Wine 1.0 release candidate 1 ute nu!

Permalänk
Medlem

Wine 1.0 release candidate 1 ute nu!

Efter 14 års utveckling börjar äntligen wine komma upp i version 1.0

http://www.winehq.org/?announce=1.0-rc1

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Coolt. Verkar fungera bra för mig, förutom en skum bugg som är funnits ända sedan 0.9.44, alla innan var det bra. När folk skriver något i chatten på battle.net i Warcraft III, så syns det inte. Det är bara när hosten skriver som det syns, resten filtreras effektivt bort. Hoppas på varje version att det ska ordnas, men ingen tur med det =/

Permalänk
Medlem

Häftigt. Hoppas bara att de inte "tröttnar" nu och lägger ner allt när det har blivit färdigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Coolt. Verkar fungera bra för mig, förutom en skum bugg som är funnits ända sedan 0.9.44, alla innan var det bra. När folk skriver något i chatten på battle.net i Warcraft III, så syns det inte. Det är bara när hosten skriver som det syns, resten filtreras effektivt bort. Hoppas på varje version att det ska ordnas, men ingen tur med det =/

Har du rapporterat buggen/sett att någon annan har? Annars kan det vara en bra sak att göra för att öka chansen att det någon gång blir fixat.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Häftigt. Hoppas bara att de inte "tröttnar" nu och lägger ner allt när det har blivit färdigt...

Det är inte ens i närheten av färdigt. Dem har bara ledsnat på sitt 0.9.XX varsonsnummer som dem kört i några år nu och byter till 1.0.XX. Dem är knappt ett dugg närmare att vara färdiga än vad dem är i 0.9.61. wine lär inte vara fullt fungerande före deras 2.0 release om typ yterligare 15 år.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Det är inte ens i närheten av färdigt. Dem har bara ledsnat på sitt 0.9.XX varsonsnummer som dem kört i några år nu och byter till 1.0.XX. Dem är knappt ett dugg närmare att vara färdiga än vad dem är i 0.9.61. wine lär inte vara fullt fungerande före deras 2.0 release om typ yterligare 15 år.

Det är inte riktigt sant, dom har gjort ett otroligt arbete, tusentals windows program och spel funkar att använda i Linux, bara det är ett mirakel i sig. Jag gissar att det du menar med färdigt är att 100% av program och spel skulle funka, men det är inte realistiskt och kommer alldrig att hända.

Wine används mest för spel för att det finns få spel i Linux, men det kommer att ändras i framdtiden endå, mer spel kommer att släppas till Linux det är jag säker på, så då kommer wine sällan att behövas använda endå.

När Linux och windows är lika stora kommer Microsoft bli avundsjuka på Linux, eftersom många windows program kan köras i Linux, medans inga Linux program kan köras i windows hehe.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Scirocco, jodå det finns sätt att köra linuxprogram under windows också och på mac också, så du ska nog inte va så övertygad om att just den punkten gör linux överlägset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
Scirocco, jodå det finns sätt att köra linuxprogram under windows också och på mac också, så du ska nog inte va så övertygad om att just den punkten gör linux överlägset

Jovisst skulle vilja se dig köra ett native Linux spel på Windows, det är inte samma sak, vad du tänker på är säkert de där virtualware grejerna, det är inte samma sak, det är seperat från resten inte integrerat som wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jovisst skulle vilja se dig köra ett native Linux spel på Windows, det är inte samma sak, vad du tänker på är säkert de där virtualware grejerna, det är inte samma sak, det är seperat från resten inte integrerat som wine.

Hört talats om Cygwin?

Citat:

Cygwin is a Linux-like environment for Windows. It consists of two parts:
A DLL (cygwin1.dll) which acts as a Linux API emulation layer providing substantial Linux API functionality.
A collection of tools which provide Linux look and feel.

Låter rätt likt Wine...

Btw så finns det inget som heter ubuntu ultimate längre. Skiten fick byta namn efter att dem bröt mot villkoren för att få använda ubuntus namn.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

"Cygwin is not a way to run native linux apps on Windows. You have to rebuild your application from source if you want it to run on Windows."

Låter inte direkt som wine. Nja för mig är det Ubuntu Ultimate, och kommer alltid att vara, Lyx version av Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Cygwin vid något tillfälle och det var rent ut sagt usel prestanda, så nej det är absolut inte som wine är för linux.

Visa signatur

| Errare humanum est |