Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Xubuntu ATI problem

Hello
Mitt problem är att skärmen slocknar efter 10 min har kollar allt som har med skärmsläckaren och powersettings att göra men skärmen slocknar efter 10 min
Har googlat som en galning och det är tydligen nån bugg med ATI kort har provat lite guider men får inte till det
Nån som har nån lösning ??
Dessutom får jag inte system ljuden att funka haha ja Linux är ju verkligen perfekt för "vanliga" människor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Tja Ubuntu är ungefär som windows vista, funkar perfekt för vissa, för andra krånglar det för. Det gillar inte ATI kort, eftersom ATI är seg med drivrutins utvecklingen som vanligt, det var likadant i windows för länge sen.

Använd google och sök på ubuntu och ditt ljudkort, det kanske inte stöds av alsa, du kanske måste tanka det nya oss.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2005

Där finns ett lätt sätt att installera ATI-drivare i Ubuntu. Det är med ENVY-script. Fungerade inte för mig med äldre versioner av Ubuntu men testade för ett tag sedan på Hardy och det fungerade fint .. värt att pröva om du inte redan gjort det.

Länk: http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
(Står nvidia-script i länken men scriptet inkluderar både för ATI och Nvidia)