Permalänk
Medlem

Xinerama (eller liknande prog)

Hej, jag har precis börjat leka med linux igen, Arch för att vara exakt.. och jag sitter för tillfället med 3 skärmar jag vill ha igång (har bara 1 ikopplad för stunden)!

Så jag kollade upp Xinerama på sourceforge, men där stod det att dom slutat utveckla det programet..
Men fungerar det bra fortfarande? använder för stunden ett 8800GTX kort för 2 skärmar och ett geforce2 till den sista skärmen.

Och om det är så att det inte fungerar bra, kan ni tipsa om något annat program man kan använda för att sparka liv i alla 3 skärmar, eller åtminstonde 2 av dom?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Är inte xinerama inbyggt i nvidias drivare?

Permalänk
Medlem

Är det? får kolla upp när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

xinerama aktiverar du i din xorg.conf. Konfa upp alla dina grafikkort och skärmar som vanligt och skriv in var du vill ha dem i confen. Sen har du bara xinerama som en vanlig option.

Kör man enbart dualscreen på ett kort behöver man inte xinerama, dock är det möjligt att du behöver aktivera det eftersom du använder två kort trots att de använder samma driver.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, Xinerama och TwinView (NVIDIAs motsvarighet) gör som så att de binder ihop alla skärmar till en.

Man kan köra multi-head utan någon av dem, men då måste man starta upp en X-server per skärm.
Om man har ett, två eller tre grafikkort spelar ingen roll, Xinerama, TwinView och multipla X-servrar fungerar lika bra i vilken hårdvarukonfiguration som helst (skulle jag tro, finns säkert undantag).
Själv har jag dubbla DVI-utgångar på ett kort (NVIDIA GeForce 6600 GT) och använder ett andra kort (Matrox Millenium II) för den tredje skärmen.

Hämtat från min .xinitrc:

DISPLAY=:0.0 exec wmii & DISPLAY=:0.1 exec wmii & DISPLAY=:0.2 exec wmii

Fördelen med detta är att virtuella skrivbord hanteras på Rätt Sätt (X antal skrivbord per skärm, inte X antal skrivbord över alla skärmar) vilket inte någon fönsterhanterares Xinerama-stöd tillåter vad jag vet, nackdelen är att man inte kan flytta fönster mellan skärmarna, men det är inget jag lider av.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hehe kommer ihåg när jag först skulle konfa mina två skärmar i linux med ett nvidiakort. Fick konfa xorg.conf manuellt då.
Nu för tiden kan man göra det väldigt enkelt direkt i nvidia-settings

Btw, blir inte prestandan lite sämre om man kör en X server på varje skärm? Jag körde så innan, men nu använder jag TwinView. Båda har för och nackdelar, men jag är nöjd med detta nu.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
...
Nu för tiden kan man göra det väldigt enkelt direkt i nvidia-settings
...

Då får jag komma med en liten fråga. Hur confar man xorg.conf? Nej, det känns inte som ett alternativ för mig att skriva i den manuellt mer än till väldigt liten del. Jag har atikort och deras drivare arbetar tydligen inte riktigt på samma sätt som nvidias.

På sätt och vis hade nog det bästa varit med en långa jävla lista på allt vad Xorg kan göra. Alla funktioner listade med beskrivning på ett och samma ställe. Är det för mycket begärt? Tack!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Hehe kommer ihåg när jag först skulle konfa mina två skärmar i linux med ett nvidiakort. Fick konfa xorg.conf manuellt då.
Nu för tiden kan man göra det väldigt enkelt direkt i nvidia-settings

Mm, nvidia-settings genererar en ny xorg.conf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Btw, blir inte prestandan lite sämre om man kör en X server på varje skärm? Jag körde så innan, men nu använder jag TwinView. Båda har för och nackdelar, men jag är nöjd med detta nu.

Både TwinView och multipla X-instanser drar prestanda.
Dubbla X-instanser drar antagligen mer minne och CPU, men med vilket som halveras prestandan på grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Då får jag komma med en liten fråga. Hur confar man xorg.conf? Nej, det känns inte som ett alternativ för mig att skriva i den manuellt mer än till väldigt liten del. Jag har atikort och deras drivare arbetar tydligen inte riktigt på samma sätt som nvidias.

Ja, det innefattar att manuellt ändra i xorg.conf, inget som är direkt svårt, men, men.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
På sätt och vis hade nog det bästa varit med en långa jävla lista på allt vad Xorg kan göra. Alla funktioner listade med beskrivning på ett och samma ställe. Är det för mycket begärt? Tack!

Beror på vad man letar efter, http://www.freedesktop.org/wiki/ och http://www.x.org/wiki/ är en bra början.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Om man kör ett nVidia kort med deras drivare så är nVidias manual mycket bra

http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/169.12/README...

Kapitel 13,14,15 behandlar då flera skärmar

Om man kör med Ubuntus glx-new drivare så installeras INTE nvidia-settings av sig själv.

Det får man göra själv.

From Ubuntu Hardy stämmer INTE gamla kunskaper om dpkg-reconfigure eftersom Debians X-strike folk gjort en automagisk detektering av kort och "omconfningen" är borttagen.

Fedora 9 och OpenSuse 11 får samma funktionalitet.

ATI kan man läsa om här:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Main_Page

Och vidare till den dist man kör.

Kör man Ubuntu så finns Envy numera enkelt i Hardys repo. Tyvärr var det ett antal med
buggar men ska vara rättat nu. (läs Albertos blog)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y