Månadens datorsystem maj

Permalänk

Mx-2 kylpasta finns på Inet.se

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
tycker processorvalet var konstigt.

dom tänker mycket på överklockning, så borde inte en 8200 varit et bättre val, spara några hundralappar som man kan läga på kylning.

Tror själv att detta skulle vara mer prisvärt

Eller

8400 e kanske mer överklockningstålig än 8200??

Inget bra val för överklockning. Många moderkort klarar inte av högre FSB än 500 vilket gör att man kommer maximalt upp i 4GHz(8x500) med E8200. Detta må vara mycket fast då 45nm processorerna har potential om 4,5GHz är E8400 multiplier om 9 perfekt. Dessutom är prisskilnaden inte ens 200 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av travis199
Mx-2 kylpasta finns på Inet.se

Har funnits länge på webhallen också. Kör själv med MX-2.

OT: Inga direkt revolutionerande ändringar på marknaden precis, fast jag skulle kört samsung på alla diskenheter.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hehe ni?
Jag jobbar inte på Sweclockers.

Nejnej, jag vet Det var bara "Absolut inte" som var riktat mot dig, resten åt staff.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka det var roligt om ni gjorde ett försök att göra det billigast möjligt en gång.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kommer fler varianter, vänta bara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Samsung. <3

Blir nog att inhandla 750gigaren.

Den skulle jag inte alls rekommendera. Den är hyfsat tyst i läs och skriv men vibbrerar mest av alla hårddiskar jag någonsin ägt. (Kommer dock inte ihåg hur mycket min gamla 400 MB och 2 GB vibrerade...)

Tycker med det är konstigt val av håddisk, då det finns hårddiskar med bättre pris/gb och pris/prestanda. Men 5 års garanti är väl kanske inte helt fel

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Inget som har kommit ut på marknaden som är värt att ändra.

Sant.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

kul o läsa lite om grejer som presterar bra. skall ju snart köpa ny dator men jag kan stryka chassie o dvd brännare. så jag får det lite billigare. hoppas dock ett 8800 får plats i mitt datorsystem men är rätt säker på det. värme utvecklingen kan nog bli ett problem kanske. men man får pröva.
värt o satsa på sli? någonn ämde att det kasnke var mer värt o satsa på gigabytes ds5 kort.

låter som bra ideer att komma med flera olika datorpaket som passar för olika ändamål.

ursäkta för lite offtopic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Mjo eller en quad så slipper man köpa ny nästa år. Men men, 2 kärnor funkar väl bra än så länge och alla byter inte så ofta. Jag skulle nog inte ens fundera på annat än quad, möjligen till server bara.

Sugen på en billig server för spel, ventrilo m.m. Har funderat en del på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Känns dock tveksamt med 1gb, billig iaf Kanske blir AMD istället

Eller så lägger du till 1gb ram för 195:- så har du en helt ok vent-server.

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Dyr? =/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206256

750-gigaren är mer prisvärd. Och riktigt snabb dessutom.

Permalänk

Bra brännare ni valt och bra initiativ!

Någon kanske kan svara mig varför så många köper IDE brännare till nya datorer? Känns helt meningslöst.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
750-gigaren är mer prisvärd. Och riktigt snabb dessutom.

http://techreport.com/articles.x/14380/15

Although the Caviar SE16 640GB doesn't break new ground in storage capacity, platter density, or cache size, Western Digital has struck a good balance between those elements and delivered perhaps the most capable 3.5" hard drive we've ever tested.

We've focused on how the Caviar compares to the SpinPoint because the Samsung drive was our previous performance leader. It still is in many tests, but the F1 has a split personality that causes it to suffer badly in some tests. The 640GB SE16 doesn't have a Mr. Hyde lurking in the background, allowing it to maintain great performance across a broader range of workloads.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Samsung 750 Gig har lägre datadensitet (250 x 3) än diskarna på 320, 640 och 1000 gig som kör med 334 gig densitet. Så 750 gig är ett dåligt val om man vill ha en snabb disk

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dessutom gör ju garantin bara att det blir billigare ifall disken går sönder, all förlorad data är förlorad för alltid så den största skadan kan man ju ändå inte åtgärda.

Du får ju inte tillbaks datan om din samsung-disk dör heller. Oavsett vilken lagringslösning man väljer krävs en backup, om man anser att informationen man lagrar inte är något man lika gärna kan vara utan. Att lagra data på utan backup är osäkert vilken hårddisktillverkare/vilket raid-system man än tillämpar.

Att få en ny (och större) hårddisk vid haveri fyra år efter inköp är för övrigt något som jag (och tydligen många med mig - seagate är världens största hårddisktillverkare) är villiga att betala lite extra för.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kommer fler varianter, vänta bara.

Bra ^^ Tycker ni kan ha 3 prisklasser för en spel/klock dator iaf, Budget, Medel och Hög. Sedan även 1 HTPC.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Bra ^^ Tycker ni kan ha 3 prisklasser för en spel/klock dator iaf, Budget, Medel och Hög. Sedan även 1 HTPC.

Tycker bara spel/klock samt HTPC. allt annat kan man köpa färdigt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Du får ju inte tillbaks datan om din samsung-disk dör heller. Oavsett vilken lagringslösning man väljer krävs en backup, om man anser att informationen man lagrar inte är något man lika gärna kan vara utan. Att lagra data på utan backup är osäkert vilken hårddisktillverkare/vilket raid-system man än tillämpar.

Att få en ny (och större) hårddisk vid haveri fyra år efter inköp är för övrigt något som jag (och tydligen många med mig - seagate är världens största hårddisktillverkare) är villiga att betala lite extra för.

Ingen disk ger mig datan tillbaka så jag skiter i garantin då de idag är så pass stabila diskar, oavsett tillverkare. Men dagens Seagate diskar går aldrig att få tillräckligt tysta och det prioriterar jag högre. Efter 3 år som de vanligaste garantierna ligger på är disken du en gång hade ändå bra mycket sämre än de nya diskarna så du blir fast med en gammal disk, jag kan i alla fall inte slänga någon datorkomponent som fungerar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Fick lov att registrera bara för att hoppa in i den här hårddisk-debatten.
Köpte med mitt nya datorpaket (några veckor sedan) en Seagate Barracuda 500gb 7200RPM 32mb cache och hade oturen att få en defekt (tror jag). Den låter som satan klickar hela tiden så jag ska skicka tillbaka den och få en ny, önskar jag hade valt ett annat märke nu i efterhand men inte mycket att göra åt, nästa gång tror jag det blir en Samsung!

Visa signatur

Core 2 Duo E8400 @ 3,6ghz | 2x2gb Corsair XMS2 @ 800mhz | GeForce 8800GTS 512 @ 758/1895/1001 | Seagate Barracuda 500gb 7200RPM 32mb cache + 2x Samsung Spinpoint F1 750gb | Antec Nine Hundred modifierat | Corsair HX 520W | HP W2207H | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeeSe
Fick lov att registrera bara för att hoppa in i den här hårddisk-debatten.
Köpte med mitt nya datorpaket (några veckor sedan) en Seagate Barracuda 500gb 7200RPM 32mb cache och hade oturen att få en defekt (tror jag). Den låter som satan klickar hela tiden så jag ska skicka tillbaka den och få en ny, önskar jag hade valt ett annat märke nu i efterhand men inte mycket att göra åt, nästa gång tror jag det blir en Samsung!

e den defekt så e det väll inte märkets fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
e den defekt så e det väll inte märkets fel

Det jag tänkte skriva, men glömde bort, är att jag såklart försökte lösa detta program själv och hittade direkt mängder av forum etc där folk har fått såna här diskar som gör oljud och fått byta, tydligen inte alls ovanligt.
Blev för övrigt också störd på att SeaTools (Seagates diagnostikprogramvara) inte fungerar med 64-bit OS.

Visa signatur

Core 2 Duo E8400 @ 3,6ghz | 2x2gb Corsair XMS2 @ 800mhz | GeForce 8800GTS 512 @ 758/1895/1001 | Seagate Barracuda 500gb 7200RPM 32mb cache + 2x Samsung Spinpoint F1 750gb | Antec Nine Hundred modifierat | Corsair HX 520W | HP W2207H | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man här på SweC. ska vara så inriktade på system för spel.
Kan man aldrig bygga ett system för arbete i krävande program t.ex videoredigering.

Varför langar man inte in en extra disk och kör i raid? Jag tycker att det ger överlägsen prestanda och utrymme.

Permalänk
Medlem

Hade ju kunnat köra på Corsairs 450w agg, ingen idé å satsa på 520w om man har ett icke SLI moderkort, EP-DS3 klockar väll lika bra också dom DS4an?

Tips på budget OC paket:

Dvd-brännare:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NECAD7203...
310kr

Chassi:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMELITE33...
399kr

Grafikkort:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LT9600GT
1170kr

Hårddisk:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB-250S
570kr (finns 500gb för 650kr typ men det är en annan modell)

Cpukylare:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACFZ775P
260kr Denna duger väll till 3ghz?

Minne:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...
405kr

Moderkort:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP31-DS...
650kr

PSU:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTEARTH-...
550kr, FSP 400w för 410kr och Corsairs för 650kr finns också om man vill har lite extra cash eller vill spara.

Cpu:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE2180R
525kr

SUMMA: Strax under 4900kr hos datorbutiken, klockar man kan man säkert spela nyare spel fast på lite lägre upplösning utan problems.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Hade ju kunnat köra på Corsairs 450w agg, ingen idé å satsa på 520w om man har ett icke SLI moderkort, EP-DS3 klockar väll lika bra också dom DS4an?

Vem vill ha en icke-modulär PSU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guro
Förstår inte riktigt varför man här på SweC. ska vara så inriktade på system för spel.
Kan man aldrig bygga ett system för arbete i krävande program t.ex videoredigering.

Varför langar man inte in en extra disk och kör i raid? Jag tycker att det ger överlägsen prestanda och utrymme.

Därför att sweCLOCKERS är till för folk som klockar sina maskiner, klockning är iallmänheten kopplat till att få bättre spelmaskiner då man höjer prestandan...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinkansen
Vem vill ha en icke-modulär PSU?

Spelar mindre roll igentligen, speciellt i P18x då man kan gömma alla sladdar bakom moderkortsplåten.

Permalänk
Avstängd

Wow, vad nästa månads system lär skilja sig mycket gentemot detta.
Tycker Swec kan lägga ner den här iden, ta ett nytt system vart 3/4 eller varför inte 6:e månad? Det händer knappast mycket som är revolutionerande under en månad, förekommer förvisso nyheter osv. men knappast så det räcker för att motivera en till ett helt nytt system.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Därför att sweCLOCKERS är till för folk som klockar sina maskiner, klockning är iallmänheten kopplat till att få bättre spelmaskiner då man höjer prestandan...

Ok och vad grundar du den slutsatsen på?

Att ha en så snabb dator som möjligt för pengarna har enligt mig inget med spelande att göra och bara för att många här i forumet är intresserade av val av graffe betyder det inte att 90% av de som besöker SweClockers bara använder datorn till spel. I så fall kan man enligt mig lika gärna skaffa en konsol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ungefär samma som aprils datorsystem eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
typ samma som förra? oO

Varken ungefär eller typ samma system, utan de är identiska. Enda skilnaden är att de har lagt till kylpasta och cpu kylare denna månad. Nästa får vi kanske se rekommendationer av GPU och nordbrygge kylare till samma system?

Länk till aprils datorsystem om nån vill jämföra: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk

Jag skulle nog satsat på ett antec sonata plus 550.

Sparat undan lite pengar, fortfarande bra chassi och modulärt nätagg för en bra peng.

http://www.jmedata.se/default.aspx?Product=ANTSONATAPL550