Samba: ser inte några datorer i arbetsgruppen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Samba: ser inte några datorer i arbetsgruppen

I dag bytte jag namn på arbetsgruppen för alla mina datorer för att alla skulle vara med i samma. Efter att ha ändrat arbetsgrupp i /etc/samba/smb.conf på Linux-datorerna har jag dock fått problem. Efter omstart av datorerna hittar de inget i arbetsgrupperna! En av datorerna har utdelade filer och kommer således upp i arbetsgruppen på min XP-dator, men den går inte att gå in på. Får felmeddelande som säger att den inte är tillgänglig. Jag förstår inte vad som har blivit fel eller hur jag kan fixa det. Hjälp!

EDIT: Jag lyckades komma åt en annan dator genom att skriva in adressen direkt i adressfältet, men jag kan fortfarande inte bläddra bland enheterna.

Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
AMD Phenom2 X4 965 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | 4GB Corsair XMS3-12800DHX | XFX HD5870 | Asus XONAR D2 | 80GB Intel X25-M | 1TB Western Digital Caviar Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Testa om det går att ansluta en enhet direkt. Gå till Den Här Datorn och välj där nånstans "Anslut Nätverksenhet"(Jag kör Vista på Windowsburkarna så kommer inte ihåg exakt var det är).
Jag har samma problem som du. Ingenting syns i "Nätverk". Men jag kan ändå ansluta till enheterna manuellt. Fattar inte vad det kan vara.

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt