Microsoft tycker att Vista är missförstått

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tycker att Vista är missförstått

Vista har funnits på marknaden i över ett år men stöter fortfarande på hård kritik. Nu väljer Microsoft att gå ut med ett dokument som förklarar anledningar och lösingar till Vistas fem mest kända problem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tycker vista suger.. provat att ha det installed några ggr.. men det åker bort lika fort... XP 4 EVER!

Permalänk
Medlem

Tycker också att Vista är missförstått, folk har så mkt. förutfattade meningar skäms på er!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

XP 4 da win!..skit samma om man har bra dator xp äger vista fortfarande!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Tycker vista suger.. provat att ha det installed några ggr.. men det åker bort lika fort... XP 4 EVER!

Har du det installerat längre än den timma som det tar för det att ladda hem uppdateringar, indexera disk, osv?

Har du märkt av dess minneshantering (i jämförelse med XP)?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Tycker vista suger.. provat att ha det installed några ggr.. men det åker bort lika fort... XP 4 EVER!

Det var ju verkligen en nyanserad och utvecklade åsikt du gav om Vista.

Permalänk
Medlem

jag tycker vista är bra. mycket ögongodis. och har man en bra datorn varför inte andvända hårdvaran?

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

Jag kör Vista 64 bitars...men mycket strul med drivrutiner typ grafikkortet...primära bildskärmsdrivrutinen stänger av sig oftate och oftare...blää

Visa signatur

Cyberians in the Dark

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberians
Jag kör Vista 64 bitars...men mycket strul med drivrutiner typ grafikkortet...primära bildskärmsdrivrutinen stänger av sig oftate och oftare...blää

Kan tänka mig att det beror på drivrutinerna - tillverkarna som inte fått fingret ur. Bara att hoppas på att de får det!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Gav Vista x64 en chans nu i 2-3 veckor, men installerade XP igen igårkväll.. Vista får nog mogna en stund till för min del.
Så många BSOD som det blev med Vista har jag inte sett sedan Win 95/98 tror jag, Betan Longhorn RC1 var klart stabilare.
Det lustiga är att samma dator är tokstabil i XP.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Förut gnällde folk på XP minst lika mycket, även jag... hoppas att det fixar sig snart...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Jo, Vista är väldigt missförstått, det är när man har kört det ett tag man märker hur bra det är utöver XP. Prefetch är <3.

Permalänk

Känns det inte lite onödigt att "dokumentet riktar sig främst till mer avancerade användare och IT-tekniker" när det rimligtvis borde vara svensson som har mest problem med det?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Hade vista premium x64 på bärbara, gick ju smidigt tills man installerade sp1.
Hårddisken laddade mer o mer, utrymmet försvann. O när utrymmet var på 0 så crashade explorer. De var några veckor efter jag installerade sp1, så de var inte indexeringen
Kör Xp x64 nu, och rullar på lika stabilt som vista enligt mitt tycke ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberians
Jag kör Vista 64 bitars...men mycket strul med drivrutiner typ grafikkortet...primära bildskärmsdrivrutinen stänger av sig oftate och oftare...blää

Det där låter värmerelaterat. Typ nvidias version av "VPU Recover"? Damsug ur datorn, sätt i en extra chassifläkt.

Nu finns väl risken att jag är ute och cyklar, men är nästan villig att satsa pengar på att det är problemet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det var ju verkligen en nyanserad och utvecklade åsikt du gav om Vista.

Men grina???? dra inte ner denna tråd med såna där inlägg tack! sandlådenivån kan vi skippa!!!!!

Permalänk
Medlem

I första början var Vista ingen höjdare, fast det berodde mer på Creative och nVidia och deras kassa drivrutiner. Nu skulle jag aldrig gå tillbaka till XP igen, finns ingen anledning. Tycker dessutom det är snyggare och behagligare miljö i Vista.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Men grina???? dra inte ner denna tråd med såna där inlägg tack! sandlådenivån kan vi skippa!!!!!

Du är mer fjantig.

Hatade Vista i början, program kraschade, drivrutiner som inte ville fungera som tänkt och stabiliteten var inte bra.

Nu älskar jag vista. Stabilt, fungerande drivrutiner från tillverkare och framförallt Media center <3

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Men grina???? dra inte ner denna tråd med såna där inlägg tack! sandlådenivån kan vi skippa!!!!!

"Sandlådenivån" var det du som lade grunden till i denna tråd.

OnT: Jag gav Vista en chans (vid Q3-07), och jag är helt nöjd med det. Om man har en lite segare dator så går det ju att stänga av det mesta som är nytt med Vista men fortfarande behålla den "rappa känslan".

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tycker Vista funkar alldeles utmärkt så länge man kör det på en pigg dator. Det är inte direkt Microsofts fel att datorleverantörer skeppar budgetdatorer med Vista så att användaren får en dålig erfarenhet.

Men folk som säger att det kräver mycket utav datorn, vad hade dom väntat sig?

Hårdvaran blir kraftigare hela tiden, är det inte ett naturligt steg för mjukvaran att bli mer funktionell och kräva mer utav hårdvaran i samma veva?

Med den attityden kan man väll lika gärna sluta med att göra nya spelkonsoler. Dom nya spelen kräver ju så mycket utav hårdvaran..

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit så nöjd med ett OS som jag varit med vista ultimate, pure love from the beginning!

Permalänk
Medlem

Att sökningen går segt beror nog på ntfs

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

har haft o göra vista nu i 5 veckor o jag kan bara säga vista ÄR!!! minst lika BRA som XP

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om ett dokument där ms försöker förklara sig om diverse Vista problem?
I DON'T CARE!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Vem bryr sig om ett dokument där ms försöker förklara sig om diverse Vista?
I DON'T CARE!

Vem bryr sig om en ignorant idiot som du?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag märkte att Vista var bra när jag lade in XP efter att ha kör Vista i ett halvår. (Skulle installera om Vista men hittade inte skivan så det blev XP)

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Om man grinar på Vista beror det på att man inte kan använda det.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker början av denna mening är konstig?

"No one would expect a new OS adoption to be easy, "

Hur ofta brukar mjukvarutillverkare gå ut med detta, att deras produkter kan vara knepiga att ta till sig? Jag jämför t.ex. med Apple och deras lansering av Leopard, eller senaste utgåvan av Ubuntu. Då brukar man snarare säga att nu är det så mycket enklare än i den föregående versionen.

Sen kan man klaga på att drivrutiner och liknande inte varit klart, men det här dokumentet gäller ändå, som jag förstått det, enbart MS egna saker, såsom konfimationsrutor.

Tanken är väl ändå att det ska bli enklare och enklare för varje ny version som kommer, eller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Vem bryr sig om en ignorant idiot som du?

hahah word.

Men iallafall föstår mig inte på folk som bitchar om vista, funkar fint för mig, och för folk som de inte passa, STFU då och använd inte de

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk

Vista har väl sina fördelar jämfört med XP, men totalt är Xp bättre än så länge...
Uppgraderade från xp helt i onödan, bättre hade varit att vänta på nästa windows.
Numera använder jag windows mest till spel, upptäckt hur bra Ubuntu har blivit Där finns nästan allt jag behöver.