Permalänk
Medlem

Min fråga är följande:

U9200 kostar 5000 SEK, har bättre CPU, men sämre batteritid. Den är större och tyngre men har större och mer högupplöst skärm.

Wind kostar ?, den är långsamare, har bättre batteritid (?). Det är mindre och lättare men har en mindre skärm.

Jag vet inte vad jag ska välja, jag vill ha en enkel och film spelare som man kan surfa och vissa Powerpoints på. Alltså så räcker ju en MSI Wind prestanda mässigt för, dock så vet jag inget om pris eller tillgänglighet.

Vad tycker ni, vad ska man köpa?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Min fråga är följande:

U9200 kostar 5000 SEK, har bättre CPU, men sämre batteritid. Den är större och tyngre men har större och mer högupplöst skärm.

Wind kostar ?, den är långsamare, har bättre batteritid (?). Det är mindre och lättare men har en mindre skärm.

Jag vet inte vad jag ska välja, jag vill ha en enkel och film spelare som man kan surfa och vissa Powerpoints på. Alltså så räcker ju en MSI Wind prestanda mässigt för, dock så vet jag inget om pris eller tillgänglighet.

Vad tycker ni, vad ska man köpa?

Wind räcker till att kolla på film om du kopplar en större skärm till burken. Har hört att det ska gå att köra 720p-rullar också, men kan inte verifiera det...

Sen beror det lite på vad du är ute efter. Hade du tänkt att bära omkring med datorn varje dag så är det alltid smidigare och skönare med en mindre och lättare burk. Ska den aldrig flyttas kan du lätt köra den tyngre, och då får du bättre prestanda.

Wind ska kosta mellan $399 och $499 beroende på vilken konfiguration du tar. Möjligt att priserna har ändrats... Den är försenad till 26 juli (stämmer datumet?) och vet inte när/om den kommer till Sverige. Dock ska det tydligen finnas svensk manual så vi får väl förutsätta att den inom kort också släpps här. Annars finns det nätbutiker runt om i Europa du kan beställa ifrån.

Hmmm. Kollade lite spec på U9200. Processorn som sitter i den (Intel Core2 Duo T5450 @ 1.66 GHz) är ju många gånger bättre än den som sitter i Wind (Intel Atom 230 @ 1.66 GHz). Låt dig dock inte luras av hastigheterna -- prestandan på en Atom 230 kan jämföras] med en Intel Celeron M @ 900 MHz, och T5450 är säkert 4 ggr bättre än Celeron:aren, med tanke på dess förbättrade arkitektur och dubbla kärnor samt hastighet. Dessutom är det ett nyare chipset i U9200 (Intel GM965 + ICH8M mot Intel 945GMS + ICH7-M; vet dock inte om den är bättre eller sämre). Hittar ingen spec på minnena, men de lär vara rätt lika och samma storlek (Wind dock har bara 512 MB på den billigare varianten).

Det är lite större skärm på U9200 (12" mot 10") och bättre upplösning (1280x800 mot 1024x600). Du får 40 GB mer i hårddiskutrymme också. Sen väger U9200 nästan dubbelt så mycket.

Batteritiden kan vara lite klurig... Jag har inte sett nå riktiga test på U9200, men om vi ska följa det som står så klarar den 4 h med standardbatteriet. Eftersom tillverkarna alltid är så optimistiska så tror jag nog vi måste anta att den klarar runt 2.5 h, max 3 h. Wind pallar runt 2.5 h, men 5-6 h med större batteri (ska tydligen gå att välja istället för det mindre för runt $25 extra). På det stora hela så ska Wind ha lite bättre batteritid.

Ska försöka sammanfatta allt. ^^

MSI Wind:
+ mycket liten och lätt (~1kg, 260 x 180 x 19-31.5 mm)
+ billig (~2.500 kr - 3.000 kr, ej frakt, tull eller skatt)
+ bättre batteritid (med stort batteri, 5-6 h mot 2-3 h (dock litet batteri))
- sämre NIC (10/100 MBit mot 10/100/1000 MBit)
- måste importeras just nu

Fujitsu ESPRIMO Mobile U9200:
+ mycket bättre processor (Intel Core2 Duo T5450 mot Intel Atom 230)
+ nyare chipset (Intel GM965 + ICH8M mot Intel 945GMS + ICH7-M)
+ större hårddisk (120 GB mot 80 GB, dock är båda 5400 RPM)
+ mer minne (1 GB mot 512 MB i den billigare varianten av Wind)
+ kan köpas i Sverige
- dyrare (~5.000 kr)
- större och tyngre (~2 kg, 300 x 223 x 37 mm)

Så det här är mitt råd:
Om du behöver kånka omkring med datorn mycket och inte har så stora krav på prestanda utan bara ska surfa, skriva i Word och visa presentationer, kanske lira lite Starcraft när du har tråkigt på jobbet -- då rekommenderar jag MSI Wind.

Annars skulle jag tagit Fujitsu U9200.

Hoppas det hjälpte. Jag är lite osäker på batteritiden så det jag kom fram till kanske inte stämde, men det vore vara rimligt att Wind klarar sig längre.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Tack för att du fösökte, jag har fram tills nu konkat på en 15.4 tums och det har ju fungerat sådär.
Min tanke är ju egentligen denna: U9200 kostar 5000 SEK idag. Kommer WInd att kosta 3000-3500 är det värt att köpa den, om den kommer att kosta mer är ju fråga om det spelar så stor roll om man har en 12 tums eller 10 tums dator? Skillnaden i vikt blir ju "enbart" 600 gram. Men för dem 600 grammen får jag ju en dator som man kan använda till så mycket mer, eller?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det är en enorm skillnad att konka runt på en dator som väger 1 kg och en som väger nästan 2 kg. Det är i alla fall min erfarenhet. Använder själv en Asus Eee 900 och har aldrig varit så nöjd med en portabel dator tidigare. Så jag röstar på Wind:en.

Permalänk
Medlem

Men det är just det jag är tveksam till, jag menar, man ju alltid datorn i en väska av någon typ, jag kommer ju inte gå runt med den under armen, då känns det ju som att det inte spelar någon större roll om det är 1,2 Kg eller 1,8 Kg... Men jag vet inte, hade jag vetat att Wind skulle kosta 3,500 SEK och släppas i Sverige innan Augusti så hade det nog inte varit några fråger, men att betala nästan samma pengar för en dator som är sämre men mindre är jag tveksam till. =/

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Slå till på Fujitsun då, du kan ju alltid sälja den om det skulle visa sig att du ångrar dig och vill ha Wind:en senare.

Permalänk
Medlem

Får nog bli så, säljer nog min "Stora" Dell idag för 2500 och lägger till 2500 och får en ny "liten" leksak

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Det är en enorm skillnad att konka runt på en dator som väger 1 kg och en som väger nästan 2 kg. Det är i alla fall min erfarenhet. Använder själv en Asus Eee 900 och har aldrig varit så nöjd med en portabel dator tidigare. Så jag röstar på Wind:en.

Hade också en 12" på runt 2 kg, och det var fan för tungt. Man orkade inte bängla med den... Så nu när jag skaffar antingen en Wind eller Acer Aspire One (lutar nog mot Wind just nu) så hoppas jag att det blir skillnad. Den är ju både mindre och lättare. Sen tycker jag att prestandan räcker gott och väl för det jag pyssla med. Så länge man inte vill lira senaste spelen så kommer man rätt långt med en rätt klen burk. ^^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Den finns att beställa i Sverige idag redan, dock verkar det vara engelskt tangentbord. Leveranstiden verkar det inte vara något fel på dock.
http://www.blocket.se/vi/17035196.htm

Permalänk
Medlem

Det är iofs Advent, men enligt alla "experter" så är det exakt samma komponenter i den som i Wind, dock väntar jag hellre tills PC-city får in den, deras engelska partner säljer redan Adventen i UK. Hoppas den kommer hit snart

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Hade också en 12" på runt 2 kg, och det var fan för tungt. Man orkade inte bängla med den... Så nu när jag skaffar antingen en Wind eller Acer Aspire One (lutar nog mot Wind just nu) så hoppas jag att det blir skillnad. Den är ju både mindre och lättare. Sen tycker jag att prestandan räcker gott och väl för det jag pyssla med. Så länge man inte vill lira senaste spelen så kommer man rätt långt med en rätt klen burk. ^^

Javisst, och det är inte bara lättare att bära i väskan. Grymt mycket smidigare att ta fram lite när som helst vid behov. En 1kg dator som är liten håller man lätt i med en hand exempelvis.

Permalänk
Medlem

Är det ofta du tänker "Fan, nu måste jag kolla den där grejen på datorn" när du är mitt i stan? Jag vill ha en enkel billig dator för att slippa bry mig om hur mycket den förlorar i pris när den bara står det och inte gör någon nytta. Sen är det väl alltid smidigt att ha en dator med sig till skolan för att slösurfa när professorerna babblar på.

Jag vill ha en MSI Wind eller liknande i Sverige för va 3500 SEK, ett vädligt rimligt pris med tanke på vad du får.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Är det ofta du tänker "Fan, nu måste jag kolla den där grejen på datorn" när du är mitt i stan? Jag vill ha en enkel billig dator för att slippa bry mig om hur mycket den förlorar i pris när den bara står det och inte gör någon nytta. Sen är det väl alltid smidigt att ha en dator med sig till skolan för att slösurfa när professorerna babblar på.

Jag vill ha en MSI Wind eller liknande i Sverige för va 3500 SEK, ett vädligt rimligt pris med tanke på vad du får.

Instämmer med föregående talare. ^^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Jag är mer ute efter en dator som jag utan tvekan kan ta med mig överallt. Alltså jag tänker inte "nä den är för jobbig att släpa på" eller den är så stor o otymplig o jag kan inte ställa den i skåpet / vågar inte bära på den, då kanske någon tar den"
Med en billig så vore det inte världens loss om den blev stulen, självklart är jag inte ute efter att få den stulen, men jag behöver inte vara rädd för att den ska bli det.

Permalänk
Medlem

Jo precis, sen så kommer jag inte att använda den så ofta därför vill jag inte behöver oroa mig att mina 10k som jag slösade bara blir värda mindre och mindre. Bättre att köpa något för 3.5k och inte bry sig om sånt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

vet ni något ställe man kan beställa wind:en ifrån?

Ja har letat som en tok på msiwind.net, mem hittar inget om Wind, bara
en massa om Advent.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Så, jag har nu beställt ADVENT 4211 på blocket. De hade redan sålt slut på första sändningen och jag får min med andra leveransen, som kommer dröja ca 10 dagar. Det blir spännande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jouh
Så, jag har nu beställt ADVENT 4211 på blocket. De hade redan sålt slut på första sändningen och jag får min med andra leveransen, som kommer dröja ca 10 dagar. Det blir spännande!

SKickar dom den mot postförskott, eller tänker du betala i förskott?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
SKickar dom den mot postförskott, eller tänker du betala i förskott?

Jag betalade i förskott. Man kunde välja mot postförskott, men det skulle vara dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det är iofs Advent, men enligt alla "experter" så är det exakt samma komponenter i den som i Wind, dock väntar jag hellre tills PC-city får in den, deras engelska partner säljer redan Adventen i UK. Hoppas den kommer hit snart

Jag mejlade pccity och frågade om/när de får in Advent. De visste inget än och sa åt mig att återkomma längre fram. Om fler skriver och frågor så kanske dom snabbare får tummen ur. PC City säljer väl redan eeepc med engelskt tangentbord så då borde du kunna plocka hem engelska Advent också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Jag mejlade pccity och frågade om/när de får in Advent. De visste inget än och sa åt mig att återkomma längre fram. Om fler skriver och frågor så kanske dom snabbare får tummen ur. PC City säljer väl redan eeepc med engelskt tangentbord så då borde du kunna plocka hem engelska Advent också.

Låter bra, ska själv till London om 2 veckor får se ifall jag får syn på en sån där leksak till ett rimligt pris. Fast så petig som jag är så vill jag ha å,ä,ö på tangentbordet...

Alltså man kan få en Advent för 279 pund, med dagens kurs så blir det 3279.76 SEK, denna kan då levereras till en "Collect store". Får se vad som händer under dem kommande veckorna här i Sverige, Wind bör ju lanseras nu på måndag, om det inte dycker upp några nyheter om Wind innan jag åker så kan det nog bli ett köp där nere.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Efter lite sökande hittade jag denna sida: http://netbookmag.com/2008/07/02/advent-4211-unboxed-re-badge...

Det vissade sig att det finns några skillnader mellan Wind och Advent. Advent har ett 3-Cell batteri som det finns delade menningar om, enligt Zdnet klara det ca 2 timmar i ett CPU-krävande test. Andra säger att det är MAX 2 timmars batteritid. Vilket som är sant vet jag ej. Den andra skillnaden är att det inte medföljer något fodral till Adventen. Fast det jag egentligen tycker är mest synd är det faktum att man bara kan få den med XP-home.

Intressant här dock priset: 3300 SEK för en Advent utan med XP-home, alltså borde den hamna under 3000 SEK med Linux. Får se ifall vi får se dessa magiska siffror när Wind lanseras i Sverige. Jag tror mer på ett intro pris av 4000 SEK som vid Jul sjunker till ca 3500...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Medion och Advent ska väl typ vara exakt som Wind fast annat märke...?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Medion och Advent ska väl typ vara exakt som Wind fast annat märke...?

Har du nog helt rätt i, dock så har jag svårt att hitta var man kan köpa Medion Akoya Mini E1210

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Medion Akoya Mini säljs i butik av tyska kedjan Aldi (konkurrent till Lidl). De har ingen webbshop så köp på plats i Tyskland är nog vad som krävs. Andra tyska butiker säljer MSI Wind. Se msi-wind.de för mer info och länkar.

"Det vissade sig att det finns några skillnader mellan Wind och Advent. Advent har ett 3-Cell batteri som det finns delade menningar om ... "

Alla Wind som jag sett till försäljning i nätbutiker hittills har också har 3-cellsbatteri. Bristen på 6-cellsbatterier beror på en brand i en fabrik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Alla Wind som jag sett till försäljning i nätbutiker hittills har också har 3-cellsbatteri. Bristen på 6-cellsbatterier beror på en brand i en fabrik.

Jo jag är medveten om det, jag ville bara påpeka att det rörde sig om det mindre 3-celliga batteriet, så att ingen tror något annat. Har du någon pris info om vad den kostar hos Aldi?

Är ganska svår att hitta via Aldi's hemsida, kan inte hitta just den Medion datorn nånstans. Förövrigt så har vi en gammal Medion vi köpte på Computercity för flera år sen, får hoppas att Medion kommer till Sverige snart då.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Om man köper en Advent eller Medion, och datorn krånglar, inte kommer man kunna få support från MSI då, eller...? I och med det kan det vara en idé att köpa en MSI Wind istället för en klon. Men så länge det inte händer nåt så kvittar det väl...

Bara lite fundersam om hur bra support och hjälp man får från Advent och Medion...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Medion har ju ett kontor i Sverige så det blir nog inget stort problem, har för mig att jag ringde dem angående våran stationör för flera år sen. Det hela gick bra. Vad gäller Advent så vet jag inte, man får väl hoppas att det är inget fel på grejerna. Då Advent inte finns i någon Collectstore i England börjar jag tro att jag inte kommer att kunna få den heller. Jag får väl hoppas att Wind eller Dell E kommer till Sverige innan sommaren är slut.

Förövrigt: Jag har sett att det kommer en restore CD-skiva till Wind/Advent. Hur är det tänkt att man ska använda denna? Kan man installera OS från en extern CD-läsare som är kopplad via USB? Eller hur får man göra?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Medion har ju ett kontor i Sverige så det blir nog inget stort problem, har för mig att jag ringde dem angående våran stationör för flera år sen. Det hela gick bra. Vad gäller Advent så vet jag inte, man får väl hoppas att det är inget fel på grejerna. Då Advent inte finns i någon Collectstore i England börjar jag tro att jag inte kommer att kunna få den heller. Jag får väl hoppas att Wind eller Dell E kommer till Sverige innan sommaren är slut.

Dell-E verkar väldigt läcker, och jag skulle nog skaffat en sån om det inte vore för tangentbordet. Den är så liten att de var tvungna att flytta på lite tangenter för att få plats. Så åäö är på fel ställen. Det är en rätt stor nackdel, anser jag. Iallafall om man kör touch-type...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.