Specifikationer för Geforce GTX 200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men jag tycker ändå att ATI borde göra ett kort med 1GB minne, då det antagligen inte kommer att bli dyrare än ett GTX iaf, för att ha nåt som konkurrerar bättre. Eller?

ATi har lämnat det fritt för alla tillverkare att själva släppa kort med 1Gb, ingår bara inte i deras egna referenskort!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Liksinnad med AlbinNdoja, är det positivt? ^_^

Permalänk
Medlem

off topic: varför inte göra så CPU/GPUerna använder 100% av energin vi matar den då...det skulle ju resultera i ganska trevlig energi föminskning ellerhur?
för idag så ger ju Cpu/Gpuerna av ganska mycket värme också...men om man (inte jag) bryr sig om miljön så komm på en bättre motor än förbrännings motorn? jag menar..vad ger den i energi? typ 80-90% värme?

on topic: jag hoppas att dom gör ett gx2 kort så vi får se lite nya siffror i crysis medmera =D

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
off topic: varför inte göra så CPU/GPUerna använder 100% av energin vi matar den då...det skulle ju resultera i ganska trevlig energi föminskning ellerhur?
för idag så ger ju Cpu/Gpuerna av ganska mycket värme också...men om man (inte jag) bryr sig om miljön så komm på en bättre motor än förbrännings motorn? jag menar..vad ger den i energi? typ 80-90% värme?

on topic: jag hoppas att dom gör ett gx2 kort så vi får se lite nya siffror i crysis medmera =D

Du var då smart, när man är igång så kan man göra så att datorn drivs på vatten också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
off topic: varför inte göra så CPU/GPUerna använder 100% av energin vi matar den då...det skulle ju resultera i ganska trevlig energi föminskning ellerhur?
för idag så ger ju Cpu/Gpuerna av ganska mycket värme också...men om man (inte jag) bryr sig om miljön så komm på en bättre motor än förbrännings motorn? jag menar..vad ger den i energi? typ 80-90% värme?

Jag tror du måste forska lite mer inom det området innan du kan uttala dig om det där.

Permalänk
Medlem

jo visst behöver jag det men det är inte så långt ifrån

men det bevisar ju att vi inte är där. att fixa så att våra "apparater" idag inte kan utnytja 100% av energin vi ger det.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
off topic: varför inte göra så CPU/GPUerna använder 100% av energin vi matar den då...det skulle ju resultera i ganska trevlig energi föminskning ellerhur?
för idag så ger ju Cpu/Gpuerna av ganska mycket värme också...men om man (inte jag) bryr sig om miljön så komm på en bättre motor än förbrännings motorn? jag menar..vad ger den i energi? typ 80-90% värme?

on topic: jag hoppas att dom gör ett gx2 kort så vi får se lite nya siffror i crysis medmera =D

Evighetsmaskiner menar du, det har man forskat på i rätt många år så vitt jag vet. Ingen som är riktigt där än dock. Dessutom finns det redan en motor med upp till 90% effektivitet, kallas elmotor!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
jo visst behöver jag det men det är inte så långt ifrån

men det bevisar ju att vi inte är där. att fixa så att våra "apparater" idag inte kan utnytja 100% av energin vi ger det.

All energi som matas till grafikkortet "används", energi kan bara omvandlas till en lägre energikvalitet, vilket är värme.

Men det man skulle kunna diskutera är om man skulle kunna optimera grafikkorten att stänga av delar som inte används vid t.ex. flaskhalsar. Fast det är nog antagligen för problematiskt då kravet på grafikkortet ändras i realtid beroende på vad som ska renderas.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd

såhär tänker jag och förmodligen många andra också, skit i hur mkt ström det tar bara mitt nätagg orkar driva det och de levererar prestanda.

Permalänk
Avstängd

Igen Tri-Sli? Konstigt egentligen att utveckla en ny teknik och sedan inte använda den :S

Man kan tycka att alla nya Nvidia-kort borde ha stöd för 3-sli, precis som man förväntar sig att alla AMD-kort har stöd för Crossfirex

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

vem bryr sig? palla kriga om detta, Vänta tills crapet e ute och diskutera. Just nu kastar ni information + tankar från vänster till höger

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
såhär tänker jag och förmodligen många andra också, skit i hur mkt ström det tar bara mitt nätagg orkar driva det och de levererar prestanda.

Tänk lite på kylningen också, mer förbrukning = mer värme.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vill se riktiga bilder. Hoppas de blir riktigt fläskigt kort, tungt stort å massivt...

*inlägg redigerat, tänk på språket! /Lezziter*

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir inte huruvida GTX200 vinner över 4870 i prestanda (den vet vi redan svaret på), utan vad priserna landar på i dem svenska butikerna. Om 4870 verkligen lyckas placera sig för nära hälften av priset av GTX 200, så får man nog ta och fråga sig hur mycket man verkligen är beredd att betala för några extra fps i Crysis. Vilket man än väljer så får man ju ett bra presterande grafikkort, så mycket är ju säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Vill se riktiga bilder. Hoppas de blir riktigt fläskigt kort, tungt stort å massivt...

Nvidias värsting lär ju bli riktigt fläskigt om det är nu det du vill ha. Den kommer säkert ha en enorm kylare med tanke på hur mycket ström den kommer dra. Och dyrt blir det.

Nä, ATI's kort är klart mer intressanta. Väldigt bra att de försöker hålla ner strömförbrukningen och priset. Jag vill inte ha ett monsterkort som drar 200-250W.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Finns det några siffror på vad ati´s kort kommer ta i watt vid full belastning?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Finns det några siffror på vad ati´s kort kommer ta i watt vid full belastning?

Som dom gamla fast lite mindre får man hoppas på

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

As you can guess, a 110 watt power envelope means that 4850 boards will have a single-slot cooler, while the 150 watt part (4870) should be available as single-slot part as well (from at least one partner, 1-slot vapor chamber part). Most of manufacturers will, however, offer dual-slot cooling for the 4870.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Känns som att man får fläska på en/flera TRUE snart på grafikkorten. Kanske blir de här kortet som ska vara 2-3 ggr bättre än 8800 ultra? ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Fast jag vill ju ha 1gb på mitt 4870, hoppas det kommer!
Känns bara rätt att dubbla minnesmängden vid uppgradering

edit: Kör ju oftast 1280 så kanske inte behövs 1gb..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
off topic: varför inte göra så CPU/GPUerna använder 100% av energin vi matar den då...det skulle ju resultera i ganska trevlig energi föminskning ellerhur?
för idag så ger ju Cpu/Gpuerna av ganska mycket värme också...men om man (inte jag) bryr sig om miljön så komm på en bättre motor än förbrännings motorn? jag menar..vad ger den i energi? typ 80-90% värme?

on topic: jag hoppas att dom gör ett gx2 kort så vi får se lite nya siffror i crysis medmera =D

Ojdå, och så undrar folk varför man inte "hänger" på Swec. längre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ojdå, och så undrar folk varför man inte "hänger" på Swec. längre...

Haha, klockren:)
Detta uttalandet var nog det konstigaste och mest okunnigaste uttalandet jag läst här på länge.

Ontopic:
Jag tycker fortfarande det är konstigt att folk kommenterar så mycket som det gör när korten inte ens finns.
Visst kan man gissa hur korten kan bli men det blir ju bara gnabb hit och dit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Liksinnad med AlbinNdoja, är det positivt? ^_^

Liksinnad med Einstein, är det positivt? Ungefär samma dumma fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tänker du vara otrogen på mig nu igen

Oh sorry Morkiz. Boris, another time *pss, call me*.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
vem bryr sig? palla kriga om detta, Vänta tills crapet e ute och diskutera. Just nu kastar ni information + tankar från vänster till höger

Jag tror du har hamnat i fel forum. Att tänka fritt och spekulera fritt är lite av en idé med forum och inte någon jäkla politik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nvidias värsting.....
...Och dyrt blir det..

Kallar du 500$ alá 3000kr ala max 4000kr i Swe är dyrt? Mitt 8800GTX kostade 5200kr för lite mer än ett år sedan i butik. 9800GX2 får du idag för 4000kr vilket är ett klockrent köp även om två 9600GT är mer prisvärt. Men man måste se helhetslösningen i slutändan ändå och 500$ för Nvidias nya är förmodligen inte speciellt dyrt om det presterar som vi tror. Men den som lever får väl se.

för övrigt och idén med ATis kort om 512MB minne anser jag är på tok för lite men kanske behövs inte mer när man har sådan hög bandbredd? Jag menar GDDR5 @ 4.5Ghz som det ryktats om med ett interface om 512bit är lika med 280Gb/s. Det är extremt snabbt.
Och som någon ovan skrev så är det inte ATi som bestämmer detta i slutändan ändå så vi får se!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Liksinnad med Einstein, är det positivt? Ungefär samma fråga.

Oh sorry Morkiz. Boris? Another time.

Jag tror du har hamnat i fel forum. Att tänka fritt och spekulera fritt är lite av en idé med forum och inte någon jäkla politik.

Kallar du 500$ alá 3000kr ala max 4000kr i Swe är dyrt? Mitt 8800GTX kostade 5200kr för lite mer än ett år sedan i butik. 9800GX2 får du idag för 4000kr vilket är ett klockrent köp även om två 9600GT är mer prisvärt. Men man måste se helhetslösningen i slutändan ändå och 500$ för Nvidias nya är förmodligen inte speciellt om det presterar som vi tror. Men den som lever får väl se.

för övrigt och idén med ATis kort om 512MB minne anser jag är på tok för lite men kanske behövs inte mer när man har sådan hög bandbredd? Jag menar GDDR5 @ 4.5Ghz som det ryktats om med ett interface om 512 är lika med 280Gb/s.
Och som någon ovan skrev så är det inte ATi som bestämmer detta i slutändan ändå så vi får se!

Ok så när man tar bort alla lager onödig information À la "Nvidia fanboy" så får man kvar, med reservation för överdrift:):

- Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

- JAPP...

- Fan ta et, jag har aldrig förstått varför jag har 3 anmärkningar, saker och ting börjar liksom kla... Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

(Ironi, no offence)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Ok så när man tar bort alla lager onödig information À la "Nvidia fanboy" så får man kvar, med reservation för överdrift:):

- Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

- JAPP...

- Fan ta et, jag har aldrig förstått varför jag har 3 anmärkningar, saker och ting börjar liksom kla... Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

(Ironi, no offence)

HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Känns som det börjar hetta till i denna tråden nu:D HAHAHAHAHA

Permalänk

Vad ska ni med all denna kraft till? Kör ni seriösa program för ett företag och kräver så starka grafikkort eller är det främst spel?
Isf, hur ofta uppgraderar ni grafikkort?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Ok så när man tar bort alla lager onödig information À la "Nvidia fanboy" så får man kvar, med reservation för överdrift:):

- Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

- JAPP...

- Fan ta et, jag har aldrig förstått varför jag har 3 anmärkningar, saker och ting börjar liksom kla... Hej, jag heter AlbinNdoja! Jag tycker Nvidia är bäst, har jag råkat nämna nämnt det förut??

(Ironi, no offence)

Nvidia har ju de bäst presterande korten. Skall vi sitta och ljuga istället? Har ingenting med att jag gillar Nvidia som företag mer för det gör jag inte, tvärtom snarare. Nvidia är riktiga klåpare och ATi har mer moral och har haft men faktum kvarstår att Nvidias kort presterar för jäkla bra.

Mina anmärkningar har dessutom ingenting med det att göra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Vad ska ni med all denna kraft till? Kör ni seriösa program för ett företag och kräver så starka grafikkort eller är det främst spel?
Isf, hur ofta uppgraderar ni grafikkort?

Ska man spela senaste spelet i högsta upplösningen med alla inställningar på max så kräver det ett monsterkort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ja helt rätt som pingvin skriver. Faktum är att dagens kort räcker inte ens för att spela alla spel @ max i 1920*1200 med AA/AF aktiverat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Lustigt att ATI har kommer ha dubbellt så många stream-processorer som Nvidias värsting.
Den dagen spel börjar använda stream-processorer fullt ut, kommer ATI:s kort sparka stjärt.

ATIs stream-processorer är lägre klockade och mindre effektiva per klockcykel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8