Paypal och dess buyer protection

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Paypal och dess buyer protection

Har köpt en vara på ebay som inte fungerade enligt "avtal", gjorde en "claim" via paypal... men nu försöker säljaren vända myntet och säger att jag vållat skadan på varan som fungerade enligt honom när han skickade den.

Hur stor är chansen att man får tillbaka sina cash eller någon ersätnning eftersom det är ord mot ord? kanske någon som varit med om liknande situation?.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alby
Registrerad
Apr 2008

Du (och även säljaren) får skicka in alla bevis du har på att varan inte var som utlovad. Paypal går sedan igenom fallet och ger ett utslag.
Ju mer du har på fötterna ju större är din chans att vinna.

Ta bilder, skärmdumpar av beskrivningen och beskriv klart och tydligt varför varan är felaktig.

Klippt från PayPal:
"By escalating to a claim, you are asking PayPal to decide your case. PayPal will use the messages you and the seller exchanged during the dispute along with other information to determine the appropriate outcome."

Vad är det som är fel med varan (inte fungerar som "avtal")?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cami
Du (och även säljaren) får skicka in alla bevis du har på att varan inte var som utlovad. Paypal går sedan igenom fallet och ger ett utslag.
Ju mer du har på fötterna ju större är din chans att vinna.

Ta bilder, skärmdumpar av beskrivningen och beskriv klart och tydligt varför varan är felaktig.

Klippt från PayPal:
"By escalating to a claim, you are asking PayPal to decide your case. PayPal will use the messages you and the seller exchanged during the dispute along with other information to determine the appropriate outcome."

Vad är det som är fel med varan (inte fungerar som "avtal")?

Den är defekt startar ej. Så killen försöker skylla på att det var jag som pajjade den.

Säg att du köper en hårddisk och det visar sig att den inte starta öht, hur ska man bevisa att den va trasig innan liksom?

svårt att ta bild på det som är trasigt också.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Rent konkret som jag kommer på nu, ta bilder på när alla sladdar och kopplingar är rätt i datorn samt i bootmenyn där den inte hittas. Du har nu bevis på att den Inte funkar när du har den. Sedan kan ju han fixa fram ett bevis på att den fungerade när han hade den.
Du kan också ta bilder på var du har förvarat den, samt beskriva hur hanterade den när du hämtade den.

Som någon sade innan, ju mer du har på benen, desto bättre går det förhoppningsvis.

Fast jag har ingen koll på sånt egentligen, det var bara en tanke som kom upp.

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alby
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Den är defekt startar ej. Så killen försöker skylla på att det var jag som pajjade den.

Säg att du köper en hårddisk och det visar sig att den inte starta öht, hur ska man bevisa att den va trasig innan liksom?

svårt att ta bild på det som är trasigt också.

Sant, men då blir killens packning och embalering intressant.
Var paket dåligt packat? Var det mycket eller lite stötskydd?
Mest intressant, var paketet försäkrat?
Var det inte det och du valde att inte betala den kostnaden kommer han säkert "skylla" på din snålhet (med viss rätt om det är dyra saker).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cami
Sant, men då blir killens packning och embalering intressant.
Var paket dåligt packat? Var det mycket eller lite stötskydd?
Mest intressant, var paketet försäkrat?
Var det inte det och du valde att inte betala den kostnaden kommer han säkert "skylla" på din snålhet (med viss rätt om det är dyra saker).

packningen var det inget fel på. har anmät han till payapal samma dag som jag starta tråden, men de har inte agerat ännu.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003

Har råkat ut för samma sak nått år tillbaka när jag köpte en bärbar compaq evo nv800.

Fick hem den med en repa allan i lcd:n samt att det satt ett annat moderkort i den än vad det skulle, satt ett från en nv800c och sen var ett gångjärn till skärmen spräckt, i övrigt fungerade den.

Tog kontakt med säljaren först som bara nekade, och sedan med paypal som bad mej bevisa detta. Så jag fotade repan fyllde i ett formulär och faxade iväg och gick till den lokala datorfirman för att få verifierat att det var fel moderkort i vilket jag fick ett intyg på som jag faxade till paypal.

Trots allt detta gav dom honom rätt i det hela, så deras buyer protection ger jag inget för.

Köpte ocå en bilstereo för 2 år sedan för 4900 kr från england som fortfarande inte dykt upp, fick ju visserligen rätt, men dom ger mej ju inga pengar tillbaka som dom skulle ha gjort

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Asus Z97 Deluxe, i7-4790k, 16gb Corsair Vengence PRO 2400mhz, Intel 850 PRO 4x128gb Raid0, R9 280x 3gb, XFX 850 Psu, 3 x Samsung 27" s27c750 Eyefinity Corsair Obsidian 650d, Win 8.1 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

jag beställde skivor på www.matrixx-media.com som dom hade i lager enligt sidan.
men efter 1-2 veckor å dom inte skickat anmälde ja ärendet till paypal. och eftersom matrixx inte svarade på mailen från paypal fick jag rätt å pengarna tillbaka. sen 3 veckor senare dök skivorna upp

(:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Fick svar från Paypal idag nästan 1månad efter.

Once you have returned the merchandise, you will be covered under PayPal
Buyer Protection and eligible to receive a full refund.Please return the
merchandise to the following address:

Please respond to this email and provide tracking information for the item
you are returning within 10 calendar days. The seller will also receive the
tracking information for this item. When shipment of the item is verified,
the refund will be issued to you. It is in your best interest to take a
moment and provide the tracking number, failure to do so will result in
your claim being cancelled.

You are responsible for shipping and handling costs associated with returning the item.

De vill altsså att jag ska stå för fraktkostnaden mao låt säga att varan kostar 1500, och frakten 500:-, jag förlorar altsså 500kr på att skicka tillbaka den? Eller frå jag tillbaka ursprungsbeloppet 1500+frakten??

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Nej du får inte returfrakten betald, står ju rätt tydligt.

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Nu har det löst sig... skickade tillbaka varan, fick stå för returfrakten 400kr :S. Dock så försökte säljaren än en gång lura mig. Efter att paypal hade stängt ärendet så hade han överklagat och sagt att det saknades delar, han gjorde tom en polisanmälan, sicken amatör.

Paypal gick igenom ärendet igen och stängde den återigen till min fördel.

2Månader har det tagit drygt att få tillbaka sina cash även om man ligger -400kr.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.