AMD bekräftar Radeon 4800-specifikationer

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara benchmarks

Vill se 4870x2 in action

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fattar inte de som försvarar att kortet bara har 256-bit buss. Visst är det snabbt ändå tack vare GDDR5 men kommer ju inte ifrån att det vore bättre med 512-bit buss också. Så nu kommer det vara snabbt men inget supermärkvärdigt. När kommer 100 % prestandaökningen som vi sett med introduktionen av 6800ultra, 7800GTX och 8800GTX?! Vill se ett kort (ingen dubbelmacka för det är ju två kort) som fullständigt krossar det flera år gamla 8800GTX.

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Du snackar som om du vet vad du pratar om

Det spelar ingen roll om kortet har en smalare buss då minnesbandbredden inte kommer att vara en flaskhals på detta kort. Kortet har högre bandbredd än 2900XT som hade den högsta minnesbandbredden för ett singelkort fram tills nu och det vill inte säga lite

Att kortet kostar mer än vad som sagts förut kan ju signalera självsäkerhet från ATi:s sida. Kanske har de räknat rätt den här gången

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Kanske, kanske inte.
om man köper in privat från utlandet så har man ju ingen garanti, vad jag vet.
Sen om du har otur så kan paketet fastna i tullen och då åker du på skatt, tullavgit och moms.
Det kanske till och med blir dyrare med tanke på frakten också.

Garanti får du, fast då blir du tvungen att skicka det till företaget och då åker du på frakt över halva jordklotet.

Permalänk
Inaktiv

De allra första ryktena om 1008 Gflop stämmer alltså. Således är INQ och fuad trustworthy sources.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Garanti får du, fast då blir du tvungen att skicka det till företaget och då åker du på frakt över halva jordklotet.

Ok, fel av mig.
Har ingen större erfarenhet med garantier mellan andra länder.
Men som du säger, man åker väl på en massa fraktkostnader.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Det kommer fler bra grafikkort än spel till PC, undrar vad man ska använda dessa grafikkort till om man klarat av crysis =/

*juste kom på att Conan är släppt 3..2..1... GRIND GRIND GRIND!!

undrar om man kan skriva in i sitt CV att man har 4 st lvl70 med epic mounts o shit..

Hahaha...

För övrigt så ni som diskuterar priser. Jämförde ASUS 9800GTX på newegg.com och prisjakt.nu och där kostar det drygt 340$ och här hemma kostar det 2500:-.

Så gissningsvis hamnar 4870 på 2500-3000:- spänn när det släpps.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Den drar nytta av DX10. Så MS kan låsa upp DX10 till XP vilken är fullt möjligt. samma som "jag har köpt ett DX10 grafikkort för att kunna spela i med DX10 grafik men bara om jag köper ett Vista Ultimate (som ex) för 5000kr kan jag använda funktionen". Ren berägeri att marknadsföra grafik du inte kan använda förutom på ett sätt som du ska betala utöver det du redan betalat för...

Som att köpa ett riktigt bra moderkort men med låst BIOS och för att låsa upp det måste du ha drivrutiner som kostar ett par rödingar...

Man måste ju inte köpa Ultimate för att använda DX10.

Dessutom, vem vill betala för ett grafikkortstest?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fattar inte de som försvarar att kortet bara har 256-bit buss. Visst är det snabbt ändå tack vare GDDR5 men kommer ju inte ifrån att det vore bättre med 512-bit buss också. Så nu kommer det vara snabbt men inget supermärkvärdigt. När kommer 100 % prestandaökningen som vi sett med introduktionen av 6800ultra, 7800GTX och 8800GTX?! Vill se ett kort (ingen dubbelmacka för det är ju två kort) som fullständigt krossar det flera år gamla 8800GTX.

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Så mycket minneskapasitet blir kanske flaskhalsade utav dagens GPU

Dubbelmakorna är 2 kort ihopbyggda till ett, så om det är 2 eller ett kort kan väll diskuteras, jag har i alla fall alltid sett det som ett kort

8800 gtx var kanske före sin tid, precis som Inkafolket och romarriket var

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Man måste ju inte köpa Ultimate för att använda DX10.

Dessutom, vem vill betala för ett grafikkortstest?

Nån måste göra det annars kan du ju inte veta vilket grafik kort du ska köpa om dom inte har några program att köra tester med! dock går det ju testa på andra sätt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Nån måste göra det annars kan du ju inte veta vilket grafik kort du ska köpa om dom inte har några program att köra tester med! dock går det ju testa på andra sätt!

Det är ju bara Vantage som kostar, de förra 3Dmark har ju vart gratis.
För att se hur bra ett kort presterar är det mer intressant med Speltester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Den drar nytta av DX10. Så MS kan låsa upp DX10 till XP vilken är fullt möjligt. samma som "jag har köpt ett DX10 grafikkort för att kunna spela i med DX10 grafik men bara om jag köper ett Vista Ultimate (som ex) för 5000kr kan jag använda funktionen". Ren berägeri att marknadsföra grafik du inte kan använda förutom på ett sätt som du ska betala utöver det du redan betalat för...

Som att köpa ett riktigt bra moderkort men med låst BIOS och för att låsa upp det måste du ha drivrutiner som kostar ett par rödingar...

Det är väl inte så konstigt att de inte vill satsa 100% på ett äldre projekt? De lägger ju allt på Vista (vilket de verkligen behöver med tanke på intresset). Jag tror att det ska finnas en grupp som själva har försökt implementera DirectX 10.0, testa den

Vista är ett ruskigt bra operativsystem, om man kan se förbi prestandaförlusten vill säga.

Sen behöver man inte, som tidigare sagt, köpa just Ultimate.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Man måste ju inte köpa Ultimate för att använda DX10.

Dessutom, vem vill betala för ett grafikkortstest?

Du märkte inte att jag hade "(som ex)" i parantes där ?

Och bör inte marknadsekonomi handla om valmöjlighet. Jag kanske inte vill sitta på ett OS som Vista (går inte in på detaljer).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nu var korten dyrare än i den tidigare nyheten.

Inte säker men kan detta bero på att det igentligen var tänkt att 4870 skulle ha 512mb ddr5 ? 1gb är ju avsevärt dyrare.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Tror nog också på att Vista är boven...

Det var i alla fall det som fick mig att ge upp. Ganska dåligt gjort av finnarna att ge vika för M$ trycket.

Tror helt enkelt att det beror på att det bara går att köra gratis en gång, där försvinner väl 90% av intressenterna direkt efter det...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Du märkte inte att jag hade "(som ex)" i parantes där ?

Och bör inte marknadsekonomi handla om valmöjlighet. Jag kanske inte vill sitta på ett OS som Vista (går inte in på detaljer).

Om du inte går in på detaljer om vad du har emot Vista sä lär du knappast tas på allvar.

Jag tror iaf att dessa kort kommer att ge en rätt rejäl boost i Vantage med tanke på shaderprestandan.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

4870 låter minst sagt lockande nu när datorn börjar kännas lite småseg!

väntar otåligt på lite tester nu.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Du märkte inte att jag hade "(som ex)" i parantes där ?

Och bör inte marknadsekonomi handla om valmöjlighet. Jag kanske inte vill sitta på ett OS som Vista (går inte in på detaljer).

Jo då det såg jag, men XP är ju inte gratis heller om man ska köpa det.
XP(OEM) kostar ju lika mycket som Vista Basic(OEM)

Permalänk
Medlem

Shit! Blir nog ett HD4870 till mig sen Säljer mitt gamla kort helt enkelt och köper nytt. Hoppas kantutjämning fungerar bättre på ATi krotet än vad det gör för mitt Nvidia kort.

Sen att kunna ha F@H på det kortet blir ju bara bättre

Permalänk
Medlem

Vad sägs som ett 4870 att börja med sen ett x2 i tri crossfire Mumms

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
Vad sägs som ett 4870 att börja med sen ett x2 i tri crossfire Mumms

mmmmmumms

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fattar inte de som försvarar att kortet bara har 256-bit buss. Visst är det snabbt ändå tack vare GDDR5 men kommer ju inte ifrån att det vore bättre med 512-bit buss också. Så nu kommer det vara snabbt men inget supermärkvärdigt. När kommer 100 % prestandaökningen som vi sett med introduktionen av 6800ultra, 7800GTX och 8800GTX?! Vill se ett kort (ingen dubbelmacka för det är ju två kort) som fullständigt krossar det flera år gamla 8800GTX.

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Varför vill du att de ska använda sig av 512-bit buss? för att kortet ska kosta en lax mer eller? o.O

Ati har ju i alla fall på ett ungefär gjort en 100% prestandaökning eftersom 4870 ska vara lika bra eller bättre än HD3870X2 om jag har förstått det rätt...

Jag tycker att korten ser trevliga ut och blir mest antagligen ett 4870 eller två (kanske rentav väntar på R700) till ett nytt bygge senare i sommar.

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Tror nog också på att Vista är boven...

Det var i alla fall det som fick mig att ge upp. Ganska dåligt gjort av finnarna att ge vika för M$ trycket.

Att man måste begära en ny trialkod varje gång programmet skall startas om man inte vill betala för det är säkert en bidragande orsak till det låga intresset. Försökte själv köra det dagen efter releasen, men Futuremarks överbelastade servrar svarade inte och jag har inte gjort något ytterligare försök att få igång det.

Eftersom Vantage är ett Vista-exklusivt test så är det lika intressant köra det i XP som att köra OS X-benchmarks i Vista

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag klipper nog till på ett 4870, fast vill gärna ha nytt mobo och cpu.
När kommer nästa intel prollarna? När komemr nästa intel chipset?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hm, P45 kommer nu i Juni om det är det du menar?

Permalänk

280$ är billigaste 9800Gtx = billigast i Sverige 2200kr

(2200/280) ger 1$ = 7.85kr 350$ = 2750kr detta enligt pricerunner Sverige samt pricerunner USA. Jag tror mer på verkligheten är egenpåhittade $ kurser kalla mig knäpp. Ati kan dessutom inte ta mer då de annars hamnar åt skogen jämfört med 9800GTX priset som garanterat sänks till 2000kr eller mindre för 75% av prestandan ( men detta brukar ju vara överskattat) men hoppas hoppas på mera. Man får ju valuta för 1 gig minne också iofs.

Vissa stater i USA lägger lite egna avgifter på denna summa, men det är ju deras problem.

Spännande blir det i alla fall.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte ta upp en diskussion om vad som är ett bättre val (XP/Vista) för det har tagits upp åtaliga gånger i diskussionsforum och blir bara ett krig samtidigt som ingen vill erkänna det andre. Har bara märkt att alla som reagerar på mitt inlägg är Vista lovers/fanboys och det är just de som blir känsliga när man bara nämner ordet Vista. Som eld och bensin...*suck*

Permalänk
Medlem

Dåliga och sämre argument.

Hey!
Försök, försök förstå att det är tester och erfarenheter som får avgöra hur snabbt kortet verkligen presterar i praktiken. Eftersom ingen har kortet och kan testa det kan vi bara spekulera. Right!?
Men det är ju roligt att spåna så:
Personligen tror jag att AMD/ATI kommer marknadsföra detta med högupplösta turkosa Elefanter. En klar konkurrensfördel mot dess konkurrent som bara visar tråkiga högupplösta huvuden. Jag menar vem vill efterlikna verkligheten. Vi spelar ju inte spel där vi går ut i skogen för att plocka svamp direkt. Eller för att känna hur snoret dryper en regnig dag. Ska ju inte vara för verkligt liksom. Nej, Radeonmännen vet verkligen hur man marknadsför ett graffekkort. Turkosa nedrans Elefanter är grejen liksom.
Allvarligt, kan dom klämma in en hel jäkla Elefant i den bussen (256 bitar), ja, då har dom verkligen lyckats!

This is tha shait!

Permalänk
Avstängd

Står fel i nyheten på speccsen.. kolla igenom igen!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fattar inte de som försvarar att kortet bara har 256-bit buss. Visst är det snabbt ändå tack vare GDDR5 men kommer ju inte ifrån att det vore bättre med 512-bit buss också. Så nu kommer det vara snabbt men inget supermärkvärdigt. När kommer 100 % prestandaökningen som vi sett med introduktionen av 6800ultra, 7800GTX och 8800GTX?! Vill se ett kort (ingen dubbelmacka för det är ju två kort) som fullständigt krossar det flera år gamla 8800GTX.

Vill se folk skrika "OMGWTFWOOT!!!" över hur snabbt kortet är ^^

Räcker inte 4GHz-minne med 124GB/s eller? Samma som R600 och den bandbredden var ju rätt overkill egentligen.

Men jag håller med det sista du sa. Alltid kul när ett grafikkort tar ett stort steg framåt i prestanda. Typ som Radeon 9700 och Geforce 8800 som jag tror är de största hoppen som gjorts hittills. Eller som Geforce DDR eller Radeon X1900 som också var rätt bra kort när de kom.

Nu fattas bara benchmarks. Kan knappt bärga mig...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Bättre att dom optimerar sin drivers bättre innan dom släpper nåt nytt kort. Jag är inte nöjd med dom jag testat

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64