Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Det är la bara SD-kort i EEEn?
Så hur ska man annars installera ett OS om inte det går? xD

En eee pc har två stycken SDD hårddiskar + en SD kortläsare.
De svenska 900 verkar dock bara ha en SDD.

Att installera OS på SD kortet är inget rekomenderat. SDD diskarna är dock som vilken hårddisk som helst så det är bara att installera.

Permalänk
Medlem

Har kört in win2000 på 900an och det flyter på bra.
har dessutom installerad 2gb minne samt överklockat till 1053mhz med 117mhz fsb. inte slött någonstans. SSDn blir mycket snabbare när bussarna höjs.

har ett stort 10400mah batteri vilket dels gör att jag inte bryr mig så mycket om batteritiden minskar något , samt att batteriet pga sin storlek lyfter datorn upp ca 1,5cm från skrivbordet vilket gör att luft kan strömma under.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Har kört in win2000 på 900an och det flyter på bra.
har dessutom installerad 2gb minne samt överklockat till 1053mhz med 117mhz fsb. inte slött någonstans. SSDn blir mycket snabbare när bussarna höjs.

har ett stort 10400mah batteri vilket dels gör att jag inte bryr mig så mycket om batteritiden minskar något , samt att batteriet pga sin storlek lyfter datorn upp ca 1,5cm från skrivbordet vilket gör att luft kan strömma under.

Du är med på SSD'n inte påverkas alls hur du än överklockar?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Hej, är ny här och har liksom många andra köpt en Eee900 med blandade känslor. Ogillade Xandros skarpt och testade att köra in PerformanceXP och det gick ju precis som så många andra här redan påpekat, segt som sirap så jag körde tillbaka Xandros med recovery USB. Hittade då "Advanced Menu" som gjorde det hela mycket behagligare trots att jag aldrig vistats i linuxmiljö tidigare. Efter att ha läst denna långa tråden så blev jag sugen på att testa ubuntu-eee-804 och läste att man kunde köra Live-USB och testa hur de va innan man installerade, gjorde precis detta med ett gammalt Corsair Voyager 2gb minne. Uppstarten va ju givetvis lite seg men väl inne så flöt allt hur bra som helst. hade inga direkta problem med Xandros men detta flöt bra mycke bättre och den hittade det trådlösa nätverket med en gång (beror detta på att Xandros ligger installerat? läste ju att mängder av folk har problem med att få de trådlösa att fungera i ubuntu) och jag gillade verkligen utsèende och layout i Ubuntu.
SSD`n i 900:an jag har är ju som bekant seg men borde den inte hantera Xandros snabbare än vad ett USB minne hanterar en liveboot av Ubuntu?
är riktigt sugen på att installera Ubuntu och testa men tänkte kolla med er innan. Kan väl ändå inte vara så att den kör operativ snabbare ifrån USb än ifrån disken ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du är med på SSD'n inte påverkas alls hur du än överklockar?

Den påverkas när du höjjer frekvensen på mini pci-x bussen på precis samma sätt som ett grafikkort presterar bättre om dess pci-express eller agp port klockas högre.

hdtach säger följande

batteriläge 630mhz/70mhz FSB 28,0MB/s 5% cpu utilization
default 900mhz/100mhz FSB 28,6MB/s 5% cpu utilization
1053mhz/117mhz FSB 31,6MB/s 2% cpu utilization

enbart läshastighet då jag kör trial verisionen.

Men du vet tydligen bättre, Du har ju självklart en eeepc 900 själv där hemma? Överbevisa mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
precis samma sätt som ett grafikkort presterar bättre om dess pci-express eller agp port klockas högre.

Det gör den ju inte?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Har kört in win2000 på 900an och det flyter på bra.
har dessutom installerad 2gb minne samt överklockat till 1053mhz med 117mhz fsb. inte slött någonstans. SSDn blir mycket snabbare när bussarna höjs.

har ett stort 10400mah batteri vilket dels gör att jag inte bryr mig så mycket om batteritiden minskar något , samt att batteriet pga sin storlek lyfter datorn upp ca 1,5cm från skrivbordet vilket gör att luft kan strömma under.

Var hittade du batteriet?

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
En eee pc har två stycken SDD hårddiskar + en SD kortläsare.
De svenska 900 verkar dock bara ha en SDD.

Att installera OS på SD kortet är inget rekomenderat. SDD diskarna är dock som vilken hårddisk som helst så det är bara att installera.

Jag menade SSD och inte SD-kort. Jag va tydligen förvirrad när jag skrev det där :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoldator
Var hittade du batteriet?

dustin

Permalänk

Hur många timmar har 10400mah batterier på en svensk EeePC 900?
Orginalet på den svenska är ju rigtigt dåligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Har kört in win2000 på 900an och det flyter på bra.
har dessutom installerad 2gb minne samt överklockat till 1053mhz med 117mhz fsb. inte slött någonstans. SSDn blir mycket snabbare när bussarna höjs.

har ett stort 10400mah batteri vilket dels gör att jag inte bryr mig så mycket om batteritiden minskar något , samt att batteriet pga sin storlek lyfter datorn upp ca 1,5cm från skrivbordet vilket gör att luft kan strömma under.

Har du kört in Win 2000 via extern cd-läsare?
En liten guide på hur du gjort vore kul med installation och överklockningen.
Du har detnsvenska sk slöa ssd?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Har du kört in Win 2000 via extern cd-läsare?
En liten guide på hur du gjort vore kul med installation och överklockningen.
Du har detnsvenska sk slöa ssd?

jag bara bootade på cd och installerade precis som vanligt.
använder eeectl för att överklocka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Det gör den ju inte?

Du vinner oftast ett par FPS (1-3FPS, beror på från fall till fall) om man höjer frekvensen på pci-e.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Skulle kolla film via min externa dvd igår i eeeubuntu.... Men eeeubuntu hittar inte den externa dvd läsaren. Funkar finfint med usb stickor och allt sånt men inte dvd läsaren, slutade med att jag fick köra live versionen av vanliga ubuntu med min usb sticka, så funkar den externa dvd läsaren. Kan även säga att jag själv inte häller fått wlanet att funka i vanliga ubuntu men det funkar finnemang i eeeubuntu.

Någon som har samma problem med cd/dvd läsaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjon Geao
Hur många timmar har 10400mah batterier på en svensk EeePC 900?
Orginalet på den svenska är ju rigtigt dåligt.

Skrev det tidigare i tråden , Får ut ca 5½-6timmar på det.

då är allt påslaget , samt att den kört divx hela tiden.
om jag bara surfat så hade det kanske blivit lite till.

om datorn är överklockad så runt 4½.

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha bilden ifrån datorn (film) till min tv som inte har VGA utgång, hur löser jag detta lättast med en EEE PC 900?

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grunkan
Om jag vill ha bilden ifrån datorn (film) till min tv som inte har VGA utgång, hur löser jag detta lättast med en EEE PC 900?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

den där lilla rackaren ska du ha isf. funkar klockrent
ett stort plus är att man få med alla kablar som man behöver

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk

Tänkte jag skulle köpa EEE 901 på Clove.
Någon som har erfarenhet av hur duktiga dom är på att leverera?
Går det snabbt och får man allt i fungerande skick?

Permalänk
Medlem

Fick min 901 3dagar efter jag lade beställningen. Tog expressfrakt alternativet då.
Allt fungerade perfekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Fick min 901 3dagar efter jag lade beställningen. Tog expressfrakt alternativet då.
Allt fungerade perfekt.

Inga extra kostnader på vägen eller så?
Får slutpriset till 3 639,54 SEK enligt min banks växelkurs.
Tycker det är ett behagligt pris, men vill inte komma upp i 4000 på grund av något krångel på vägen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Inga extra kostnader på vägen eller så?
Får slutpriset till 3 639,54 SEK enligt min banks växelkurs.
Tycker det är ett behagligt pris, men vill inte komma upp i 4000 på grund av något krångel på vägen

Nej inga extra utgifter eftersom UK är med i EU.
Glöm inte att skaffa en elsladd för svenska uttag bara.
Jag fick ge 4300 för min så du har de sänk priset.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det blir väldigt jobbigt! Ser ju ut som att det inte är långt kvar tills 901:an kommer hit men samtidigt är det väldigt lockande att beställa en från clove och få den "nu".

Någon som har beställt det nordiska tangetbordet från asusparts.eu ännu?

Beställer man en 901:a från clove nu och ett tangetbord senare (vet inte om det finns i lager än) så borde det ju inte spela någon roll
Kan vara rätt skönt med svenskt tangentbord eftersom alla knappar inte sitter som dom ska rkitigt osv osv... eller så kanske det visar sig att man kan leva med det engelska och då är det ju bara att vara glad för det

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Nu börjar det blir väldigt jobbigt! Ser ju ut som att det inte är långt kvar tills 901:an kommer hit men samtidigt är det väldigt lockande att beställa en från clove och få den "nu".

Någon som har beställt det nordiska tangetbordet från asusparts.eu ännu?

Beställer man en 901:a från clove nu och ett tangetbord senare (vet inte om det finns i lager än) så borde det ju inte spela någon roll
Kan vara rätt skönt med svenskt tangentbord eftersom alla knappar inte sitter som dom ska rkitigt osv osv... eller så kanske det visar sig att man kan leva med det engelska och då är det ju bara att vara glad för det

Jag beställde en 901-Linux från Clove och ett nordiskt tangentbord från Asus Parts. De hade inte Windows-tangentbordet hemma så det fick bli ett Linux-tangentbord med det gör detsamma.

Enkelt att byta, bara vika undan tre hakar i ovankanten och bända upp. Det satt en dubbelhäftande tejp som höll fast tangentbordet ordentligt. Först vågade jag inte ta i, trodde att det var skruvat underifrån. Efter att funderat lite så vågade jag och då lossade det så fint. Sen var det bara att bryta lite på kontakten och sätta dit det nya tangenbordet.

Jag är väldigt nöjd med datorn. Liten och smidig men man bör ha bra ögon eller sitta närma skärmen eftersom den är så liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
Jag beställde en 901-Linux från Clove och ett nordiskt tangentbord från Asus Parts. De hade inte Windows-tangentbordet hemma så det fick bli ett Linux-tangentbord med det gör detsamma.

Enkelt att byta, bara vika undan tre hakar i ovankanten och bända upp. Det satt en dubbelhäftande tejp som höll fast tangentbordet ordentligt. Först vågade jag inte ta i, trodde att det var skruvat underifrån. Efter att funderat lite så vågade jag och då lossade det så fint. Sen var det bara att bryta lite på kontakten och sätta dit det nya tangenbordet.

Jag är väldigt nöjd med datorn. Liten och smidig men man bör ha bra ögon eller sitta närma skärmen eftersom den är så liten.

Låter ju guld det där!

Blir nog att beställa en till nästa vecka då

EDIT: Nu har komplett ändrat på lagersaldot till, "Inte i lager. 135 st. 2008-09-16 (Preliminärt) "

Kanske värt att vänta ändå.. eller....

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Priset på 901an är ju rätt saftigt vad de verkar, undrar om man skall investera i ett nytt batteri till 900an istället, har ju fortfarande möjligheten dock att gå tillbaka med 900an till pc-city... Vill åt den inbyggda bluetoothen iofs, och sen är de ju najs med ett snäppet bättre gpu och en strömsnålare processor... Usch, jobbigt det blir...

Permalänk
Medlem

hej, ska skaffa en eee 900 till min tjej. hon har basic skills med windows. hon ska bara skriva, surfa lite och använda itunes.

Hur ser linuxversionen ut om man köper den? är den lätt att komma igång med, skriva direkt o så? för office får man väl med. är det lätt att fixa itunes till linux?
skulle hon inte gilla det så går det väl att installera windows xp?

Hade varit skönt att slippa windows:)

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

dessa basicprogram som office-paketet och surf e skitenkelt! mkt lik d som finns på windows!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
hej, ska skaffa en eee 900 till min tjej. hon har basic skills med windows. hon ska bara skriva, surfa lite och använda itunes.

Hur ser linuxversionen ut om man köper den? är den lätt att komma igång med, skriva direkt o så? för office får man väl med. är det lätt att fixa itunes till linux?
skulle hon inte gilla det så går det väl att installera windows xp?

Hade varit skönt att slippa windows:)

Open office följer med har jag för mig, Itunes funkar inte rakt av dock. Är om det skulle funka att köra det genom Wine i så fall.

För en vanlig användare är Xandros väldigt lätt skulle jag säga. Alla ikoner ligger rakt framför näsan, svårt att missa något.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
dessa basicprogram som office-paketet och surf e skitenkelt! mkt lik d som finns på windows!

Jag var och kände på en 900 på mediamarkt och la märke till att knappar och en del andra saker t.o.m. såg ut som något XP tema. Det var ju nästan löjligt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Tänkte bara tipsa lite..
Jag har vart på jakt efter en bilig väska till min eee900 som man kan ha allt i.
Men har inte hittat någon bilig bra väska så var jag på coop forum igår, Så hadde de en väska för portabel DVD spelare http://pan9.fotovista.com/dev/9/1/40350119/l_40350119.jpg
Passa perfekt i kunde dock vart lite fler fack.
Det är ett till datorn och ett som jag har lagt extern hdd i och laddare usb minne bland annat..