Jobbintervju på Måndag, några tips?

Permalänk

Jobbintervju på Måndag, några tips?

Ska på jobbintervju som IT Tekniker/Support nu på måndag för ett företag i Stockholm.

Är första jobbintervjuen, så har ingen vidare erfarenhet av det.
Det här jobbet är dock ett jag verkligen vill ha, därför är jag oerhört tacksam för tips om vad jag bör ta upp på intervjun, etc.
Tack på förhand

Permalänk

Vart då? *nyfiken*

Det viktigaste är ett gott humör, ordentligt klädd, svara ärligt på frågor, var beredd på frågor som "berätta lite om dig själv" "vad är dina styrkor" "vad är dina dåliga sidor" m.fl. Ha även med CV och referenser utifall att dom vill ha det (om du har tidigare referenser att referera till d.v.s.)

Sen kan du bara hoppas. Lycka till!

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Kelly Services AB
När jag skickade in min ansökan via ams så ringde dom några timmar efter och frågade när jag kunde komma på intervjun, så måste haft extrem tur

Tack för tipsen, ska lägga det på minnet.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste imo. är att ge ett uppriktigt och trevligt intryck. Om man smörar för mycket tror jag att de ser igenom det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ska själv på en jobbintervju på Manpower El Tele på Tsdag. Blir första riktiga jobbet om jag får det. Det var något test som skulle göras där också. Hon som jag pratade med i telefon sa att det var ganska många sökande men att det såg bra ut för mig. Så det är bara att hoppas. Är väl ganska mycket gymnasieelever som söker jobb nu. Men då har jag ju ganska mycket mer erfarenhet och jobbat mer än dem och lite mer utbildning. Så det borde nog gå bra. Men jag undrar lite som han innan vad man ska vara förberedd på. Typ "varför är du rätt man för jobbet?" Sånna grejjer man ska vara lite förberedd på antar jag. Alltid haft fått jobb med kontakter förut så inga intervjuer direkt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

"Varför har du inte 5: or i alla ämnen?" var en fråga jag fick.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
"Varför har du inte 5: or i alla ämnen?" var en fråga jag fick.

Sökt jobb på McKinsey?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Var noga med att berätta att du gillar att träffa människor, att du är bra på att hantera stress, att du har ett stort intresse för IT och att du, förutom utbildning till största delen är självlärd genom ditt intresse.

Dessutom att du inte är rädd för att fråga dina kolleger om råd i situationer du inte vet hur du ska hantera. Det är en egenskap många saknar som ofta resulterar i katastrof.

En annan grej du kan säga är att du är pedagogisk och tycker om att förklara för kunden/uppdragsgivaren vad du gör, dels för att ge dem ökad förståelse och dels för att de ska förstå att du faktiskt gör något.

Det är vad jag kan komma på just nu. Brukade läsa igenom och sålla bland sökande på mitt förra jobb och några av sakerna man gillade kan du se ovan.

Förutom kunskap i ämnet är nog det sociala viktigast, både att man är utåtriktad och att man kan hantera stressade människor.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

En sak till är att läsa in dig på företaget så du vet vad dom egentligen gör.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Om man gillar att jobba i grupp eller ensam va en fråga jag fick.
Dåliga/bra sidor med sig själv.
Om man vet vad företaget gör.
Om man har lätt för att prata med människor.

På min första (och hittills enda) intervju hade jag jeans och gul munktröja (IT supportjobb var det).

De kollade även på mina betyg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Sökt jobb på McKinsey?

Nä, på Scania. Men den var inte ställd direkt för att ställa mig mot väggen, utan mer av intresse om jag hade möjlighet att få det och varför jag isf. valde att inte ha det. För jag har absolut inte 5: or i alla ämnen. Dessutom fick jag jobbet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nä, på Scania. Men den var inte ställd direkt för att ställa mig mot väggen, utan mer av intresse om jag hade möjlighet att få det och varför jag isf. valde att inte ha det. För jag har absolut inte 5: or i alla ämnen. Dessutom fick jag jobbet.

Jobbar du fortfarande på Scania? Jag ska börja exjobba där om ungefär 2 veckor

Permalänk
Medlem

Fortfarande och fortfarande, jag ska dit imorgon som min första dag. Sen har jag ett uppehåll på 1½ vecka för jag har några tentor, sen börjar jag på riktigt. Så, ja, det gör jag.

Blev kvar med mitt examensarbete på Scania för två veckor sedan.

På vilken avdelning ska du exjobba och med vad?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fortfarande och fortfarande, jag ska dit imorgon som min första dag. Sen har jag ett uppehåll på 1½ vecka för jag har några tentor, sen börjar jag på riktigt. Så, ja, det gör jag.

Blev kvar med mitt examensarbete på Scania för två veckor sedan.

På vilken avdelning ska du exjobba och med vad?

Skickar PM istället för att spamma i tråden

Permalänk

Om man inte har några tidigare referenser, skulle t ex lärare lärare eller liknande fungera som en referens då?

Milt nervös på hur det ska gå:P

Permalänk
Medlem

Och låstsas inte kunna något du inte kan.

Permalänk
Medlem

jag har varit på mycket intervjuer och det klart viktigaste tror jag är att vara självsäker och framåt, visa att man är intresserad ställa frågor vara intresserad och visa motivation, så har det iaf. gått bra på alla intervjuer jag har varit.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Om man inte har några tidigare referenser, skulle t ex lärare lärare eller liknande fungera som en referens då?

Milt nervös på hur det ska gå:P

Ja, det funkar. Beror ju på lite vilket jobb du ska ha också. Alla kräver inte referenser.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Hur gick det?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Uppdatering:
Jag var där relativ tidigt(ca 30min före själva intervjun, bättre vara där tidig än försen)

Vart visad till ett rum och fyllde i lite papper, väntar nervöst på att kontaktpersonen ska komma, samtidigt som jag funderade på vad jag skulle säga.

Efter en stund så kommer kontaktpersonen, vi hälsar på varandra och börjar intervjun och allt gick väl.

Hon avslutade med att hon tror jag är lämpad för jobbet tack vare min utbildning och intresse för jobbet och datorer/it i allmänhet så skulle kontakta företaget som jag(antagligen/förhoppningsvis) för jobb på och ska på intervju igen och får efter det besked om jag får det eller inte.

1 - 0 to FlurK round two next.

Permalänk
Medlem

GFY!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Om jag får dra till med ett litet udda tips så ha snygga skor på dig.
Oväntat många (enligt mig) tittar på skorna vilket ger ett intryck om människan.
Många går väldigt snyggt klädda men drar på sig ett par slitna gympaskor utan att tänka efter.

Inte för att jag personligen varken bryr mig eller har tänkt på det men jag har hört väldigt många andra påpeka just detta.

Sen ska man aldrig tacka nej till kaffet (eller vad än de nu bjuder på).

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Sen ska man aldrig tacka nej till kaffet (eller vad än de nu bjuder på).

Att säga nej till kaffe är alltid dumt, särskilt om det är gratis.

Permalänk

Tackade nej till kaffe men fick ändå jobbet, så det tipset ger jag inte mycket för

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Tackade nej till kaffe men fick ändå jobbet, så det tipset ger jag inte mycket för

En anledning, förutom att det är gott och socialt, att dricka kaffe är att man har en naturlig anledning att vara tyst om man till exempel skulle behöva fundera ut något klokt att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En anledning, förutom att det är gott och socialt, att dricka kaffe är att man har en naturlig anledning att vara tyst om man till exempel skulle behöva fundera ut något klokt att säga.

Kaffe är äckligt! Dricker aldrig nått på intervjuer för övrigt. Har för övrigt fått alla utom ett jobb jag gått på intervju för. (runt 10-12 st hittills).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kaffe är äckligt! Dricker aldrig nått på intervjuer för övrigt. Har för övrigt fått alla utom ett jobb jag gått på intervju för. (runt 10-12 st hittills).

Kalle Anka?

Kanske är kaffe knepet för att behålla ett jobb.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En anledning, förutom att det är gott och socialt, att dricka kaffe är att man har en naturlig anledning att vara tyst om man till exempel skulle behöva fundera ut något klokt att säga.

Okej.?

Jag har inget mot kaffe, men vad du menade sen kan man fråga sig?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Kalle Anka?

Kanske är kaffe knepet för att behålla ett jobb.

Kalle Anka?

Varför skulle kaffe vara ett knep för att behålla ett jobb?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kalle Anka?

Varför skulle kaffe vara ett knep för att behålla ett jobb?

Kanske för att killen som inte drack kaffe hade haft tio till tolv jobb?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!