AMD bekräftar Radeon 4800-specifikationer

Permalänk

Fasen vad jag börjar tycka 4870 ser intressant ut! Väntar med spänning på resultat från dessa.

Angående priset är det väl inte så illa. Dollarn är ju rekordlåg också.

Permalänk

Blir skönt att dumpa 3650 till 2x 4870 xD

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

Nice! Ska bli ruskigt kul att se vad kortet klarar i praktiken. Imponerande specs javisst men det är vad det verkligen klarar som räknas.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt Om inte Nvidia kommer med något mycket bättre för ungefär samma peng blir det nog ett nytt Ati-kort till sommaren

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

En annan fundering också, nya 3DMark Vantage. Det blev ett riktigt svalt mottagande tycker jag. Efter släppet så har jag inte hört ett ljud om det.
Var det Vista som dödade Vantage eller?!

Tror nog också på att Vista är boven...

Det var i alla fall det som fick mig att ge upp. Ganska dåligt gjort av finnarna att ge vika för M$ trycket.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer fler bra grafikkort än spel till PC, undrar vad man ska använda dessa grafikkort till om man klarat av crysis =/

*juste kom på att Conan är släppt 3..2..1... GRIND GRIND GRIND!!

undrar om man kan skriva in i sitt CV att man har 4 st lvl70 med epic mounts o shit..

Permalänk
Skäggig legend

Förlåt, jag bättrar mig och säger: 3870mhz... vänta nu.. är det bara jag eller tänker dom något med deras modell: 3870? xD

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Nu har man fixat sommarjobb inför releasen Blir nog ett eller 2 + 790GX + 6400+

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

nu har ati börjat intressera mig:P om den är lika bar i tester/spel osv som den är på pappret tror jag att jag gör slut med nvidia och bosätter mig hos ATI för detta ser riktigt bra ut

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Säger det samma, detta var vad ATI behövde för att vända trenden. Verkar som dom blir grafikkortskungar nu, iaf prestanda/krona.

Permalänk

När första riktiga Dx10 spelet komemr lär vi byta till vista. Bara 3 år kvar då typ.

1 gig är mycket trevligt. Men det vore tråkigt om +25% 9800gtx vore 3dmark, vem vet...

9800GTX 300$ = 2500kr 350$ = 2800-2900 kr troligen lite mindre då Ati är mer aggro och ofta säljer under sitt rekomenderade pris.

9800GTX lär droppa till 2000 kr vid släppet för att konkurrera.

Nu snackar jag medelpriset.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Fattar inte de som försvarar att kortet bara har 256-bit buss. Visst är det snabbt ändå tack vare GDDR5 men kommer ju inte ifrån att det vore bättre med 512-bit buss också. Så nu kommer det vara snabbt men inget supermärkvärdigt. När kommer 100 % prestandaökningen som vi sett med introduktionen av 6800ultra, 7800GTX och 8800GTX?! Vill se ett kort (ingen dubbelmacka för det är ju två kort) som fullständigt krossar det flera år gamla 8800GTX.

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
När första riktiga Dx10 spelet komemr lär vi byta till vista. Bara 3 år kvar då typ.

1 gig är mycket trevligt. Men det vore tråkigt om +25% 9800gtx vore 3dmark, vem vet...

9800GTX 300$ = 2500kr 350$ = 2800-2900 kr troligen lite mindre då Ati är mer aggro och ofta säljer under sitt rekomenderade pris.

9800GTX lär droppa till 2000 kr vid släppet för att konkurrera.

Nu snackar jag medelpriset.

En dollar = 6kr. 300 dollar = 1800kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
En dollar = 6kr. 300 dollar = 1800kr.

Glöm inte moms och skatt.

Permalänk
Medlem

Det är väl tillägg på 25% bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Haha, ellerhur. Det hade inte varit fel:P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hoppas verkligen man har råd med ett HD4870 och Min fina Eizo skärm.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

300 x6 kr = 1800 + 25% moms
2250:-
plus tull 6%
sedan tillkommer frakten inom sverige och till sverige .

så 300 dollar blir allt som offtast 3000kr i sverige.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Usch då. Då känns det inte lika överlägset med 4870 längre, om man jämför med 9600gt som börjar krypa sig ner mot tusenlappen nu!

Permalänk

"Det sista vi hörde var att RV770 skulle husera 480 shader processorer, inte 800, men nu har det även dykt upp nya rykten som säger att det faktiskt kan ligga något i uppgifterna om 800 shader processorer. Enligt dessa skulle 480 av dem vara vigda för grafikrendering medan de resterande 320 skulle användas för fysikacceleration. Det är dock inget vi kan bekräfta så ta det med en nypa salt."

http://www.nordichardware.se/nyhet,14130.html

Ehm, finns det någon i sanning i detta stycke? I så fall: SHIT!!!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

How stor?

Jag skulle gärna bra vilja veta dimensionerna på det här kortet! Vore bra att veta om det är något som överhuvudtaget passar i min burk! Har en midi-låda tror jag.
Hur mycket Watt-ström kan det för övrigt tänkas sluka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
En dollar = 6kr. 300 dollar = 1800kr.

Nyarlathotep har helt rätt i sin analys då han relaterar det rekommenderade priset på 9800gtx på usamarknaden till det faktiska försäljningspriset på den svenska marknaden idag och jämför sedan med 4870. En produkt kostar som alla känner till betydligt mer på den svenska marknaden än den amerikanska. detta gör att det blir fel med direkt kursomvandling av priset!

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk

Så pass alltså. Det är inte mycket pengar för ett värsting kort!

Permalänk
Medlem

Detta kan bli helvetets saftig stek haha härligt hoppas detta blir skitbra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Nyarlathotep har helt rätt i sin analys då han relaterar det rekommenderade priset på 9800gtx på usamarknaden till det faktiska försäljningspriset på den svenska marknaden idag och jämför sedan med 4870. En produkt kostar som alla känner till betydligt mer på den svenska marknaden än den amerikanska. detta gör att det blir fel med direkt kursomvandling av priset!

Skulle det bli billigare om man köpte in det privat från en butik utomlands då?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Tror nog också på att Vista är boven...

Det var i alla fall det som fick mig att ge upp. Ganska dåligt gjort av finnarna att ge vika för M$ trycket.

Eftersom Vantage är ett benchmarkprogram för att testa dx10 grafik så är det väl ganska självklart att det bara finns till vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Nyarlathotep har helt rätt i sin analys då han relaterar det rekommenderade priset på 9800gtx på usamarknaden till det faktiska försäljningspriset på den svenska marknaden idag och jämför sedan med 4870. En produkt kostar som alla känner till betydligt mer på den svenska marknaden än den amerikanska. detta gör att det blir fel med direkt kursomvandling av priset!

Stämmer att han har fel jao. Vanligtvis hamnar priset i sek på typ: det rekommenderade usa priset i dollar gånger 8-10.

Visa signatur

Surface Pro 2, Gateway P-7805, Acer EEE PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Eftersom Vantage är ett benchmarkprogram för att testa dx10 grafik så är det väl ganska självklart att det bara finns till vista?

Den drar nytta av DX10. Så MS kan låsa upp DX10 till XP vilken är fullt möjligt. samma som "jag har köpt ett DX10 grafikkort för att kunna spela i med DX10 grafik men bara om jag köper ett Vista Ultimate (som ex) för 5000kr kan jag använda funktionen". Ren berägeri att marknadsföra grafik du inte kan använda förutom på ett sätt som du ska betala utöver det du redan betalat för...

Som att köpa ett riktigt bra moderkort men med låst BIOS och för att låsa upp det måste du ha drivrutiner som kostar ett par rödingar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Skulle det bli billigare om man köpte in det privat från en butik utomlands då?

Kanske, kanske inte.
om man köper in privat från utlandet så har man ju ingen garanti, vad jag vet.
Sen om du har otur så kan paketet fastna i tullen och då åker du på skatt, tullavgit och moms.
Det kanske till och med blir dyrare med tanke på frakten också.

Permalänk
Medlem

Det ska framförallt bli intressant att se om AMD/ATI för en gångs skull kan fixa en kylning som inte låter som en jetmotor. Vet inte hur det är med 38xx-korten men de tidigare generationerna var inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\