Linux part 15gig osynlig data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Linux part 15gig osynlig data?

hej alla.

Använder en partition för hela mitt linux system och dual bootar med windows.

min linux part är 20gb stor. Just nu så innehåller min home mapp ca 4.5gb med filer trots det så är utrymmet på partitionen slut.

Har kollat storleken på alla mappar un root och ingen verkar innehålla en större mängd data.

Har ni någon ide om vad som tar upp resten av utrymemt, alltså ca 15gb?

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Manual
Registrerad
Nov 2007

Har samma problem här. (Vet inte om man kan kalla det ett problem, finns säkert en naturlig förklaring)

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2003

Om du använder GNOME så finns det ett verktyg som heter "Disk Usage Analyzer" (alternativt "Baobab") som är praktiskt för att ta reda på vad som tar upp plats på diskar. Det fungerar naturligtvis om du inte kör GNOME också, men finns nog inte förinstallerat i sådana fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Har samma problem här. (Vet inte om man kan kalla det ett problem, finns säkert en naturlig förklaring)

japp och den naturliga förklaringen var att när jag kollade storleken på min home mapp så räknades inte storleken på mina undermappar med..

min wow mapp tar t.ex. upp nästan 10gig.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2003

du kan vara trevligt för att hitta vart man har sina gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2007

Visa alla monterade filsystem: df -h
kolla storlek på en fil(katalog): du -h -s <fil>

Kör du du -h -s /usr/home (eller var du har din home) så får du med alla underkataloger inräknade i sammanställningen. Du får dock fiffla lite om du ska ta med symlänkar eller ej.

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Kanske är indexeringen som sprungit iväg? Kollade min fil för ett tag sen, den va 15 gb stor. Minns dock inte vilken mapp den låg i, kanske någon kan fylla i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kanske är indexeringen som sprungit iväg? Kollade min fil för ett tag sen, den va 15 gb stor. Minns dock inte vilken mapp den låg i, kanske någon kan fylla i.

Han har ju redan löst det.