Grafikkortskriget trappas upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Förutom att ATI äger sina produktionsanläggningar och att dom kör på 55nm, detta.
http://www.nordichardware.se/nyhet,14079.html
I denna nyhet nämndes ju också att Nvidia stannar på 65nm och väntar med 55nm.
Jag misstänker att officiella siffror, är rätt hårt hemligstämplade från bägge håll.
Tycker också som sagt, att Nvidias agerande på senare tyder på att dom är hårt trängda.

Exakt vilka fabriker äger ATI? De precis som Nvidia lägger ut tillverkningen på TSMC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Faktum är att han har både AMD-CPU och ett grafikkort från AMD

Då kan jag dra slutsatsen att han måste ha sett mycket fel och endast trott sig ha sett geforce!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Exakt vilka fabriker äger ATI? De precis som Nvidia lägger ut tillverkningen på TSMC.

Eftersom AMD äger ATI och AMD förfogar över egna fabriker var jag övertygad om att dom tillverkade sina egna chip, menar du att det inte stämmer?
Edit; Googlade runt lite det verkar som du har rätt, ATI:s chip tillverkas av TMC inte AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nvidia glappar...

Tycker Nvidia har blivit väldigt stora i käften på sistonde. Visst presterar deras toppmodeller bättre än ATI's "motsvarigheter" i dom flesta tester. Dock är dom jävligt (ursäkta språket) kassa på att skriva fungerande drivrutiner till sina senaste kort. Riktigt urusla faktiskt. Här är ATI totalt överlägsna. ATI-korten fungerar därmed bättre, allt ser dessutom skarpare och snyggare ut. Sorry men det är sant.

Ja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Faktum är väl att nästan 30% (28.8%) av alla krasher i Vista under en ospecifierad period av 2007 faktiskt orsakades av Nvidias drivare (9.3% för ATI). Visst Nvidia har givetvis en större markadsandel än tex ATI/AMD men frågan är om denna andel korrelerar med antalet buggar.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080325-vista-capable-l...

Man får ju då tänka på nVidias buggiga chipsets. Det är nog dem som orsakar allt. Jag har varit med om så många datorer som har haft olika problem med hanteringen av speciellt minnen och hårddiskar. Ett exempel; Jag får ingen S.M.A.R.T information i Vista med nForce 430. Problemet är att Sata enheterna får SCSI drivrutiner, elr det finns antagligen bara SCSI drivrutiner som fungerar i Vista. Detta är något väldigt irriterande då jag är mycket intresserad av temps.;)

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig övervägt att köpa annat än nVidia, mest för att jag inte orkar lära mig ATI:s programvara, nVidias var jobbigt nog... Men vafasen, det finns ju gränser. Är ATI lika arroganta och jävliga?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nvidia bara strulat mer o mer med drivrutiner, buggar, benchmarkfusk och grafikkort som inte är värda pengarna. ATI känns proffsigare. Det märks inte minst på allt skitsnack Nvidia har kläckt ur sig senaste tiden, så dom förtjänar verkligen en käftsmäll.

Mitt nästa grafikkort blir ATI.

Permalänk
Medlem

Mindre snack och mer verkstad!!

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ja men vad gjorde HD3870X2, jo den tog prestanda tronen tills nVidia kom med nästa generation. Det får väl anses som bra?

Jo visserligen. Men det blir ju fortfarande AMDs high end.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Okej jag förstår.

Förklara för mig då hur du kan motivera ett grafikkortsköp för cirka 80% av vad ett annat grafikkort skulle kostat om nu AMD hade existerat? Det vill säga att om du plockar bort AMD(ATi) från grafikkortsmarknaden har vi bara Nvidia vilket innebär monopol. Vet du vad monopol innebär?
Monopol är ett förhållande mellan producent (Nvidia) och konsument (du och jag) där det ej finns några alternativ som idag (AMD). Är detta det du vill? Att det skall bli monopol och att grafikkorten skall bli dyrare? Då anser jag att du tänker om några gånger.

Jag vill gärna att nVidia tar över hela grafikkortsmarknaden. *not*
Sen är det inte endast konkurrens priser sätts utifrån, utan efterfrågan också.

Sen var jag inte särskilt seriös...
Som du ser har jag en AMD-processor.

Jag gillar AMD och nVidia, och Intel och IBM.
De är alla bevis för att vetenskap och ambitioner är bättre än endast "tro".

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Återigen för att de har sparkat folk och ingenting annat. Det går inte bättre för AMD nu än det gjorde för 2 månader sedan. När ett företag sparkar folk så höjs aktierna oftast per automatik.

Har du aktier? Om du äger aktier så har du även rätt till att plocka ut pengar ur företaget. Vad tror du händer när man gör det, svara gärna på det.

När Telia som sparkade många arbetare så sjönk deras aktie till en rekordlåg notering.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det är inte bara där...

HD2900XT med 512 bitar?

'Beprövad' är en positiv egenskap. Andra skulle nog säga det mer neutrala 'äldre', ELLER samtidigt lägga till ett positivt adjektiv rörande 55nm-tekniken.

... som Swec av någon anledning tar med i en nyhet ...

.. hade det varit ett ATI-kort hade ni skrivit 'vilket tyder', istället för det vagare 'vilket kan tyda på'...

Det har varit likadant i flera månader nu. Kolla tidigare nyheter och recensioner, det vimlar av betydelseglidningar, ni är medvetet vaga när det gäller negativa egenskaper hos nvidia, och mer tvärsäkra när det gäller negativa egenskaper hos AMD/ATI, och tvärtom när det gäller positiva egenskaper. Ni testar överklockade nvidia-kort mot standardklockade ATI-kort osv.

Korten på bordet: är ni sponsrade av nVidia, eller bara nVidia-fans?

Håller med, vidare tar de endast prisjämförelser med 8800GT längst ner, oavsett om artikeln handlat om enbart nvidia eller om den även handlat om ATi.
Dessutom rapporteras det mindre om hd4xx0 på sweclockers än man kan vänta.

Sedan att de nämner att ATi har en femtedel av marknaden kan ju antyda att nvidia har resterande fyra femtedelar. Trots att de endast har 30% av marknaden. Är det medvetet de är otydlga med detta?

Sedan är det ju bara en kul detalj att de jämför en pansarvagn mot en sketen luftvärnspjäs.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Håller med, vidare tar de endast prisjämförelser med 8800GT längst ner, oavsett om artikeln handlat om enbart nvidia eller om den även handlat om ATi.
Dessutom rapporteras det mindre om hd4xx0 på sweclockers än man kan vänta.

Sedan att de nämner att ATi har en femtedel av marknaden kan ju antyda att nvidia har resterande fyra femtedelar. Trots att de endast har 30% av marknaden. Är det medvetet de är otydlga med detta?

Sedan är det ju bara en kul detalj att de jämför en pansarvagn mot en sketen luftvärnspjäs.

Det är en konspiration!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jag har aldrig övervägt att köpa annat än nVidia, mest för att jag inte orkar lära mig ATI:s programvara, nVidias var jobbigt nog... Men vafasen, det finns ju gränser. Är ATI lika arroganta och jävliga?

Imho är Catalyst betydligt bättre än Forceware. Med ATI:s drivare slipper man åtminstone de eviga betaversionerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonball
Lol vad är det med Nvidia egentligen? De beter sig som PMS slynor ^^ Och när kommer de nya drivrutinerna till 8800-serien väntar fortfarande.

HAHA de kom igår!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

det e nästan så att man skäms över att äga ett nvidia kort när de är så självgoda.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Har du aktier? Om du äger aktier så har du även rätt till att plocka ut pengar ur företaget. Vad tror du händer när man gör det, svara gärna på det.

Eh, nej.

Som aktieägare har du inte rätt att plocka ut pengar ur företaget. Det beslutet tas av årsstämman, kallas normalt "utdelning", och berör alla aktieägare. En person som säljer aktier överlåter bara ägandet av sina aktier till en annan aktieägare mot en ersättning. Företagets finansiering påverkas inte alls. Jeeez.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Har du aktier? Om du äger aktier så har du även rätt till att plocka ut pengar ur företaget. Vad tror du händer när man gör det, svara gärna på det.

När Telia som sparkade många arbetare så sjönk deras aktie till en rekordlåg notering.

Jag tyckte peterhjalmarsson skrev det ganska tydligt och bra nedan:

Citat:

Eh, nej.

Som aktieägare har du inte rätt att plocka ut pengar ur företaget. Det beslutet tas av årsstämman, kallas normalt "utdelning", och berör alla aktieägare. En person som säljer aktier överlåter bara ägandet av sina aktier till en annan aktieägare mot en ersättning. Företagets finansiering påverkas inte alls. Jeeez.

Yes, Jeez.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är en konspiration!

Nä, men det är ju kul att folks åsikter lyser lagom bra mellan raderna.
För någon som inte kan statistiken så fick ni det att låta som att ATi är en fjärdedel så stort. Och det är ganska vanligt att ni får saker att låta lite annorlunda.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nä, men det är ju kul att folks åsikter lyser lagom bra mellan raderna.
För någon som inte kan statistiken så fick ni det att låta som att ATi är en fjärdedel så stort. Och det är ganska vanligt att ni får saker att låta lite annorlunda.

Du tolkar in lite väl mycket i texten. Det är inget kontroversiellt med att Nvidia säljer betydligt bättre än ATI.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Du tolkar in lite väl mycket i texten. Det är inget kontroversiellt med att Nvidia säljer betydligt bättre än ATI.

Nej men ni skulle verkligen må bra av att höja nivån på både rubriker och brödtext. Lite väl mycket Aftonbladet över det.

En mans åsikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

nVidia har all rätt att vara självgoda.
Deras ekonomiska position stärks oerhört mycket de senaste 8-10 kvartal. Deras marknadsandelar har ökat över hela GPU marknads spektrum; från laptop till top segmentet. nVidia har dominans på GPU-markanden och de har fått upp ett momentum av kraft som gör att de kan tillåta sig att göra sådant uttalande som mot Intel och AMD.

OffT:
Jag märkt att det är trendigt att sympatiköpa AMD's produkter, specielt deras grafik kort nu.

Du som tänker/har sympatiköpt.
Sträck ut din hand. Sträck ut dina fingrar som mycket du kan och sära på de. Bra!
Nu, ta en kulspetspenna eller penna som du har nära dig och sätt den mellan ringfingret och långfingret. Kläm ihop dessa fingrar med pennan emellan med hjälp av den andra handen.

Som du nu troligen har märkt så gjorde det jävligt ont. Det vad du förtjänar din dumbom.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia har all rätt att vara självgoda.
Deras ekonomiska position stärks oerhört mycket de senaste 8-10 kvartal. Deras marknadsandelar har ökat över hela GPU marknads spektrum; från laptop till top segmentet. nVidia har dominans på GPU-markanden och de har fått upp ett momentum av kraft som gör att de kan tillåta sig att göra sådant uttalande som mot Intel och AMD.

OffT:
Jag märkt att det är trendigt att sympatiköpa AMD's produkter, specielt deras grafik kort nu.

Du som tänker/har sympatiköpt.
Sträck ut din hand. Sträck ut dina fingrar som mycket du kan och sära på de. Bra!
Nu, ta en kulspetspenna eller penna som du har nära dig och sätt den mellan ringfingret och långfingret. Kläm ihop dessa fingrar med pennan emellan med hjälp av den andra handen.

Som du nu troligen har märkt så gjorde det jävligt ont. Det vad du förtjänar din dumbom.

Jag har aldrig hört talas om någon som "sympatiköpt" hårdvara?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag har aldrig hört talas om någon som "sympatiköpt" hårdvara?

Testa att söka på "stödköpa amd"..

Permalänk
Medlem

Men snälla nån.. ATI kan ju göra kort som utklassar nvidia om de så bara ville. Komponenterna till ett graffe är ju inte direkt dyra, å allt är mer eller mindre löpande band. Oligopol är vad det är.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Av ren nyfikenhet, vad är det för problem du har med drivrutinerna? Jag har själv inte haft några problem med mitt, men vi använder väl förmodligen våra datorer till olika saker.

Absolut värst är det med kantutjämning. Grafikdrivarna krashar lite titt som tätt, då både från tidigaste version av drivare som stödjer 8800GT till senaste betan. Sedan är nvidias kontrollpanel mycket mycket slö.
Min överklockning är ganska ostabil den med, exempelvis så klarar den ena veckan av att köra t.ex. crysis i typ 6 timmar non stop om dagen, sedan helt plötsligt måste jag sänka med ~20MHz på minnena/kärnan (de övriga problemen visas även utan överklockning, de fanns där innan jag började klocka kortet). Har inte värmeproblem eller nått, det har jag kollat upp.

Kortfattat så är drivrutinerna ostabila för mitt kort när det gäller spel.

Min kompis med likadant kort har även ett mycket konstigt problem med starcraft, och då är det drivarnas fel. Efter typ 15-30 minuters spelande låser sig datorn om han inte kör SC i windowmode. Över det så harh an i princip likadana problem som jag med både samma och andra drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Skit bakom spakarna skulle jag kalla det och ingenting annat, kanske otur om du nu har otur. Det är inget fel på varken Nvidias eller ATis drivrutiner varken under Windows 2000, Xp, Vista 32 eller 64. Så jag vet inte vad du och din kompis har lyckats med. Det kan inte ha med Microsoft att göra och i så fall hur vet du det?

Fast nu är det så att jag inte har pillat runt något alls i kontrollpanelen, FÖRUTOM profiler för olika spel. Fast problemet är likadant oavsett om jag har profiler eller ej. Dessutom har jag testat från en helt ny formatering om problemen fortfarande uppstår och det gör dem.
Skit bakom spakarna? BS. Jag installerar XP, installerar drivarna, drar igång ett spel och har igång AA för att testa, och BAM så blir det samma vanliga krash eller grafikbuggar efter bågra minuters spelande. Sen att just en kompis med likadant kort fast i ett helt olikt system (dessutom bättre, oklockat och starkare nätagg) har liknande problem måste betyda att nått är fel, antingen på korten eller drivrutinerna. Kanske har vi båda lyckats få defekta kort (vi köpte dem från olika butiker vid olika tillfällen) men inte fan kan det vara mitt fel att kortet inte klarar av lite kantutjämning i simplare spel som oblivion, Bioshock, Half life 2, Crysis och vad mer för spel jag nu har. Det enda spel jag behöver göra en profil i kontrollpanelen för är Oblivion, men eftersom det inte fungerar struntar jag i det, så kontrollpanelen är orörd. Går inte ens in i den för att ändra upplösning eller liknande.

Så här gör jag förresten när jag installerar drivarna:
Tar bort gamla drivare, startar om datorn och kör drivercleaner. Startar om igen och installerar nya drivare (trycker endast på "next" i alla fönster), sedan startar om för en sista gång och allt är klart. Vad är det jag gör fel om det är "skit bakom spakarna"? Jag får ju samma problem i olika OS med eller utan överklockning, med samma och helt olika drivrutinsversioner i olika OS.

Visst kan det vara microsofts fel, men jag får ju samma fel i både XP och Vista, både med och utan senaste uppdateringarna...

Har förresten precis installerat de senaste drivarna (175.16), så jag ska se hur det fungerar med dem...
EDIT: Nämen oj då! De nya drivrutinerna gjorde faktiskt en skillnad när det gäller buggarna. De kommer fram snabbare nu än vad det gjorde innan med de andra drivarna.
I och för sig kan jag ju sitta och tabba ur alla spel sedan tillbaka igen om jag vill bli av med grafikbuggarna, men vem orkar göra så var tionde minut?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Testa att söka på "stödköpa amd"..

Även om ordet stödköpa har använts handlar det mest om att välja ATI när man väljer mellan två likvärdiga alternativ, om du inte gillar hur ledningen för en firma agerar är det ett minus för den produkten, konstigare än så är det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Även om ordet stödköpa har använts handlar det mest om att välja ATI när man väljer mellan två likvärdiga alternativ, om du inte gillar hur ledningen för en firma agerar är det ett minus för den produkten, konstigare än så är det inte.

Nja, ofta kombineras det med utsagor som "jag har alltid använt amd/ati", "jag skulle aldrig köpa från nvidia", "jag kommer köpa produkt x så fort den kommer ut" eller liknande. Inskränkthet alltså.

Permalänk
Medlem

Förresten, Sherman var väl en riktigt usel stridsvagn jämfört med vad tyskarna och ryssarna hade på den tiden. Krävdes väldigt många bara för att ta en Tiger-stridsvagn iaf. [/B][/QUOTE]

tror det gick drygt 7st sherman på en tiger stridsvagn som tyskarna hade

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Förresten, Sherman var väl en riktigt usel stridsvagn jämfört med vad tyskarna och ryssarna hade på den tiden. Krävdes väldigt många bara för att ta en Tiger-stridsvagn iaf.

tror det gick drygt 7st sherman på en tiger stridsvagn som tyskarna hade

Shermen var usel ja, men Flakpanzer IV "Whirlwind" var ingen höjdare heller i det vad den gjorde.

Sen tog den inte 7st sherman att ta en tiger/panther stirdvagn. För man kan inte säga nummeriskt hur många shermans man behöver. Allt beror på terräng och omständigheter.
Statery som användes för shermans vad snabbhet, rörlighet och kvantitet. Man försökte komma bakom tiger/panther och slå ut den bakifrån. Eller så hade man med sig M36, M18 pansarvagn eller luftsupport (P51, Typhoon, P47 mm.) som kunde slå ut tiger/panther på direkten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Eh, nej.

Som aktieägare har du inte rätt att plocka ut pengar ur företaget. Det beslutet tas av årsstämman, kallas normalt "utdelning", och berör alla aktieägare. En person som säljer aktier överlåter bara ägandet av sina aktier till en annan aktieägare mot en ersättning. Företagets finansiering påverkas inte alls. Jeeez.

Utdelning/avkastning, whatever you call it. Bolagstämma heter det och om du har fler aktier har du mer rösträtt.

En person kan självfallet sälja sina aktier, men även lösa in dem i företaget för att få pengar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.