningar vill ha just usb 3.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Perfekt? USB 2.0 maxas ju inte av externa hårddiskar, så vad skulle den extra kapaciteten användas till?

Hårddiskarna i själva kan ju vara upp till dubbelt så snabba. Om det inte kommer ut 60 MB/s (480 Mbit/s) när man benchmarkar så är det endera gamla slöa diskar (men man kan ju sätta i en själv) eller slöa usb-styrkretsar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja men kommer det att vara en standard som har sats av någon ISO organisation tex. så ska den ju vara tillgänglig för andra. Så länge den inte är en standard så behöver Intel inte dela med sig, men blir den accepterad som det så är det väldigt illa om inte andra företag får använda den.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, hårddiskar leverar högre hastighet än USB2.0 kan förmedla så ett snabbare gränssnitt mot den externa disken skulle öka hastigheten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Sen kommer Firewire 1600 och 3200 som inte kräver så mycket av CPU:n.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag trodde redan att alla visste att syftet med alla företag är att tjäna pengar.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Så du menar att det är skrivhastigheten på en extern hdd som bromsar upp ? svårt att tro med en extern med 7000rpm

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Hahaha Intel kommer gå under snart!
kolla bara på hur det gick med IBM för många år sen när de inte ville dela med sig av sina standarder. Konkurenterna utvecklade eget, fritt och alla övergav IBM.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003

Firewire 1600 har jag inte hört något om, men 3200 hoppas jag på.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Till er som säger att Intel är giriga, att det är lågt etc. Jag håller förvisso med, men för tusan, det handlar i grund och botten om pengar, det här är marknadsekonomiskt korrekt.

Det är ju bara marknadesekonomiskt korrekt om inte tillverkare börjar utveckla deras egna USB-standarder och inte kunderna blir missnöjda med företaget. Men deras konkurrenter får väl säkert betala en licensavgift så då borde de få tillverka USB 3.0 samtidigt. Annars borde de införa en sådan avgift.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Hahaha Intel kommer gå under snart!
kolla bara på hur det gick med IBM för många år sen när de inte ville dela med sig av sina standarder. Konkurenterna utvecklade eget, fritt och alla övergav IBM.

Något jag också kom att tänka på.
Mycket prat om att "dom bara vill tjäna pengar" på senare.
Om ett företag skall kunna tjäna pengar måste det ha ett gott rykte, både hos sina affärspartners och sina kunder, annars är det Ajöss, vi som förstår detta har inte svårt att förstå, tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Kanske inte det smartaste draget när varenda konkurransverk är ute efter dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003

Låter vettigare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Om de har stått för utvecklingen av usb 3.0 så är det såklart de vill tjäna något på det, men sälja vidare informationen till andra företag borde väl inte vara några större problem?

Permalänk
Hjälpsam

Ja, så länge det är vettiga licenskostnader och vilkor är det säkert inga problem, men att hålla inne licenserna är inte vettiga vilkor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om Intel vore smart och pushade USB 3 istället för att försöka sno åt sig marknadsandelar med den så kunde de säkert ta över helt och Firewire/eSata försvinna. Bara hastigheten är tillräcklig (med låg systembelastning) så behövs inte andra interfacen längre. Även om Firewire/eSata idag är snabbare än USB2 så är de inte speciellt vanliga i PC. Jag skulle också vilja se en spec med tillräcklig power för alla externa hårddiskar, så man kan skippa strömadapter på dem, i stil med vad "power over eSata" är tänkt för.

Citat:

Jaså? Du kan se mitt lilla hastighets test på eSata/USB extern HD här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Att kopiera filer på 5GB gick 84% snabbare över eSata än USB2. Kanske en typo, du menade USB 3?

Permalänk
Medlem

Det är inte den teoretiska bandbredden i USB 2.0 som är problemet. Det är ju den taskiga designen av gränssnittet som suger.

Anledningen till att FW inte spöade USB från första början är ju just för att det inte är en fri standard.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Tror aldrig USB kommer konkurrera ut FW, det är helt enkelt för dåligt oavsett bandbredd. FW kommer alltid ha trogna köpare hos foto och filmentusiaster och professionella ljudkort. USB kommer bara kunna konkurrera med tillgänglighet och pris men kommer alltid vara sämre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tror aldrig USB kommer konkurrera ut FW, det är helt enkelt för dåligt oavsett bandbredd.

För dåligt oavsett bandbredd? Bandbredd och tillgänglighet är ju de stora faktorerna. Om USB 3 spöar nästa version av Firewire i faktiska tester (inte bara teoretiska specs) så skulle inte jag tycka det är dåligt. Men det återstår ju att se.

Permalänk

"Detta skulle kunna innebära att datorvärlden får stå ut med samma problem som på USB 1.0-tiden, där två olika USB-standarder konkurrerade mot varandra."

Vad har jag nu missat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Externa diskar säger du, E-sata då? Är inte det bättre än USB 3.0 och dessutom existerar E-sata redan nu på marknaden.

Sant,jag kör själv med E-sata på min WD mybook och den är snabbare än min interna samsungdisk som är Sata 1 enbart.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Vill...ha!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
the inc som sagt... Lita inte för mycket på dem.

The inQ heter det. Och vem tjänar på detta i längden? Troligvis inte ens Intel, ingen tjänar på en splittrad standard.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Mycket dålig stil.
Riktigt besviken faktiskt. Ska intel hålla på såhär så blir det nog en AMD nästa omgång igen, även om intel preserar bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.